Dwa sprawdziany w jednym

Redakcja
Połączenie matur i egzaminu wstępnego dotyczyłoby tylko przedmiotów wspólnych dla obu egzaminów. Jednakowa matura dla wszystkich, z jednakowym, punktowym systemem oceniania pozwalałaby na to, by uczelnie uwzględniły wyniki matur i na ich podstawie dokonywałyby rekrutacji. Szkoły wyższe wyznaczałyby tylko próg liczby punktów potrzebnych do zdobycia indeksów na poszczególnych kierunkach. Dotyczyłoby to zwłaszcza uczelni technicznych, humanistycznych, ekonomicznych i pedagogicznych. W uczelniach artystycznych byłyby prowadzone dodatkowe egzaminy sprawdzające umiejętności muzyczne czy plastyczne, natomiast kandydaci do studiowania architektury musieliby się wykazać umiejętnościami z dziedziny rysunku.

Po maturze w 2002 roku na studia bez egzaminu

 (INF. WŁ.) Być może już w roku szkolnym 2001/2002 matura będzie jednocześnie egzaminem wstępnym na wyższe uczelnie. Decyzja w tej sprawie musi zapaść jeszcze w tym roku szkolnym.

 Wprowadzenie połączonych matur i egzaminów wstępnych już w roku 2002 może być jednak o tyle trudne, że w przyszłym roku szkolnym uczniowie kończący technika będą zdawali maturę jeszcze na dotychczasowych zasadach; zmiana obejmie tylko licealistów.
 Czy połączenie matury i egzaminu wstępnego to dobry pomysł?
 JERZY LACKOWSKI, małopolski kurator oświaty: - Jeszcze do niedawna nie widziałem możliwości połączenia obu egzaminów w roku 2002, ale staje się to coraz bardziej realne, gdyż uczelnie przychylnie podeszły do tego problemu. Dla uczniów takie rozwiązanie jest bardzo korzystne, bo nie musieliby zdawać dwóch egzaminów w krótkim odstępie czasu. Na maturze wybierałoby się ten przedmiot, którego wymaga wyższa uczelnia, a ta z kolei mogłaby ogłosić, jaki limit punktów uprawnia do studiowania i czy ma to być poziom podstawowy, czy zaawansowany. Obecnie uczniowie często twierdzą, że zakres nauki w szkole nie pokrywa się z wymaganiami uczelni. Po połączeniu obu egzaminów pytania maturalne byłyby układane wspólnie przez członków komisji egzaminacyjnych oraz nauczycieli akademickich.
 PROF. STANISŁAW RODZIŃSKI, rektor Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, przewodniczący Konferencji Rektorów Uczelni Artystycznych: - Sądzę, że uczelnie artystyczne nie mogą zrezygnować z egzaminu, sprawdzianu czy konkursu wiedzy o kulturze, związkach kultury z historią czy aktualnych wydarzeniach artystycznych. Przy wszelkim poszanowaniu dla wyników matur, których nikt nie zamierza podważać, trzeba pamiętać, że egzamin wstępny na naszą uczelnię to sprawdzian wiedzy interdyscyplinarnej. Niemożliwe jest też oczywiście zrezygnowanie z egzaminu w zakresie umiejętności artystycznych, bo doszłoby do takiego paradoksu, że musielibyśmy przyjmować kilkaset osób na pierwszy rok i dopiero w drodze eliminacji pozostawić właściwą grupę.

(GEG)

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie