Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ekologiczna jazda i jej bardzo ciekawe efekty

Janusz Michalczak
Kierowca, który chce, aby jego auto paliło niewiele, musi przewidywać sytuację na drodze i preferować spokojną jazdę
Kierowca, który chce, aby jego auto paliło niewiele, musi przewidywać sytuację na drodze i preferować spokojną jazdę fot. Janusz Michalczak
Skoda Citgo 1.0 Monte Carlo MS. Tzw. eco-driving staje się coraz bardziej popularny również w Polsce. W wielu krajach rozwiniętych istnieją nawet szkoły, które uczą kierowców zasad ekonomicznej jazdy.

Wybór małego samochodu do takiej jazdy testowej może wydać się nieporozumieniem - wszak auto z silnikiem o pojemności 1 litra i mocy 75 KM z natury musi palić niewiele.

Sportowe dodatki i akcenty

Mimo usportowienia tego modelu, które jednak głównie dotyczy dodatków stylistycznych w postaci czerwono-popielatych foteli i kolorystycznych wstawek w lakier nadwozia, a także czarnych felg - jest to auto przeznaczone głównie do jazdy miejskiej. Tutaj zużycie paliwa przy bardzo oszczędnej jeździe nie przekracza 4,1-4,2 litra benzyny na 100 kilometrów. Instruktorzy eco-drivingu zalecają przede wszystkim spokojne rozgrzewanie silnika samochodu w trakcie spokojnej jazdy, jednak nie już podczas postoju. Napęd w stojącym aucie nagrzewa się szybciej, co mu nie służy. Istotne znaczenie ma również odpowiednio szybka zmiana biegu.

Na jedynce jedziemy maksymalnie 10 metrów, po czym wrzucamy dwójkę. Trójkę - przy 30-50 km na godzinę, czwórkę przy 40-50 km/godz., a piątkę możemy już przy 50-60 km/godz. Zasadą jest utrzymywanie możliwie jak najniższych obrotów silnika. Piąty bieg jest w nowoczesnych autach bardzo elastyczny i świetnie sprawdza się również w mieście. Nie ma też żadnych przeciwskazań, aby dla uzyskania efektu ekonomicznego przeskakiwać od razu z biegu trzeciego na piąty. Oczywiście nie wykonujemy takich manewrów podczas wyprzedzania, gdyż są one spowolnione.

Niewiele ponad 3 litry na 100 kilometrów

Wyprzedzając powinniśmy bieg zredukować i zdecydowanie, odpowiednio krótko przyspieszyć, naciskając na gaz. Źródłem oszczędności jest też odpowiednie zachowanie w trakcie hamowania. Czynność tę wykonujemy wykorzystując hamowanie za pośrednictwem silnika, a tam - gdzie to możliwe - podjeżdżamy do skrzyżowania na biegu jałowym. Generalnie wszystko sprowadza się do spokojnej jazdy i przewidywania sytuacji na drodze.

Dodatkowym wsparciem jest dla nas komputer pokładowy, informujący o bieżącym zużyciu paliwa. Korzyścią jest m.in. mniejsze zużycie również hamulców, sprzęgła, skrzyni biegów i elementów zawieszenia. Skoda Citigo potrafi przy takiej jeździe spalić na trasie 3,7-3,9 l benzyny na 100 km. Ostatnio przeprowadzony test w Czechach pokazał, że nawet 3,0 l.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski