Droga i kolej są potrzebne. Na razie są tylko mrzonki samorządowców

Katarzyna Ponikowska
Z Chrzanowa i Olkusza w 30-40 minut można dostać się do Katowic. Chrzanowianie w takim samym czasie dojadą też do Krakowa. Mieszkańcy Olkusza zakorkowaną drogą nr 94 jadą do stolicy Małopolski ponad godzinę. Innej drogi nie ma
Z Chrzanowa i Olkusza w 30-40 minut można dostać się do Katowic. Chrzanowianie w takim samym czasie dojadą też do Krakowa. Mieszkańcy Olkusza zakorkowaną drogą nr 94 jadą do stolicy Małopolski ponad godzinę. Innej drogi nie ma infografika: Bogdan Nowak
Olkusz. Pomysłów na budowę dróg do Kraków było kilka. Nie doczekały się realizacji. Samorządowcy zapowiadają walkę o połączenie kolejowe.

Mieszkańcy Olkusza i okolic od lat czekają na przyzwoite połączenie ze stolicą Małopolski (takie jakie mają np. z Katowicami). Co jakiś czas pojawiają się kolejne pomysły, jak rozwiązać problem, ale żaden z nich nie doczekał się na razie realizacji.

Był pomysł na trasę alternatywną do zatłoczonej drogi nr 94, ale przepadł. Przebudowa „krajówki” też wypadła z rządowych planów. Teraz głośno zaczęło się mówić o połączeniu kolejowym. Z tego, co udało nam się jednak ustalić, wynika, że na razie nie ma szans na budowę nowych torów.

Wśród mieszkańców Olkusza i okolic oraz kierowców jeżdżących na trasie do Krakowa temat wzbudza wiele emocji. Ludzie chcieliby wreszcie mieć możliwość szybkiego dostania się do stolicy Małopolski.

- Droga nr 94 to jakieś wielkie nieporozumienie - komentuje Marian Grzęda, który codziennie jeździ na trasie Olkusz - Kraków. - Najgorzej jest rano i po południu. Wtedy przez korki droga zajmuje ponad godzinę, a to tylko 40 km - denerwuje się kierowca.

Zator tworzy się między innymi przez to, że na prawie całej trasie nie można wyprzedzać. Dodatkowo droga korkuje się przy zwężeniu dwupas-mówki do jednego pasa od strony Krakowa. Dla porównania, Chrzanów ma świetne połączenie z Krakowiem, nie tylko drogowe, ale i kolejowe.

Plany były już 30 lat temu

O alternatywnej trasie z Olkusza do Krakowa mówi się od około 30 lat. Miała to być trasa równoległa do istniejącej drogi krajowej nr 94, omijająca Olkusz po północnej stronie. W planach zagospodarowania przestrzennego są zarezerwowane pod tę trasę tereny na działkach prywatnych. Nigdy nie zostały wykupione. Właściciele użytkują je, ale nie mogą na nich nic budować.

W gminie Olkusz nowa droga miała zaczynać się na wysokości kopalni Pomorzany, powinna przecinać ul. Sikorka, omijać Olewin i wychodzić do drogi 94 między Sienicznem i Ze-dermanem lub za Przeginią.

Droga nie ma już raczej szans na powstanie, ponieważ w gminach sąsiadujących z Olkuszem plany zagospodarowania się pozmieniały i tereny wokół zaczęto intensywnie zabudowywać.

Ekspresówka lotniskowa

W 2013 r. z Urzędu Marszałkowskiego w Krakowie wyszedł pomysł ekspresowego połączenia lotnisk w Py-rzowicach i Balicach. Przygotowane zostały nawet dwa warianty przebiegu trasy: granicą Ojcowskiego Parku Narodowego (przez gminę Sułoszowa i Skałę) lub od Olkusza przez Zawadę i Racławice, Dolinę Szklarki, a potem Zabierzów. Pomysł także nie doczekał się realizacji.

- To były czcze wyborcze obietnice. Nawet nie wiadomo, kto miałby takie połączenie finansować - komentuje anonimowo jeden z olkuskich samorządowców. - Problemem jest też tajny aneks do umowy Stalexportu z państwem, który zastrzegał podobno, że przez 25 lat od otwarcia autostrady nie można polepszać parametrów dróg alternatywnych dla niej. Inaczej firma może żądać od państwa ogromnych odszkodowań. W pierwszej kolejności trzeba by więc dążyć do ujawnienia tego dokumentu - dodaje samorządowiec.

Co jest w tej umowie? Dowiemy się prawdopodobnie w 2027 r. Kilka lat o jej odtajnienie sądziło się Jaworzno. Nic nie wskórało.

Najbardziej realne wydawało się zmodernizowanie istniejącej „94” poprzez dobudowanie na niektórych odcinkach pasów do wyprzedzania.

Do Krakowa naokoło

- Poprzednie działania Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju oraz kierownictwa Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad doprowadziły do sytuacji, w której zaangażowano znaczne środki finansowe na opracowanie projektu. Ostatecznie nie został dokończony. Skutkowało to nie tylko przerwaniem prac, ale i wypłatą wykonawcy projektu odszkodowania - zwraca uwagę poseł Jacek Osuch, który skierował do ministerstwa interpelację w sprawie koniecznego remontu drogi 94.

Niestety, remont trasy wypadł z rządowych planów.

Modernizacja zresztą i tak nie rozwiązuje problemu, a jedynie jest działaniem zastępczym. Dlatego w ostatnim czasie wrócił temat połączenia Olkusza z autostradą A4.

Teraz samorządowcy spierają się, który wariant byłby lepszy. Starosta Paweł Piasny uważa, że najlepszym rozwiązaniem będzie trakt od węzła w Rudnie do Olkusza. Władze Bukow-na i Bolesławia się z tym nie zgadzają. Ich zdaniem trasa powinna przebiegać przez ich gminy do Chrzanowa.

Spór doprowadzić może do tego, że nie powstanie w końcu żadna droga. - A nawet jeśli powstanie, to kto nią będzie jeździł do Krakowa? Przecież to bez sensu. Trzeba by nadkładać kawał drogi - komentują kierowcy.

Kolejowe marzenia

Teraz samorządowcy postanowili zawalczyć o połączenie kolejowe. W 2015 r. zarząd powiatu olkuskiego wystąpił do marszałka województwa małopolskiego z propozycją rozbudowy szybkiej kolei aglomeracyjnej o odcinek Olkusz - Kraków. Nowa linia miałaby biec od Krzeszowic lub Zabierzowa.

- „94” jest stara jak świat. Nie spełnia już wymogów drogi krajowej. Przydałaby się alternatywa. Ja optuję za połączeniem kolejowym - przyznaje olkuski radny Wojciech Ozdoba. - Między Olkuszem a Krzeszowicami trzeba by wybudować 18 km torów. Wtedy wystarczyłoby 30 minut, żeby dojechać na dworzec w Krakowie - argumentuje Ozdoba. Dodaje też, że dzięki dobremu połączeniu ze stolicą Małopolski, Olkusz mógłby się bardziej rozwinąć.

Niestety, jak dowiedzieliśmy się w Urzędzie Marszałkowskim, jest to nierealne. Województwo nie ma na to pieniędzy. Jest co prawda do dyspozycji 100 mln euro, ale będą one przeznaczone na modernizację kolei, nie na budowę nowych torów oraz na zakup taboru. - Trzeba by z tym pomysłem zwrócić się do ministerstwa - powiedzieli nam pracownicy biura prasowego UM.

Postanowił się tym zająć poseł Osuch, który już skierował w tej sprawie interpelację.

Z dużym prawdopodobieństwem można założyć, że to też kolejna mrzonka.

Testy na Covid tańsze za granicą

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3