reklama

Galeria Wieliczka: Wkrótce otwarcie pierwszego centrum handlowego na Polach Półchłopka 7 11

Jolanta Białek
Jolanta Białek
Zaktualizowano 
Tak ma wyglądać cały kompleks handlowo-usługowy nazwany Galerią Wieliczka. Drogi i Leroy Merlin są już gotowe
Tak ma wyglądać cały kompleks handlowo-usługowy nazwany Galerią Wieliczka. Drogi i Leroy Merlin są już gotowe materiały prasowe
Otwarcie pierwszego obiektu Galerii Wieliczka oraz wiaduktu nad DK94 zapowiedziano na początek listopada br. Na Polach Półchłopka rosną mury drugiego kompleksu handlowego, a trzeci jest w planach. Lokalni przedsiębiorcy z trwogą patrzą w przyszłość.

FLESZ - Smartfony zamiast kas fiskalnych. Przedsiębiorcom ma być lżej

Pierwsza część Galerii Wieliczka - pawilon marketu budowlanego Leroy Merlin jest już gotowy. Tak samo wiadukt nad trasą krajową 94, drogi dojazdowe, chodniki, parkingi itp. bez których nie ma mowy o otwarciu obiektu handlowego na Polach Półchłopka (taką klauzulę wpisano do pozwolenia na budowę Galerii Wieliczka).

Rafał Szymański, pełnomocnik inwestora, menedżer projektu Centrum Handlu Zdrowia i Usług „Galeria Wieliczka” mówi, że inwestycja jest na etapie odbiorów przez nadzór budowlany i inne instytucje. Mają one trochę uwag, więc trwają prace poprawkowe.

- Spodziewamy się, że pozwolenie na użytkowanie otrzymamy do dwóch tygodni. Leroy Merlin i nowe drogi powinny zostać otwarte w pierwszym tygodniu listopada - powiedział nam Szymański.

Wielicki obiekt handlowo - usługowy francuskiej sieci ma ponad 14,1 tys. mkw. (powierzchnia całkowita). Dysponuje miejscami postojowymi dla ok. 400 pojazdów, w tym parkingiem dla ok. 200 aut na dachu ’’Leroya’’ . ”Obiekt będzie posiadał wyjątkową strefę projektowania oraz największy w okolicy dział drzewny i sanitarny. Ekipa sklepu będzie liczyła 140 osób’’ - podaje portal www.kariera.leroymerlin.pl.

Najgorsze mieszkania na wynajem. Zobacz, co oni oferują [ZDJĘCIA]

Budowa centrum handlowego na atrakcyjnym terenie przy DK94 na granicy Wieliczki i Krakowa ruszyła latem 2017 r. Na Polach Półchłopka rosną także mury drugiej części Galerii Wieliczka - kompleksu handlowo-usługowego o powierzchni prawie 30 tys. mkw. W tym obiekcie przewidziano ponad 80 lokali. Mają być tam m.in.: market spożywczy (ok. 2 tys. mkw.), sklepy z branży drogeryjnej (1300 mkw.), klinika medyczna (ok. 30 gabinetów), strefa relax-fitness (ok. 3 tys. mkw.).

- Do połowy 2020 roku galeria ma być gotowa w stanie surowym. Drugi etap prac, wykonywanie elewacji, instalacji teletechnicznych itp, potrwa do połowy 2021 r. - podaje Rafał Szymański.

Lokalni przedsiębiorcy zrzeszeni w Wielickiej Izbie Gospodarczej protestowali bez efektu przeciwko inwestycji na Polach Półchłopka od jesieni 2016 roku. Kupcy, którzy obawiają się, że powstanie dużego kompleksu handlowego na granicy Wieliczki i Krakowa będzie równoznaczne z upadkiem wielu miejscowych, rodzinnych firm i sklepów, patrzą w przyszłość z coraz większym pesymizmem.

Prezes WIG Piotr Czajczyk mówi, że powstanie hipermarketów stanie się ‘’gwoździem do trumny’’ dla wielickiego handlu. Jego zdaniem skutki tej inwestycji nie będą odczuwane od razu, ale to kwestia około roku, kiedy lokalni kupcy zaczną ponosić straty.

- Po otwarciu „Leroya’’ kryzys dotknie lokalne sklepy z podobnej branży. Potem, gdy w galerii będzie spożywczy hipermarket, ucierpią kolejni wieliccy kupcy. Przez 15 lat udawało nam się powstrzymywać budowę na Polach Półchłopka hipermarketów (próby ulokowania ich tam podejmowano już w latach 2004-2005 oraz w 2008 roku - red.), ale teraz jesteśmy bezradni - stwierdza z goryczą szef WIG.

Obawy przedsiębiorców wciąż rosną, bo na ”Polach” może powstać trzeci kompleks handlowy. Wiosną br. spółka holdingowa KG Group ogłosiła, że wybuduje tam (na terenie przy osiedlu Barbary) centrum handlowe Atut Wieliczka o powierzchni blisko 18 tys. mkw. w którym będzie niemal 30 lokali.

Jesienią 2018 roku wpłynął do Urzędu Miasta w Wieliczce wniosek o wydanie tzw. decyzji środowiskowej dla tej inwestycji. Z informacji, które uzyskaliśmy w magistracie wynika, że procedury w tej sprawie nadal trwają. Są odwołania od decyzji (dwa), które rozpatruje Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Krakowie. Protesty dotyczą szkodliwego oddziaływania planowanej inwestycji na środowisko oraz potencjalnego generowania przez nią ponadnormatywnego hałasu.

Trwają też rozmowy gminy z inwestorem o warunkach na jakich może powstać trzecia galeria. Burmistrz Wieliczki Artur Kozioł zaznacza, że miasto nie dopuści do budowy kolejnego obiektu handlowego, jeśli jego inwestor nie sfinansuje odpowiednich rozwiązań drogowych w tym rejonie.

- Negocjacje z inwestorem dotyczą przede wszystkim budowy przez niego infrastruktury drogowej, dróg rowerowych, przystanków autobusowych oraz zabezpieczenia terenu pod budowę linii tramwajowej łączącej Wieliczkę z Krakowem - powiedział nam Artur Kozioł.

Pola Półchłopka w liczbach

16 hektarów. Tyle liczą Pola Półchłopka. Atrakcyjny komercyjnie teren ma nietypową historię. W 1998 r. ówczesny burmistrz Wieliczki zawarł kuriozalną umowę z prywatnym przedsiębiorcą, na mocy której gmina użyczyła „Pola” w wieczystą dzierżawę (na 99 lat). Potem gmina długo walczyła w sądzie o odzyskanie tego obszaru, ale bez efektu.

20,8 mln zł. Tyle kosztowała budowa wiaduktu nad DK94 i innej infrastruktury drogowej na potrzeby Galerii Wieliczka oraz wykup gruntów pod drogowe obiekty. Pieniędze te wyłożył w całości prywatny inwestor.

42 tys. mkw. To łączna powierzechnia dwóch obiektów Galerii Wieliczka (Leroy Merlin plus budowanego teraz kompleksu usługowo-handlowego)

450 tys. zł. Takie wpływy z podatków od obiektów na „Polach’’ powinny zasilić budżet Wieliczki w 2020 roku. Natomiast w 2022 roku ma być to według prognoz już ok. 2,5 mln zł.

600 miejc parkingowych. Tyle samochodów zmieści się docelowo przy ogromnym centrum handlowym w Wieliczce. Przy Leroy Merlin jest ok. 400 miejsc postojowych. Kolejne będą przy drugim obiekcie.

Czytaj także

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 14

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

W
Wieliczanin

Lokalni sklepikarze w Wieliczce to kpina sklepy otwarte od 10 a zamkne przed 17. Łaskę robią że podają towar z półki. W jednym ze sklepów na Piłsudskiego rozmawiałem z właścicielem parę minut o kotłach gazwych do momentu aż ten przemiły lokalny bizmesmen powiedział że dużo pytań zadaję żebym sobie poczytał w internecie. Jak dla mnie mogą paść wszyscy razem nawet jutro bo nawet po uszczelkę wolę pojechać do OBI.

E
Ex-Wieliczanin

To, że wieliccy biznesmeni są rzutcy jak ów półchłopek to widać gołym okiem. Czym ten WIG się w ogóle zajmuje oprócz obrony interesów zacofanych przedsiębiorców. Zobaczcie jak Myślenice zutylizowało Galerię koło Zakopianki - wiele sklepów z centrum się tam przeniosło i działa już parę lat. Problemy te same - mało miejsc parkingowych w centrum, busy tam nie dojeżdżały i jakoś dali radę. Ale nasi rzutcy biznesmeni widać jak spożytkowali 30 lat kapitalizmu - sklepy działają i wyglądają jak z poprzedniej epoki. Ale oczywiście pretensje. O czym my w ogóle mówimy? Trzeba było wieliccy biznesmeni razem inwestować w jakąś galerię nawet wspólnie z dużą siecią spożywczą i by nie było źle. Ale siedzieli w tych swoich bida-sklepikach, grosz tłamsili i liczyli, że do Wieliczki XXI wiek nie zawita. Przecież tam planowano centrum handlowe od 2 dekad otworzyć, więc czemu nagle taki szok? 3km dalej od tej galerii jest Tesco i OBI i nikt nie upadł, więc nie panikowałbym, bo póki starsi ludzie żyją w centrum (lub dojadą busem) to będą tam kupować, bo im blisko. A bez nich to i bez galerii będą mieć ciężko, bo centra handlowe w Krakowie cieszą się popularnością i da się tam wjechać, a do Wieliczki NIE. Proste. Zresztą dużo jest firm i sieci marketów w Wieliczce i w gminie Wieliczka i jakoś ciągną Ci biedni biznesmeni wieliccy pomimo tego.

R
Ryś

LOKALNI PRZEDSIĘBIORCY PROTESTUJĄ ? A SAMI SKLEPY ZAMYKAJĄ O 16, 17 !!! JAK BY CZŁOWIEK CHCIAŁ KUPIĆ NP. USZCZELKĘ DO KRANU TO MUSI SIĘ Z PRACY ZWOLNIĆ BY TO W WIELICZCE ZROBIĆ ! CZAS IDZIE DO PRZODU A GODZINY OTWARCIA SKLEPÓW SĄ JAK ZA KOMUNY I TO NA PROWINCJI !!! NIECH NIE PROTESTUJĄ ! TAK SAMO JEST PLACEM HANDLOWYM O 12 HANDLUJĄCY SIĘ ZWIJAJĄ A LUDZIE Z PRACY WRACAJĄ DO DOMU PO -16-17 OBIAD I DOPIERO IDA NA ZAKUPY A TO JEST 18-19 !!! HANDEL POWINIE DOSTOSOWAĆ SIĘ DO KLIENTA A NIE ODWROTNIE !!!

R
R
19 października, 12:05, Gość:

Tramwaj Wieliczka - Kraków - idiotyzm! Tę trasę pokonuje się pociągiem lub autobusem. Precz z tramwajami.

19 października, 15:44, Z Czarnochowic:

Dlaczego?

Im wygodniejsze połączenie z kolejną częścią Krakowa przez transport publiczny tym większa jest szansa na mniejsze korki na DK94.

O połączeniu PKP-SKA będzie można mówić dopiero po pełnej rozbudowie torów na terenie Krakowa - około 2021 roku. I budowie kolejnych obiektów P

Tramwaj to kwestia czasu, linia powinna dochodzić właśnie wzdłuż Wielickiej obok Leroy do centrum Wieliczki gdzie są tereny koło stacji PKP idealnie nadające się na przystanek tramwajowy i pętlę. Pociąg ma trasę fatalną dla wielu ludzi bo całkiem omija ul. Wielicką i Kurdwanów itp a tam są zakłady pracy, szpitale, sklepy, szkoły itd. Burmistrzu Koźle działaj...

G
Gość

"Burmistrz Wieliczki Artur Kozioł zaznacza, że miasto nie dopuści do budowy kolejnego obiektu handlowego, jeśli jego inwestor nie sfinansuje odpowiednich rozwiązań drogowych w tym rejonie." Co to za brednie, jakie rozwiązania, kiedy jest tam jedna droga dojazdowa, to co musiałby wybudować inwestor, żeby nie zrobił się tam kompletny kocioł drogowy. Budowa kolejnych galerii obok siebie, kto daje pozwolenia? Tylko z powodu wpływów podatkowych do kasy miasta? Jest aż tak źle Panie burmistrzu.?

m
mzum

I dobrze ! może zmniejszy się ilość wycieczkowiczów do krakowskich sklepów !

G
Gość

Ciekawe kto to jest ten prywatny inwestor i z kim jest powiązany.

G
Gość
19 października, 10:53, Gość:

Nie ulega wątpliwości, że to doprowadzi do upadku handel wielicki, kwestia czasu. A w planie kolejna galeria. Wielicka Izba Gospodarcza wkrótce też przejdzie do historii. No cóż, sami wieliczanie wybierali sobie do władzy ludzi, którzy kierują ich miastem.

19 października, 19:28, Ami:

Do upadku sklepiki doprowadza brak miejsc parkingowych przy nich. W centrum nie ma ani jednego porządnego parkingu. Ludzie mieszkający dalej nie zawsze dają radę chodzić taki kawał z zakupami, a czekać godzinę na 224 czy 244. Z którego do centrum i tak trzeba podejść zniechęca.

to tylko częściowa prawda, miasto od lat wygląda jak wygląda i nigdy nie było parkingów pod sklepami/sklepikami w centrum miasta - to wiedzą wszyscy, a taki komentarz jest myśleniem obecnym kiedy mamy wielkie sklepy z parkingami; miasto jednak zmienia się i to także powinni wziąć pod uwagę ludzie zarządzający miastem - jeśli w pobliżu centrum można było stworzyć parkingi miejskie, to trzeba było to robić, ponoć były światłe wizje kilkukondygnacyjnych parkingów..., a jest jak było, poczekajmy i zobaczymy; a na marginesie w Wieliczce był kiedyś taki sklep przemysłowy z "duszą" Pana Śmigielskiego, to był czas...

A
Ami
19 października, 10:53, Gość:

Nie ulega wątpliwości, że to doprowadzi do upadku handel wielicki, kwestia czasu. A w planie kolejna galeria. Wielicka Izba Gospodarcza wkrótce też przejdzie do historii. No cóż, sami wieliczanie wybierali sobie do władzy ludzi, którzy kierują ich miastem.

Do upadku sklepiki doprowadza brak miejsc parkingowych przy nich. W centrum nie ma ani jednego porządnego parkingu. Ludzie mieszkający dalej nie zawsze dają radę chodzić taki kawał z zakupami, a czekać godzinę na 224 czy 244. Z którego do centrum i tak trzeba podejść zniechęca.

G
Gość
19 października, 10:53, Gość:

Nie ulega wątpliwości, że to doprowadzi do upadku handel wielicki, kwestia czasu. A w planie kolejna galeria. Wielicka Izba Gospodarcza wkrótce też przejdzie do historii. No cóż, sami wieliczanie wybierali sobie do władzy ludzi, którzy kierują ich miastem.

19 października, 15:46, Gość:

Po otwarciu Lidla pisano to samo.

Po otwarciu Intermarche pisano to samo.

Po kolejnym otwarciu, ..., też nic się nie zmieni.

właśnie, że nie, bo zniknęły sklepy PSS Społem w Wieliczce - było ich na początku dużo, zniknęły masarnie w Rynku, zniknęły inne sklepy spożywczo-przemysłowe, przykład w budynku Spółdzielni Mieszkaniowej przy ul. Sienkiewicza 24; teraz po farby i inne akcesoria chętniej pojadą ludzie do Leroy...; poczekajmy i zobaczymy

G
Gość
19 października, 10:53, Gość:

Nie ulega wątpliwości, że to doprowadzi do upadku handel wielicki, kwestia czasu. A w planie kolejna galeria. Wielicka Izba Gospodarcza wkrótce też przejdzie do historii. No cóż, sami wieliczanie wybierali sobie do władzy ludzi, którzy kierują ich miastem.

Po otwarciu Lidla pisano to samo.

Po otwarciu Intermarche pisano to samo.

Po kolejnym otwarciu, ..., też nic się nie zmieni.

Z
Z Czarnochowic
19 października, 12:05, Gość:

Tramwaj Wieliczka - Kraków - idiotyzm! Tę trasę pokonuje się pociągiem lub autobusem. Precz z tramwajami.

Dlaczego?

Im wygodniejsze połączenie z kolejną częścią Krakowa przez transport publiczny tym większa jest szansa na mniejsze korki na DK94.

O połączeniu PKP-SKA będzie można mówić dopiero po pełnej rozbudowie torów na terenie Krakowa - około 2021 roku. I budowie kolejnych obiektów P

G
Gość

Tramwaj Wieliczka - Kraków - idiotyzm! Tę trasę pokonuje się pociągiem lub autobusem. Precz z tramwajami.

G
Gość

Nie ulega wątpliwości, że to doprowadzi do upadku handel wielicki, kwestia czasu. A w planie kolejna galeria. Wielicka Izba Gospodarcza wkrótce też przejdzie do historii. No cóż, sami wieliczanie wybierali sobie do władzy ludzi, którzy kierują ich miastem.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3