Dystrybutorzy i producenci nie czekają na kina. Coraz więcej filmów trafia do sieci

Julia Kalęba
Julia Kalęba
Producenci, aby zminimalizować straty, wprowadzają filmy na internetowe platformy wideo jak Neflix czy Player, gdzie można je oglądać po wykupieniu dostępu.
Producenci, aby zminimalizować straty, wprowadzają filmy na internetowe platformy wideo jak Neflix czy Player, gdzie można je oglądać po wykupieniu dostępu.
Dystrybutorzy filmów łączą siły z platformami wideo i przenoszą produkcje do internetu. Rezygnacja z emisji na dużym ekranie może jednak oznaczać kłopoty dla kin.

FLESZ - Jak bronić się przed koronawirusem? To musisz wiedzieć

W środę po niespełna dwóch tygodniach od kinowej premiery do sieci trafiła „Sala samobójców. Hejter” w reżyserii Jana Komasy. Szybko na podobny krok zdecydował się producent horroru „W lesie dziś nie zaśnie nikt” Bartosza M. Kowalskiego – Akson Studio. Film miał trafić do kin w piątek, 13 marca, ale po decyzji rządu o zawieszeniu działalności instytucji kultury, kin i teatrów premiera została przesunięta. Teraz dystrybutor horroru Next Film poinformował o pominięciu premiery kinowej i udostępnieniu produkcji od razu na platformie Netflix.

- Zdecydowaliśmy, że w obliczu tak niepewnej przyszłości, jak również sporego zainteresowania premierą, nie będziemy czekać dłużej i oddamy ten film widzom, czyli tam, gdzie jego miejsce – mówi Jan Kwieciński, producent z Akson Studio. – Dzięki temu publiczność pragnąca obejrzeć pierwszy polski slasher będzie mogła zrobić to już teraz. To dla nas ważny i wyjątkowy krok – czytamy w oficjalnym oświadczeniu producenta.

Ze względu na stan zagrożenia epidemiologicznego filmy, których premiery były zaplanowane na marzec, nie trafiają na duży ekran. To cios dla producentów, którzy zdążyli zainwestować w reklamę nadchodzących premier i zostali pozbawieni wpływów z produkcji emitowanych w kinach. Aby zminimalizować straty, wprowadzają filmy na internetowe platformy wideo jak Neflix czy Player, gdzie można je oglądać po wykupieniu dostępu. Zaapelowali także do Komisji Europejskiej o możliwość skrócenia czasu, jaki musi upłynąć od premiery kinowej do emisji online. Do tej pory trwało to od trzech do sześciu miesięcy.

Czytaj także

Ratunek producentów może jednak pogłębić problemy kin, dla których emisja obrazów jest istotą działalności.

- Ten apel bardzo nami wstrząsa. Liczymy, że to sytuacja awaryjna, ale boimy się jednocześnie, że rozwiązanie, które teraz wykorzystuje się tymczasowo, mogłoby zostać przyjęte na dłużej – mówi Marynia Gierat, dyrektor Kina Pod Baranami. - Musimy pamiętać, że kino jest podstawowym miejscem dystrybucji filmu i zarobku dla producenta. Jeżeli zmniejszy się czas pomiędzy premierą kinową a udostępnieniem filmu w Internecie lub jeżeli okno czasowe zostanie zupełnie zlikwidowane, dla kin będzie to potężnym utrudnieniem, może też zagrozić ich istnieniu. Czy tego naprawdę chcemy?

Życie w czasach koronawirusa. Relacje mieszkańców USA, Islan...

Marynia Gierat zwraca uwagę na rozwiązanie wprowadzone w Szwecji. Tam parę dni temu ogłoszono wspólną akcję platformy VOD i dystrybutorów, którzy postanowili dzielić się wpływami z dystrybucji filmów artystycznych online z kinami studyjnymi.

- Takie zachowanie byłoby fair w związku z internetową premierą „W lesie dziś nie zaśnie nikt”. Kina – ponieważ zawiesiły działanie dwa dni przed jego premierą – pracowały na jego promocję. Emitowały zwiastuny, eksponowały plakaty, promowały film w internecie. To konkretna praca o konkretnej wartości – mówi szefowa Kina Pod Baranami.

O problemach związanych z zawieszeniem działalności kin i emisją filmów dyskutują teraz reprezentanci branży: dystrybutorzy, producenci, przedstawiciele multipleksów i kin studyjnych. Sztab kryzysowy złożony z tych osób powołał Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Koronawirus. Kraków kompletnie opustoszał. Na przystankach n...

Część producentów nadal przekłada planowane premiery w oczekiwaniu na powrót działalności kin. Tymczasem Netflix zareagował na prośbę komisarza Unii Europejskiej ds. rynku wewnętrznego i usług Thierry’ego Bretona, który wezwał platformy streamingowe do podjęcia „działań w celu zabezpieczenia internetu przed przeciążeniem”. Platforma przez najbliższe 30 dni ograniczy jakość transmisji wideo dla europejskich abonentów.

Czytaj także

Koronawirus: aktualizowany raport

🔔🔔🔔

Pobierz bezpłatną aplikację Gazety Krakowskiej i bądź na bieżąco!
Oprócz standardowych kategorii, z powodu panującej epidemii, wprowadziliśmy do niej zakładkę, w której znajdziesz wszystkie aktualne informacje związane z epidemią koronawirusa.

Aplikacja jest bezpłatna i nie wymaga logowania.

Czytaj także

Wideo

Materiał oryginalny: Dystrybutorzy i producenci nie czekają na kina. Coraz więcej filmów trafia do sieci - Gazeta Krakowska

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
MultiVOD

Największy polski serwis z filmami i serialami online - https://multivod.pl

Największy polski serwis z filmami i serialami online - https://multivod.pl

Największy polski serwis z filmami i serialami online - https://multivod.pl

Największy polski serwis z filmami i serialami online - https://multivod.pl

Największy polski serwis z filmami i serialami online - https://multivod.pl

Największy polski serwis z filmami i serialami online - https://multivod.pl

Największy polski serwis z filmami i serialami online - https://multivod.pl

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3