reklama

Dorożki i limuzyny

RedakcjaZaktualizowano 
Na początku ubiegłego wieku - na przedmieściach Detroit - Henry Ford wybudował kamienną rezydencję. Od kilkudziesięciu lat - niedaleko niej - funkcjonuje muzeum jego imienia, zaświadczające o jego różnorodnych zainteresowaniach.

W muzeum Forda w Detroit

   Można w nim znaleźć praktycznie wszystko: stare - pamiętające jeszcze prezydenta Wilsona - pralki sąsiadują ze starymi zegarami oraz wielkimi dziewiętnastowiecznymi maszynami parowymi. Każdy może zatem znaleźć coś dla siebie. Największą zaletą tej nietypowej kolekcji jest możliwość prześledzenia zmian, jakie następowały w życiu i pracy Amerykanów od końca XIX wieku aż po dzień dzisiejszy. W tym roku można zwiedzać nowo otwarty dział poświęcony lotnictwu, a w nim m.in. samolot, którym komandor Byrd przeleciał po raz pierwszy nad biegunem północnym.
   Najwięcej miejsca zajmują w nim jednak samochody. Rodzynkiem w tej kolekcji są pojazdy, którymi jeździli prezydenci Stanów Zjednoczonych.
   Najstarszy, jeszcze konny wehikuł, pochodzi z 1902 r., a wyglądem przypomina dorożkę. Jako ostatni poruszał się nim prezydent Theodore Roosevelt (dorożka została wyprodukowana w Londynie w bliżej nieznanym warsztacie). Konny wehikuł służył do 1928 r. Ostatni woźnica Białego Domu - Daniel Webster - jeździł nim po zakupy.
   Samochód Franklina Delano Roosevelta - z czasów drugiej wojny światowej - woził prezydenta po Teheranie, Jałcie... Miał zdejmowany dach, co pozwalało prezydentowi cieszyć się słońcem. Waga opancerzonego auta przekraczała cztery tony, zatem do jego napędu zastosowano potężny dwunastocylindrowy 150-konny silnik o pojemności 6 780 cm sześc.
   W muzeum znajduje się również samochód Johna F. Kennedy’ego, ten sam, w którym został śmiertelnie postrzelony 22 listopada 1963 r. Mało kto wie jednak, że pojazd ten służył również późniejszym prezydentom - aż do Jimmy’ego Cartera. Po tragedii w Dallas wymieniono w nim silnik, dodano tytanowe opancerzenie, pięciowarstwowe kuloodporne szyby i stałe oszklenie górnej części nadwozia. Samochód ważył prawie tyle samo, co auto Roosevelta, ale silnik - przy zbliżonej pojemności - miał ponad dwa razy większą moc.
   Opancerzony samochód Ronalda Reagana waży prawie sześć ton (zaczął go używać jeszcze Richard Nixon w 1972 r.). To nim wieziono - postrzelonego - Reagana po nieudanym zamachu w 1981 r. Jego wadą był zbyt słaby silnik o mocy "zaledwie" 214 koni mechanicznych. Od niedawna przednia, wielowarstwowa, kuloodporna szyba samochodu zabarwiona jest na mleczny kolor, co spowodowane jest zapewne jej rozwarstwieniem.
   To ostatni samochód prezydencki w kolekcji, bowiem wszystkie następne - po przejściu na emeryturę - mają być garażowane w tajnych magazynach ochrony Białego Domu.
(ZAN)
Fot. Andrzej Zańko

Flesz - nowi marszałkowie Sejmu i Senatu, sukces opozycji

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3