Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. MPK otwiera oferty na dostawę 45 autobusów i wymianę baterii w 20 elektrykach

OPRAC.:
Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
Ładowanie autobusu w Krakowie
Ładowanie autobusu w Krakowie MPK Kraków
Krakowski przewoźnik otworzył oferty w dwóch postępowaniach przetargowych: na dostawę w sumie 45 nowych autobusów w formie leasingu i na przeprowadzenia tzw. retrofitu baterii, czyli modyfikacji baterii elektrycznych w 20 autobusach marki Solaris z 2017 roku. Kwota jaką trzeba na to wydać może powalić...

W przetargu na dostawę 45 autobusów w formie leasingu zostały złożone oferty przez dwa konsorcja. Firma Huta Stalowa Wola SA Oddział Autosan w Sanoku wraz z Millennium Leasing sp. z o.o. przedstawiła ofertę na dostawę 8 autobusów midi o długości ok. 9 metrów napędzanymi silnikami spalinowymi w wysokości 17.772.158,21 zł brutto.

Z kolei firma Solaris Bus & Coach sp. z o.o. wraz z Millennium Leasing sp. z o.o. przedstawiła dwie oferty:

  • na dostawę 25 autobusów hybrydowych o długości ok. 12 m, przeznaczonych do obsługi przede wszystkim linii miejskich, w wysokości 66.335.574,03 zł brutto
  • na dostawę 12 autobusów hybrydowych o długości 12 m przeznaczonych do obsługi przede wszystkim linii aglomeracyjnych, w wysokości 31.744.311,34 zł brutto.

Wszystkie oferty będą teraz weryfikowane i sprawdzane. Przetarg na nowe autobusy wynika z potrzeby zwiększenia liczby pojazdów we flocie MPK potrzebnych do obsługi systematycznie powiększającej się siatki połączeń w Krakowie oraz w aglomeracji. Jednoczenie pozwoli na wycofanie najstarszych autobusów z floty krakowskiego przewoźnika.

Tego samego dnia w MPK SA w zostały również otwarte oferty w przetargu dotyczącym przeprowadzenia tzw. retrofitu baterii, czyli modyfikacji, których celem jest podniesienie parametrów baterii elektrycznych w 20 autobusach marki Solaris z 2017 roku (17 autobusów o długości 12 m i trzy przegubowe).

W tym postępowaniu ofertę złożyły dwie firmy:

  • Solaris Bus & Coach sp. z o.o. z ceną14.204.999,72 zł brutto
  • Ennovation Technology sp. z o.o. z ceną 12.127.800,00 zł brutto.

Autobusy, których dotyczy ten przetarg są eksploatowane przez MPK od siedmiu lat, tym samym pojemność baterii, w które zostały wyposażone, uległa zmniejszeniu. Od tego czasu nastąpił także znaczy rozwój technologii bateryjnej i dzisiaj jest ona znacznie wydajniejsza niż jeszcze kilka lat temu.

Po wymianie baterii zasięg autobusów elektrycznych na jednym ładowaniu ma wynieść co najmniej 150 km. Podmiot, który zdobędzie zamówienie będzie miał za zadanie wprowadzić rozwiązania technologiczne pozwalające na osiągnięcie wyższych parametrów użytkowych baterii tj. zdolności magazynowania energii elektrycznej co najmniej 210 kWh dla autobusu Solaris U12E i co najmniej 280 kWh dla autobusu Solaris U18E. Oprócz tego wykonawca będzie musiał przeprowadzić m.in. montaż dodatkowej niezbędnej instalacji elektrycznej niskiego i wysokiego napięcia oraz aktualizację oprogramowania zarządzania procesem ładowania. Musi to oczywiście uwzględniać dwa rodzaje ładowania baterii – przez wtyczkę i pantograf (zarówno ładowanie wolne jak i szybkie).

Retrofit baterii został zaplanowany na najbliższe cztery lata, a wykonawca będzie miał maksymalnie 6 tygodni na prace przy jednym autobusie (poza pierwszym autobusem, na który przewidziano 12 tygodni). Gwarancja na wykonane prace wyniesie 3 lata.

Cyberbezpieczeństwo - Polska na czele rankingu!

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski