Burmistrzowie kalkulują, jak dobrze wydać pieniądze z rozdań unijnych. Chcą robić po kilka, kilkanaście projektów. Jedne z najważniejszych to komunikacja kolejowa i drogi, głównie te, które łączą gminy z arteriami krajowymi i pozwolą docierać w ekspresowym tempie do stolicy Małopolski.
Powiat krakowski. Współpraca to główny interes samorządów
Od dobrej współpracy gmin i powiatu zależy powodzenie wielu projektów z unijnym dofinansowaniem m.in. w ramach programu subregionalnego i Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. - Dlatego dużym wyzwaniem jest zacieśnianie tej współpracy, żeby gminy mogły skutecznie składać wnioski o pieniądze na budowę dróg rowerowych i chodników, także przy drogach powiatowych, a z naszej strony sprawnie wychodziły decyzje i uzgodnienia niezbędne do kompletowania dokumentów - mówi Józef Krzyworzeka, starosta krakowski. Przypomina, że jest około 100 różnego rodzaju wniosków.
Zadaniem nie do przecenienie jest nowa ewidencja gruntów i budynków. - Trzeba dobrze wydać 15 mln zł, które mamy na to zadanie w 10 gminach - wylicza starosta. Za kilka dni chce podpisać umowy na realizację inwestycji, która ma się zakończyć w 2019 roku.
Krzeszowice. Jest taki plan, żeby zakończyć planowanie
Zakończenie prac nad planem zagospodarowania przestrzennego dla miasta i podkrzeszowickich wiosek będzie nie lada wyzwaniem. - Chciałbym, żebyśmy w tym roku zakończyli prace i uchwalili plan dla całej gminy - mówi Wacław Gregorczyk, burmistrz Krzeszowic. Ambitne? Szalenie. A to dlatego, że władze i radni rozpoczęli to przedsięwzięcie w 2007 r.
Od 10 lat niewiele udało się uchwalić. Przyjęto zaledwie plan dla Frywałdu i części Czatkowic. Z końcem minionej kadencji uchwalono z kłopotami i protestami plan dla Dębnika, Dubia i Siedlca. A potem sąd go częściowo unieważnił. Teraz planami zajmują się radni z komisji doraźnej, poświęcili temu setki godzin. Cała gmina czeka na przełom w sprawie planu.
Tymczasem przełom jest w sprawie wydania majątku spadkobiercom Potockich i gminę czeka przeprowadzka. Stary Pałac opuści burmistrz i urzędnicy. Prace wielu wydziałom trzeba zorganizować w nowym miejscu.
Skała. Gorąco wokół smogu. Jak dym przekuć w ogień
Budowa obwodnicy - ważna sprawa, ale już rozpoczęta, więc jest i szansa na zakończenie. Budowa kanalizacji jest bardziej karkołomna, bo gmina nie ma szans na dotacje unijne. Władze muszą dwoić się i troić jak zdobyć choć trochę pieniędzy. - Będziemy się ratowali umarzalnymi pożyczkami - mówi Tadeusz Durłak, burmistrz Skały.
Większym wyzwaniem jest walka z atakującym miasto smogiem. - Wymiany pieców, termomodernizacje budynków są konieczne, ale długotrwałe. A musimy poprawić powietrze znacznie szybciej. To jest prawdziwe wyzwanie, chociaż samorząd nie jest właścicielem powietrza. Tu musimy poprawić świadomość ludzi, zmienić ich mentalność, żeby każdy zrozumiał i zechciał zmienić sposób palenia. Robimy pokazy i staramy się zainteresować mieszkańców nowym sposobem palenia - od góry, żeby zmniejszyć zadymienie - mówi Durłak.
Skawina. Zaparkować, a potem wsiąść do pociągu... szybkiego
Przyspieszyć podróż - to cel władz Skawiny. Wiele przedsięwzięć jest planowanych pod tym kątem. - Remont dworca kolejowego wykupionego przez gminę, modernizacja ul. Nowokolejowej, budowa parkingu typu park&ride. Staramy się o pieniądze na te inwestycje z różnych programów po to, żeby ułatwić mieszkańcom dotarcie do Krakowa, oszczędzić ich czas. Z budową zaplecza związanego z transportem musimy się spieszyć, aby być przygotowanym, gdy w połowie 2018 roku ruszy u nas szybka kolej aglomeracyjna - mówi Paweł Kolasa, burmistrz Skawiny.
Wspomina też o innych wyzwaniach drogowych. Dalsza budowa obwodnicy miasta, potem jej przedłużenie do Rzozowa oraz budowa chodników przy krajowej drodze Kraków-Oświęcim.
Słomniki. Oszczędniej, szybciej i w lepszej kondycji. Na zdrowie
Zdobycie pieniędzy na przebudowę dwóch ważnych arterii: drogi Zaborze-Niedźwiedź i szlaku Prandocin-Kacice na terenie Januszowic. - Zależy nam na tych drogach, bo prowadzą do stref gospodarczych. Modernizacja pozwoli na wyprowadzenie ruchu z lokalnych dróg, poprawi transport firmom, a mieszkańcom bezpieczeństwo. A do tego droga Zaborze-Niedźwiedź łączy stację kolejową z drogą krajową - mówi Paweł Knafel, burmistrz Słomnik.
Kolejne wyzwania to budowa trzech park&ride-ów, rozbudowa sieci kanalizacyjnej. Do tego ważną sprawą jest doprowadzenie do finału budowy ośrodka zdrowia w technologii pasywnej - energooszczędnej, a co za tym idzie poprawa komfortu tym, którzy korzystają z usług medycznych.
Świątniki Górne. Szeroką drogą, prosto do mediateki
W planach jest przebudowa szlaku prowadzącego od Swoszowic w Krakowie poprzez gminę Świątniki Górne do zakopianki w gminie Mogilany. Byłby to rodzaj małej obwodnicy Krakowa.
- Musimy się postarać - zarówno Kraków, jak i samorządy podkrakowskie - o pieniądze w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych - mówi Witold Słomka, burmistrz Świątnik Górnych. Wymienia też inne konieczne inwestycje: budowa ronda w Rzeszotarach, budowa dwupoziomowego park&ride-u przy urzędzie gminy, termomodernizacja szkół, budowa sali gimnastycznej we Wrząsowicach, rozbudowa parku rozrywki z atrakcjami dla mieszkańców. - Ponadto wyzwaniem jest przeobrażenie biblioteki w mediatekę, czyli multimedialne centrum edukacji z czytelnią, audioteką, interaktywnymi zabawami. Na to zadanie przeznaczymy stary budynek Rady Miejskiej - mówi Słomka.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?