Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Hybrydy zdobywają rynek samochodowy

Janusz Michalczak
Do obsługi skrzyni biegów służy niewielki dżojstik
Do obsługi skrzyni biegów służy niewielki dżojstik toyota
Technika. Samochody hybrydowe są coraz popularniejsze. Sama tylko Toyota odnotowała na rynku globalnym sprzedaż ośmiomilionowego egzemplarza auta z napędem elektrycznymi i spalinowym.

Pierwszym modelem hybrydowym był Prius, który wszedł na rynek w roku 1997. Dzisiaj Toyota ma w ofercie 30 modeli hybrydowych na ponad 90 rynkach oraz jedną hybrydę typu plug-in.

Dla hybrydy korki miejskie nie są straszne
W zeszłym roku klienci w Europie kupili łącznie 178 tysięcy samochodów hybrydowych Toyoty i Lexusa. Duża dynamika sprzedaży tych samochodów wynika z faktu, iż ich napęd charakteryzuje wysoka żywotność. Wciąż eksploatowane są pierwsze auta, wprowadzone na rynek przed prawie 20 laty.

Z czego wynika wysoka atrakcyjność hybryd? Przede wszystkim, oczywiście, z ich walorów eksploatacyjnych. Samochody te cechuje niskie średnie zużycie paliwa.
Napęd ten tworzy niewysilony, wolnossący, trwały i niezawodny silnik benzynowy oraz dołączony do niego silnik elektryczny.

- Auta te bardzo dobrze sprawdzają się w jeździe miejskiej - podkreśla Robert Mularczyk z Toyoty Polska. - Hybrydy przy prędkości nie przekraczającej 30-40 km na godzinę poruszają się wykorzystując wyłącznie napęd elektryczny.

W korku Auris, który jest najchętniej dziś kupowanym samochodem tej marki, pali 4,1 l benzyny. Umiejętna jazda pozwala uzyskać średnie zużycie paliwa nie większe niż 3-3,5 l na 100 km. Potwierdzenie wyjątkowej opłacalności hybryd stanowią najnowsze wyniki badań firmy Tec-RMI, przeprowadzone na zamówienie niemieckiego magazynu flotowego BFP Fuhrpark.
Korzyści te wynikają z faktu, że hybrydy nie mają wielu podzespołów, jakie występują w autach. Nie ma tu m.in. tradycyjnego alternatora, rozrusznika, sprzęgła oraz pasków napędowych. Eksploatując Priusa w okresie gwarancyjnym można zaoszczędzić blisko 25 tysięcy złotych.

W hybrydach zastosowano wiele rozwiązań niezawodnych. Bezobsługowe są w nich skrzynie biegów. Toyota daje 10-letnią gwarancję na ogniwa elektryczne (akumulatory). Jest to inny rodzaj baterii niż w przypadku aut elektrycznych, dłuższa jest też ich żywotność.

- Stosowany w hybrydach system odzyskiwania energii z hamowania powoduje, że wyraźnie niższe jest zużycie klocków hamulcowych niż w przypadku konwencjonalnego napędu, gdzie wymiana eksploatacyjna klocków następuje co około 100 tys. km - mówi Waldemar Rysz z firmy Inter Car Nowak Autoryzowany Dealer Toyoty. - Wolniej zużywa się też ogumienie. Również układ wydechowy wykazuje o 5 lat dłuższą trwałość niż w przypadku konwencjonalnych napędów; a trwałość świateł LED wynosi aż 20 lat.

Tańsze parkowanie w centrum miast
Duża popularność samochodów hybrydowych, w wielu krajach świata, zwłaszcza w Europie Zachodniej wynika z faktu, że oferowane są one z rozmaitymi upustami ekologicznymi w ramach prowadzonej przez każdy z krajów polityki gospodarczej. Polska dojrzewa do takich rozwiązań.

Lokalnie mieszkańcy dużych miast, takich jak np. Kraków, mogą korzystać z preferencji. W stolicy Małopolski posiadacz auta hybrydowego ma możliwość wykupienia abonamentu postojowego w cenie 100 złotych, tj. o 150 zł taniej niż w przypadku aut z napędem konwencjonalnym, który umożliwia parkowanie w strefach płatnego postoju. Dzięki temu można zaoszczędzić w ciągu 4 lat - 7200 złotych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski