Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Energetyczni oszuści w akcji

Michał Woźny
W najgorszym wariancie naciągnięta osoba będzie musiała płacić dwa rachunki za prąd
W najgorszym wariancie naciągnięta osoba będzie musiała płacić dwa rachunki za prąd Jarosław Pruss
Oświęcim. Naciągacze podszywający się pod Tauron znów pojawili się w Oświęcimiu. Nie daj się oszukać. Możliwe jest anulowanie zawartej w pośpiechu umowy. Trzeba to jednak zrobić w ciągu 14 dni

Mieszkańcy Oświęcimia muszą się mieć na baczności. W mieście ponownie grasują oszuści, podszywający się pod firmę Tauron, oferując nową umowę, która jest tak naprawdę niekorzystna dla klienta.

Pierwszy raz pojawili się w lipcu 2013 roku. Do jednego z mieszkań w centrum zapukało wtedy dwóch mężczyzn, sugerując, że są przedstawicielami firmy Tauron.

- Drzwi otworzyła moja córka, ponieważ ja byłem w delegacji - opowiada poszkodowany oświęcimianin, proszący o anonimowość. - Panowie niemalże wprosili się do domu i powiedzieli, że trzeba podpisać nową umowę, ponieważ stara będzie już nieaktualna. Stosowny dokument podsunęli mojej córce mówiąc, że skoro jest pełnoletnia, to może go podpisać w moim imieniu - dodaje.

Naciągacze podkreślali także, że mają najtańszą ofertę, bezkonkurencyjną wobec innych.

- Nieświadoma niczego córka podpisała umowę i od tego momentu rozpoczęły się problemy - wspomina oszukany.

Okazało się, że obaj mężczyźni nie mieli nic wspólnego z firmą Tauron. Posługiwanie się jej nazwą to był nieczysty chwyt marketingowy konkurencyjnej spółki Duon z Wysogotowa koło Poznania, która zajmuje się dystrybucją energii elektrycznej.

- Z naszej ulicy kilka innych osób także dało się wtedy oszukać - zdradza pokrzywdzony.
Okazuje się, że oszuści w Oświęcimiu działają nadal.- Około miesiąca temu chodzili po osiedlu na Starych Stawach, m.in. po ulicy Zagrodowej. Do mieszkania jednej pani próbowali wejść na siłę. Przerażona zawołała męża, czym odstraszyła naciągaczy - zdradza nasz informator.

Naciągacze pojawiają się też w województwach śląskim, opolskim, dolnośląskim i świętokrzyskim. Te sprawy były już wielokrotnie nagłaśniane przez tamtejsze gazety.

Oszukany mieszkaniec Oświęcimia wysłał odstąpienie od umowy do firmy Tauron i Duon w ciągu 10 dni (zgodnie z umową) priorytetem. - W firmie Tauron poinformowano mnie, że pismo przyszło po trzech dniach, natomiast w Duonie, że dopiero po miesiącu, w związku z tym nie może nastąpić rozwiązanie umowy, bo jest już po terminie. Mam jednak dowód nadania - opowiada. Sprawa jest w toku.

W firmie Duon twierdzą, że o oszustach nic nie wiedzą. - To nie mogli być ludzie od nas - bronią się.W Tauronie podobne sprawy znają. - Firma Duon to konkurencja. Mamy sygnały, że podszywa się pod naszą. Codziennie takich zgłoszeń jest sporo - powiedziano nam w Tauronie.

Jak podkreślają, nie wysyłają przedstawicieli do domów klientów w celu aktualizacji lub podpisania nowej umowy. Jeżeli nastąpiło podpisanie podejrzanej umowy, to należy zgłosić się pod numer telefonu 555 444 555. Parafowanie umowy z rzekomym przedstawicielem może skutkować nawet wystawianiem dwóch faktur, jednej prawdziwej od Tauronu, drugiej od firmy, z którą podpisało się umowę.

Jak rozwiązać umowę?
* Joanna Maciąga, powiatowy rzecznik konsumentów w Oświęcimiu, radzi:
- Każdy ma prawo do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa w terminie 14 dni (kalendarzowych) bez podania przyczyny. Termin ten liczy się od następnego dnia po dniu, w którym konsument zawarł umowę (dla dokumentów podpisanych do 24 grudnia 2014 r. termin ten wynosił 10 dni). Do zachowania terminu na odstąpienie od umowy wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem.

* List z odstąpieniem trzeba wysłać za potwierdzeniem odbioru (np. list polecony). Należy zachować kopię :
- Przepisy nie nakładają żadnej szczególnej formy odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa. Oznacza to, że będzie ono ważne, jeżeli w oświadczeniu po prostu napiszemy, że chcemy odstąpić. Przedsiębiorca ma obowiązek przyjąć oświadczenie złożone zarówno na formularzu, jak i napisane własnoręcznie na kartce.

* Każdy może zwrócić się po poradę do powiatowych rzeczników konsumenta:
W powiecie oświęcimskim jest to Jolanta Maciąga, przyjmuje przy ulicy Stanisława Wyspiańskiego 10, numer telefonu 33 844 96 01.
W powiecie olkuskim to Jolanta Banyś, przyjmuje przy ulicy Mickiewicza 2, pok. 16, numer tel. 32 647 87 76.
W powiecie wadowickim to Marek Wieroński, przyjmuje przy ulicy Batorego 2, numer tel. 33 873 42 40.
W powiecie chrzanowskim to Bernadeta Dereszowska, przyjmuje na ulicy Grzybowskiego 7a, pok. 13, numer tel. 32 7 121 016.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski