Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

GDDKiA nadal stawia na asfalt

(AIP)
Drogi. Projekt „Programu budowy dróg krajowych i autostrad” zakłada, że w latach 2014-23 ma powstać 2,2 tys. km dróg krajowych, w tym 35 obwodnic o długości ponad 360 km. Tylko jedna trzecia z nich zostanie zbudowanych w technologii betonowej.

Jak wynika z opracowania Stowarzyszenia Producentów Cementu, przy obecnych wymaganiach technicznych koszt budowy 1 metra sześciennego nawierzchni asfaltowej (tzw. podatnej) dla ruchu lekkiego waha się w zależności od typu nawierzchni od około 92 zł do ok. 124 zł.

Taka sama powierzchnia nawierzchni betonowej (tzw. sztywnej) kosztuje od ok. 105 zł do ok. 134 zł. Dla ruchu ciężkiego beton jest nawet tańszy, bo metr sześcienny nawierzchni sztywnej kosztuje 200-225 zł, a nawierzchni podatnej – od 244 do 271 zł.

Planowane inwestycje to wydatek blisko 93 mld złotych, z czego mniej więcej połowa będzie pochodziła ze środków unijnych. Około 810 km dróg ekspresowych i autostrad ma być wykonana w technologii betonowej, a nie asfaltowej. Jak tłumaczy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chodzi m.in. o dywersyfikację, aby branże asfaltowa i cementowa mogły równomiernie się rozwijać.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski