Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Drogowcy wkroczą jesienią na zakopiankę. Korki murowane

Łukasz Bobek
Tak ma wyglądać nowy węzeł na zakopiance w Poroninie. Na pierwszym planie widać tunel
Tak ma wyglądać nowy węzeł na zakopiance w Poroninie. Na pierwszym planie widać tunel Fot. ZDW Kraków
Podhale. Budowa „węzła tatrzańskiego” i mostu w Białym Dunajcu rozpocznie się wkrótce. A kiedy zakończy się budowa ronda w Szaflarach?

W najbliższym czasie kierowców pokonujących zakopiankę czeka kumulacja utrudnień. Drogowcy biorą się za budowę nowego węzła drogowego w Poroninie, potem nowego mostu w Białym Dunajcu, a do tego cały czas powstaje rondo w Szaflarach.

I choć każda z tych inwestycji zapewne napsuje kierowcom sporo krwi, jest też dobra informacja. Gdy budowy się skończą, korki na zakopiance mają być dużo mniejsze.

Na tę wiadomość górale czekali od kilku dekad - jesienią w Poroninie ruszy budowa „węzła podhalańskiego”. To newralgiczne skrzyżowanie będzie wyzwaniem dla drogowców. W ramach prac ma powstać tunel pod zakopianką i torami kolejowymi do Zakopanego. Będzie też rondo na skrzyżowaniu drogi krajowej z drogą powiatową w stronę Suchego i Zębu, a także zupełnie nowa droga od ronda do tunelu. Dodatkowo wyremontowane zostaną dwa mosty - jeden na krajówce między Poroninem a Zakopanem, drugi na drodze do Zębu.

- Inwestycję prowadzi Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie, a finansuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - mówi Bronisław Stoch, wójt Poronina. Został wybrany wykonawca i trwa sprawdzanie ostatecznego kosztorysu. - Myślę, że firma wejdzie na plac budowy pod koniec września - mówi Stoch.

Najpierw drogowcy wykonają dwie zastępcze przeprawy na potoku Poroniec i Białym Dunajcu. - By kierowcy tych prac zbytnio nie odczuli, przygotowana zostanie także zmieniona organizacja ruchu na czas remontu. Samochody na objazdy będą już kierowane w Nowym Targu przez Białkę Tatrzańską lub Chochołów - mówi Stoch.

Zakopianka będzie przejezdna, jednak okresowo może być zamykana - wtedy gdy będzie kopany tunel. Nie wiadomo, czy nastąpi to jesienią, czy już w 2017 r. Węzeł pochłonie 43 mln zł. Inwestycja ma być gotowa pod koniec przyszłego roku.

W drugiej połowie 2017 r. kierowcy na drodze pod Tatry staną nie tylko w Poroninie, ale już 5 km wcześniej, w Białym Dunajcu. GDDKiA planuje pod koniec pierwszej połowy 2017 r. ruszyć tam z budową nowego mostu nad rzeką Biały Dunajec.

- Trwa projektowanie tej przeprawy - mówi Iwona Mikrut, rzeczniczka krakowskiego oddziału GDDKiA.

Przygotowywane są materiały do uzyskania ostatecznego pozwolenia na budowę. Most będzie miał konstrukcję łukową i pobiegnie po śladzie obecnego. Dziś stoją tam światła, ruch jest wahadłowy i tworzą się korki. Na czas budowy powstanie obok tymczasowa przeprawa.

W sprawie tych inwestycji można podać konkretne terminy rozpoczęcia prac budowlanych. Jednak nie można tego zrobić w sprawie prac drogowców w Szaflarach.

W Szaflarach 30 maja tego roku rozpoczęła się budowa ronda. Jednak po wykonaniu jego części, trzy tygodnie temu wszystkie prace stanęły w miejscu. Jeden z nowotarskich biznesmenów nie chce wydać drogowcom dzierżawionej przez siebie działki, która potrzebna jest pod tę inwestycję.

Jak ustaliliśmy, jego odwołania od decyzji wywłaszczeniowych rozpatrują Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, wojewoda małopolski i Samorządowe Kolegium Odwoławcze. W każdym z tych przypadków decyzje mogą zapaść zarówno w tym tygodniu, jak i za kilka miesięcy. Przedsiębiorcy przysługuje jeszcze odwołanie do sądu.

Gdyby wszystkie skargi rozpoznano błyskawicznie, to rondo w Szaflarach drogowcy są w stanie dokończyć w ciągu ośmiu tygodni. To jednak optymistyczna prognoza.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski