MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Fałszywe maile z banku

KLIM
INTERNET. "Na razie żaden klient nie poinformował banku, że ujawnił swoje dane na fałszywej stronie" - taką odpowiedź otrzymaliśmy wczoraj z banku PKO Bank Polski.

Do incydentu doszło w poniedziałek. Na skrzynki e-mailowe klientów internetowego serwisu PKO BP przyszły e-maile przypominające wyglądem wiadomości wysyłane z banku. Ich autorem nie był jednak bank PKO BP.

Nadawca prosił o weryfikację danych karty płatniczej po wejściu na stronę (link był podany w mailu). Twierdził również, że brak potwierdzenia informacji będzie skutkować zamknięciem konta. W efekcie chodziło o kradzież danych i zajęcie kont bankowych za pośrednictwem podrobionej strony banku.

"Bank podjął działania informacyjne. Klienci PKO Banku Polskiego poinformowani zostali za pośrednictwem serwisu internetowego banku o pojawiających się e-mailach, których nadawcy podszywają się pod bank" - czytamy w odpowiedzi, którą otrzymaliśmy z biura prasowego banku.

Wczoraj żaden z klientów nie zgłosił bankowi, że ujawnił swoje dane na fałszywej stronie. Sprawą zajmują się organa ścigania.

Zbigniew Engiel z laboratorium informatyki śledczej "Mediarecovery" tłumaczy, że te e-maile to przykład tzw. phishingu. To przestępstwo internetowe polegające na kradzieży tożsamości. Wyłudzenie danych osobowych odbywa się przy wykorzystaniu poczty elektronicznej. Wysyłane informacje wyglądają tak, jakby pochodziły z witryny banku.

Jak nie dać się nabrać? Zdaniem informatyka śledczego nie należy klikać w odnośniki, jakie umieszczone są zazwyczaj w takiej korespondencji. - Z pewnością poprowadzą nas do stron internetowych łudząco podobnych do oryginalnych - mówi Zbigniew Engiel. - Żaden dbający o bezpieczeństwo bank nie będzie wysyłał do nas e-maili z prośbą o aktualizację danych.

Podczas logowania nie należy również podawać kodów jednorazowych. - Cyberoszuści często o nie proszą na spreparowanych stronach - podkreśla Zbigniew Engiel. - Jeśli użytkownik zechce postępować zgodnie z poleceniami oszustów, dostarczy im kompletu danych: hasła, loginu i kodów do wykonywania przelewów. Dlatego też najbezpieczniej korzystać z kodów SMS-owych. Wówczas oprócz danych dostępowych do konta oszust musiałby również skraść nasz telefon. (KLIM)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski