Nierentowne kursy lokalne będą dotowane przez gminę Myślenice Fot. Maciej Hołuj
KOMUNIKACJA. Czy przeniesienie spółki komunikacyjnej z Nowego Targu do Myślenic spowoduje korzyści podatkowe dla naszego miasta?
Jak wynika z treści uchwały, warunkiem podjęcia współpracy jest przeniesienie siedziby PKS-u Nowy Targ do Myślenic, co ma spowodować zwiększenie dochodów gminy z tytułu podatku od środków transportu.
Tymczasem Bogumił Makowski rzecznik prasowy MPK Łódź, właściciela myślenickiego i nowotarskiego PKS, na pytanie co zyska spółka z Nowego Targu, przenosząc swoje środki transportu do Myślenic, skoro podatki od nich są tutaj wyższe niż w Nowy Targu odpowiada: - Baza PKS Nowy Targ została sprzedana na początku tego roku. Jednak jego siedziba znajduje się cały czas w Nowym Targu. Pomysł jej przeniesienia do Myślenic wziął się z konieczności zmniejszania kosztów. Ponieważ znalazł się poważny klient, który zaakceptował naszą, bardzo wysoką cenę, dlatego transakcja została sfinalizowana. Skutkiem tego obsługa administracyjna została przeniesiona do Myślenic. Autobusy wciąż jednak stacjonują w Nowym Targu i nie ma potrzeby przenoszenia ich do Myślenic, gdyż obsługują tamten teren, zatem podatki od środków transportu będą wpływały do budżetu Nowego Targu.
Zapytaliśmy zatem gminę o to, na jakie dochody z tytułu podatku od środków transportu w związku z przeniesieniem PKS Nowy Targ do Myślenic może liczyć i czy została już określona wielkość części tych dochodów, jaką przeznaczy na dopłaty do nierentownych kursów. - Jest to kwota kilkudziesięciu tysięcy złotych - poinformowało nas Biuro Strategii, Rozwoju Gospodarczego i Rozwoju UMiG Myślenice. - Jednak dane dotyczące dochodów z podatków objęte są tajemnicą skarbową. Wciąż jeszcze nie została określona wielkość dopłat do nierentownych kursów. Ten temat ma być przedmiotem rozmów i negocjacji pomiędzy zainteresowanymi stronami.
Dość enigmatycznie rzecznik MPK Łódź wypowiada się także na temat listy kursów, które jako nierentowne mają być dofinansowane z budżetu gminy. - Jest przynajmniej kilka takich kursów. Jednak w świetle podjętej uchwały nie chcę wyliczać - które. Z pewnością, skoro Myślenice deklarują chęć współpracy, będziemy na ten temat rozmawiać i dokonamy dopasowania naszych możliwości przewozowych do możliwości finansowych gminy - mówi Bogumił Makowski. Gmina informuje natomiast, że o tym jakie kursy będą dotowane zadecydują głównie sołtysi i radni zgłaszając swoje propozycje.
Nie dowiedzieliśmy się także od Bogumiła Makowskiego tego, jakie kwoty dopłat wchodzą w grę, czyli ile pieniędzy gmina Myślenice będzie musiała przeznaczyć ze swojego budżetu na dopłaty do nierentownych kursów. - Jeśli będziemy wiedzieć, jakie kwoty w budżecie gminy są zarezerwowane na dofinansowanie nierentownej komunikacji, to będziemy wiedzieć jakie kwoty wchodzą w grę - mówi dyplomatycznie Bogumił Makowski.
Dodajmy, że propozycja dotowania nierentownych kursów przez Myślenice ma miejsce po raz pierwszy i że gmina przewiduje także możliwość dofinansowania kursów linii miejskiej, o powstaniu której można usłyszeć od kilku miesięcy.
Rozmowy dotyczące tematu dotowania nierentownych kursów PKS w Myślenicach mają ruszyć w przyszłym tygodniu.
Maciej Hołuj
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?