MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Gaz ziemny do baku? To jest możliwe

Redakcja
FOT. ARCH
FOT. ARCH
CNG sprawdza się na świecie od lat 30. minionego wieku, w Polsce paliwo to zastosowano 20 lat później. Zasadniczym plusem tego rozwiązania jest ochrona środowiska, wygoda i bezpieczeństwo. Bardzo ważna jest także cena - tankowanie gazu ziemnego kosztuje mniej niż lanie do baku benzyny.

FOT. ARCH

Po naszych drogach jeździ coraz więcej pojazdów napędzanych sprężanym gazem ziemnym, czyli takim, jaki większość z nas ma w swoich domach i używa go w kuchenkach, czy termach. CNG, czyli sprężony gaz ziemny (ang. Compresseing Natural Gaz) według wielu ekspertów doskonale sprawdza się jako alternatywne paliwo wobec ropy naftowej. Jest ono znacznie bardziej ekologiczne niż benzyna lub olej napędowy i posiada jeszcze jeden walor - praktycznie każdy może mieć własną stację gazową w domu.

Gaz jest bezpieczny

Zastosowanie sprężonego gazu w pojazdach budzi spore obawy o poziom bezpieczeństwa podróżujących, okazuje się jednak, że bezpodstawnie. Instalacje na sprężony gaz ziemny, ze względu na jego wysokie ciśnienie ok. 200 bar (200 atmosfer), są doskonale szczelne. Wielu osobom wydaje się, że najsłabszym ogniwem instalacji jest zbiornik, tymczasem zarówno stalowe, jak i najnowsze kompozytowe, można uznać za najsolidniejszą część samochodu.

Warto podkreślić, iż na świecie zarejestrowano ponad 7 mln pojazdów napędzanych CNG i nie odnotowano jeszcze żadnego przypadku wybuchu zbiornika gazu, mimo że pojazdy te jeżdżą zarówno w chłodnym, jak i gorącym klimacie.

Gwarancja na silnik

To kolejny mit. Dotąd żaden producent nie zdecydował się na wycofanie gwarancji na silnik zasilany CNG, gdyż w ciągu 30 lat eksploatacji tego typu konstrukcji nie udowodniono negatywnego wpływu gazu na żywotność poszczególnych elementów silnika. Co więcej, istnieją opinie, że CNG posiada znacząco wyższą czystość fizykochemiczną niż benzyna czy olej napędowy, więc zasilane nim silniki zużywają się wolniej.

**

Możliwości zastosowania sprężonego gazu ziemnego w transporcie drogowym
- POBIERZ PREZENTACJĘ >>

**

Do jakiego silnika montować gaz? Zasadniczo stosuje się go w silnikach iskrowych, czyli benzynowych, to rozwiązanie jest znacznie tańsze i prostsze w montażu, niż w przypadku silników Diesla, jednak ich producenci opracowali już metodę łączenia gazu z olejem napędowym (80 proc. CNG, 20 proc. ON).

Montaż i koszt instalacji

Tym sposobem dochodzimy do kluczowej sprawy, czyli pieniędzy. Istnieją dwie szkoły montażu instalacji. Pierwsza, to zamówienie fabrycznego montażu w nowym samochodzie, co gwarantuje znacznie wyższą jakość i zachowanie parametrów silnika. Koszt tego przedsięwzięcia zawarty będzie w całkowitej cenie pojazdu. Druga szkoła to przeróbka silnika zasilanego paliwem konwencjonalnym na konstrukcję zasilaną CNG. W tym przypadku koszt waha się, w zależności od oprogramowania i rodzaju posiadanego silnika, od 3500 do 8000 zł. O cenie decyduje zaawansowanie technologiczne silnika - im bardziej nowocześniejszy, tym droższa będzie instalacja gazowa. Nie zapominajmy też o konieczności dopasowania mocy zmodyfikowanego silnika.

**

CZYTAJ DALEJ: Czyste spaliny >>

**

Czyste spaliny

Spalanie gazu ziemnego jest znacznie bardziej ekologiczne niż spalanie pochodnych ropy naftowej. Efektem spalania metanu, stanowiącego ok. 96 proc. gazu ziemnego, jest dwutlenek węgla i woda. Z racji bardzo dużej czystości gazu ilość pozostałych toksycznych związków chemicznych jest blisko dziesięciokrotnie mniejsza niż w przypadku ropopochodnych paliw.

To właśnie m.in. z tego powodu w miastach spotykamy coraz więcej autobusów napędzanych sprężonym gazem ziemnym. Po Krakowie jeżdżą autobusy MPK napędzane właśnie CNG, co ma niebagatelny wpływ na czystość powietrza, dzięki temu paliwu zmniejsza się bowiem niska emisja.

Własna stacja paliw

Kolejnym plusem instalacji CNG jest możliwość posiadania własnej stacji gazowej. To nie żart! W USA, ale także we Francji w powszechnym użyciu indywidualnych odbiorców są garażowe sprężarki gazu ziemnego. Ich wydajność to przeciętnie 1,5 metrów sześc. gazu na godzinę, czyli w ciągu ośmiu godzin naszego snu samochód zatankuje się na tyle, by spokojnie można było przejechać ok. 100 km. Oczywiście, wiele zależy od "apetytu" na paliwo - przyjmuje się, że przelicznik benzyny do gazu wynosi 1:1, tak więc przez noc możemy zatankować 12 metrów sześc. gazu. Na rynku są dostępne sprężarki o większej wydajności, np. 20-30 metrów sześciennych.

W Polsce przepisy przeciwpożarowe nie przewidują możliwości instalowania odbiorników gazowych w garażu i jest to pewien kłopot, jednak powszechnie stosuje się podłączenie sprężarki poza garażem, np. na elewacji budynku, lub w specjalnym pomieszczeniu technicznym. Takie działanie jest całkowicie zgodne z prawem, możemy więc spokojnie tankować samochód u siebie na podwórku.

CNG dobre w mieście

Auta na gaz ziemny doskonale sprawdzają się w ruchu miejskim, a nie od dziś wiadomo, że zabójcze dla naszych portfeli i dla środowiska naturalnego są samochodowe korki, szczególnie uciążliwe zwłaszcza w wielkich metropoliach. Dobrze więc, że można je zmniejszać stosując ekologiczne paliwo. W Polsce są produkowane autobusy na CNG (m. in. Jelcz, Solaris, Volvo), kupujemy też coraz więcej używanych pojazdów z silnikami zasilanymi tym paliwem. Niestety, poważnym mankamentem w Polsce jest wciąż jest zbyt mała liczba stacji przystosowanych do tankowania CNG (nieco ponad 30).

By przekonać właścicieli pojazdów do używania w nich gazu ziemnego potrzebna jest szeroka edukacja społeczeństwa i pokazanie ewidentnych korzyści płynących z zasilania pojazdów właśnie CNG. Potrzebne są również pewne preferencje podatkowe dla użytkowników samochodów jeżdżących właśnie na sprężonym gazie ziemnym, a to już należy do polityki państwa.

**

Możliwości zastosowania sprężonego gazu ziemnego w transporcie drogowym
- POBIERZ PREZENTACJĘ >>

**

Trudno oddychać spalinami

23 proc. emisji gazów cieplarnianych na świecie pochodzi z transportu drogowego i jeśli nie będzie zmian, to w 2050 r. dwukrotnie wzrośnie w powietrzu ilość dwutlenku węgla. Tymczasem zasilanie pojazdów CNG zdecydowanie obniża emisję szkodliwych związków do atmosfery:

* pyłu zawieszonego (PM 10) o 99 proc. mniej w porównaniu z olejem napędowym,

* NO i NO2 o 50-80 proc.

* CO2 o ok. 20 proc.

* CO o 60-80 proc.

* hałas o 3-7 dB mniej.

1,4

Pojazdy zasilane gazem ziemnym stanowią ok. 1,4 proc. wszystkich pojazdów na świecie, w Europie wskaźnik ten wynosi 0,41 proc., w Polsce - 0,01 proc. Najwięcej pojazdów zasilanych CNG (w tys. sztuk w 2011 r.) oraz stacji z tym paliwem znajduje się w Pakistanie (odpowiednio 2850 i 3300), Iranie (2071 i 1574), Argentynie (1901 i 1878), zaś w Europie przodują Włochy (730 i 837), w dalszej kolejności jest Ukraina (200 i 283), Rosja (100 i 284). Dane dla Polski to odpowiednio 2,2 i 33. Najwięcej stacji na CNG jest w Niemczech - 900.


emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski