Inwestycje na wagę życia

Katarzyna HołujZaktualizowano 
Dziś z ul. Sobieskiego wyjeżdża się tak. Ma tu powstac dwupoziomowy węzeł.
Dziś z ul. Sobieskiego wyjeżdża się tak. Ma tu powstac dwupoziomowy węzeł. Fot. Katarzyna Hołuj
Drogi. Przecinająca m.in. Głogoczów, Krzyszkowice i Jawornik droga cieszy się złą sławą. Mówi się o niej czasem „zakopianka-zabijanka”. To ma się wkrótce zmienić. Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło, że sfinansuje kładki dla pieszych i przebudowę ważnego skrzyżowania.

Na liście dodatkowych zadań z zakresu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego opublikowanej przez Ministerstwo Infrastrutury i Budownictwa znajduje się siedem inwestycji , o których mówiło się od dawna, ale zawsze brakowało na nie pieniędzy. W szczególności na realizację, bo niektóre (jak np. druga kładka w Jawor-niku i kładki w Głogoczowie mają gotową dokumentację i to nie od dziś).

- Dla kładki w Jaworniku jest dokumentacja i ZRID ( zgoda na realizację inwestycji drogowej), dla jednej kładki w Głogoczowie jest pozwolenie na budowę, a dla drugiej jest dokumentacja, ale trzeba jeszcze uzyskać pozwolenie na budowę - mówi Iwona Mikrut, rzeczniczka krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Pozostałe zadania nie mają dokumentacji w związku z tym w pierwszej kolejności musi być ona przygotowana.

Koszt tych siedmiu zadań, które mają być zrealizowane na odcinku zakopianki od Głogoczowa do Myś-lenic (patrz: ramka) , szacowany jest na „grubo” ponad 30 mln zł. Największym spośród nich ma być przebudowa wyjazdu z ul. Sobieskiego na zakopiankę. Znikną światła, pojawi się dwupoziomowy węzeł.

Nie ma na tej liście bezkolizyjnego połączenia z zakopianką Strefy Aktywności Gospodarczej w Jaworniku, o którym też się mówi od czasu powstania tej strefy. To dlatego, że jak twierdzi poseł Jarosław Szlachetka, tę inwestycję planują wspólnie gmina Myślenice i Zarząd Dróg Wojewódzkich (węzeł miałby łączyć z zakopianką nie tylko SAG, ale też - od drugiej strony - drogę wojewódzką nr 964).

Biorąc pod uwagę, że na pierwszą w naszym powiecie kładkę dla pieszych (powstała na początku ub. roku w Jaworniku) trzeba było czekać niemal 10 lat, informacja o tym, że kolejne trzy oczekiwane powstaną w ciągu najbliższych dwóch lat, musiała być zaskoczeniem. I faktycznie była.

- Nie ulega wątpliwości, że jest to przełom. Głogoczów od 12 lat zabiega o poprawę bezpieczeństwa, bo zakopianka dzieli wieś na pół. Nie licząc drobniejszych rzeczy, jak przystanki udało się zrobić projekty na dwie kładki. Co do ich realizacji to ciągle słyszeliśmy, że takich kładek w całej Polsce potrzeba dużo i jak przyjdzie czas to i u nas będą zrobione. Mam córkę i nie wyobrażam sobie, żeby kiedy pójdzie do szkoły przekraczała zakopiankę. Cieszę się więc, że będzie mogła przejść po kładce - mówi Robert Murzyn z Rady Sołeckiej Głogoczowa, były radny powiatowy.

Gdzie bezpieczeństwo kierowców?

Nie wszyscy jednak z takim entuzjazmem przyjmują plan ich budowy. Burmistrz Myślenic od jakiegoś czasu forsuje pomysł tuneli dla pieszych i pojazdów zamiast kładek argumentując, że są lepszym rozwiązaniem, bo poprawiłby bezpieczeństwo kompleksowo eliminując problem lewoskrętów. Kładek broni poseł.

- Przecież kładka nic gminę nie kosztowała, a na pewno poprawiła bezpieczeństwo - mówi.

Jednocześnie zgadza się z tym, że jednak lewoskręty stanowią dziś duży problem.

W tej kwestii (lewoskrętów) panuje zresztą powszechna zgoda. Jednak już pomysły jak zaradzić problemom kierowców wyjeżdżających np. z centrum Głogoczowa w kierunku Myślenic, są różne. Sołtys wsi Jan Kantor uważa, że skoro ministerstwo znalazło pieniądze na kładki, to nie należy z nich rezygnować. - Byłoby to niepoważne. Ale na tym nie poprzestaniemy. Będziemy dalej zabiegać o bezpieczny przejazd na drugą stronę zakopianki, czy to tunelem czy estakadą, bo choć kiedyś walczyliśmy o kładki to okazuje się, że one same to za mało - zapowiada.

Zdaniem Roberta Murzyna problem najlepiej załatwiłby jeden centralny węzeł podobny do tego jaki ma powstać w Myślenicach u wylotu ul. Sobieskiego na zakopiankę.

Tunel na terenie Głogoczowa, jego zdaniem, mógłby się nie sprawdzić, bo jest ryzyko że byłby podtapiany.

O takim rozwiązaniu mówi też poseł Jarosław Szlachetka.

Mieszkańcy Głogoczowa są też zgodni w innej kwestii, a mianowicie co do konieczności połączenie dróg lokalnych wzdłuż zakopianki, które są, ale jedynie w odcinkach, nie ma zachowanej ciągłości.

To dotyczy także Krzyszkowic. Radny miejski z tej miejscowości Robert Pitala, zwraca uwagę, że dziś niektórzy mieszkańcy zmuszeni są łamać przepisy dochodząc do przystanków, bo mają do wyboru, albo dojście poboczem zakopianki (ale niewłaściwą stroną drogi, mając samochody za plecami) albo przejście (nielegalne, bo pod przepustem) pod zakopianką i stamtąd powrót na właściwą stronę gdzie jest przystanek dopiero na przejściu dla pieszych, które znajduje się w centrum wsi.

Krzyszkowice też chcą kładki

Obawia się poza tym, że to przejście choć ma być przebudowane, też do końca nie będzie bezpieczne, zwłaszcza kiedy w Jaworniku i Gło-goczowie powstaną kładki. - Kierowcy będą jechali rozpędzeni, a u nas przejście zostanie jakie było. Powstanie tu takie „wąskie gardło” - mówi Robert Pitala. - Dlatego apeluję o kładkę również u nas.

- Nie mogę powiedzieć, że nie cieszę się z tego co teraz się udało, bo przez 10 lat nie działo się nic - dodaje.

Poseł Jarosław Szlachetka zwraca uwagę na to, że kiedy Jawornik i Głogoczów walczyły o kładki, Krzy-szkowice pozostawały bierne. - Dopiero w 2014 roku, po wyborach zaczęto się tam domagać kładki - mówi. - Zdaję sobie sprawę, że te zadania, które dostały właśnie zielone światło od pana Ministra Adamczyka nie rozwiązują wszystkich problemów ale to, że zostaną w końcu przeprowadzone jest dla nas wszystkich ważną sprawą i dużym plusem. O kolejne będę także zabiegał u kierownictwa resortu infrastruktury i w GDDKiA.

Na to są pieniądze

Głogoczów - - budowa chodnika w km od 683+240 do km 683+400 ( w 2016 r);

Głogoczów - budowa kładki dla pieszych w rejonie dla pieszych, w km 684 +720 (do 2017 r.) Głogoczów - budowa kładki dla pieszych w rejonie istniejącego przejścia dla pieszych, w km 685+650, (do 2017 r.) Krzyszkowice - przebudowa skrzyżowania z drogą powiatową - wykonanie lewoskrętów w ciągu DK7, uzupełnienie ciągów pieszych + przejście dla pieszych z wysepką, w km 689+750 (do 2017r.) Jawornik - budowa kładki dla pieszych w rejonie przejścia przy salonie sam. w km od 691+200 do km 691+ 240; (do 2017 r.) Myślenice - budowa węzła dwupoziomowego na skrzyżowaniu z drogą powiatową ul. Sobieskiego (likw. tymczasowej sygnalizacji świetlnej), w km od 693+650 do km 694+100 (do 2018 r.) myślenice - przebudowa skrzyżowania Dk 7 z drogą gminną (ul. Daszyńskiego) - pas włączenia i wyłączenia w km od 697+250 do km 97+350 o 2017 r.)

polecane: Flesz: otyłość zabija Polaków, problem rośnie i dotyczy nastolatków

Wideo

Materiał oryginalny: Inwestycje na wagę życia - Dziennik Polski

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 16

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
p
przeciw kładce

Kładka jest zła , lepszy jest tunel choć trochę droższy, wieś się starzeje i ludzie nie będą chodzić po kładkach

zgłoś
w
wyborca

Kładki to przeżytek , tańsze ale bezsensowne, lepszy jest tunel. Kładka byłaby dobra ale dla posła , który jest absolwentem AWF i to tylko do ukończenia przez niego około 45 lat. Trzeba nie umieć myśleć logicznie ,żeby starzejącemu się społeczeństwu fundować kładki, Chyba ,że poseł jest przekonany ,że 500 plus spowoduje ,ze ludzie na wsi będą rodzić dzieci jak króliki ( słowa papieża Franciszka) . Za urodzenie i na wychowanie dziecka to przynajmniej 2000 plus a nie śmieszne poniżające 500 plus.

zgłoś
z
zadowolony

Bo on nie sieje propagandy tylko realną kasę załatwił !!!

zgłoś
m
mieszkaniec

Brawo Panie Pośle !!! Przez 8 lat poprzednicy niewiele zrobili w tej sprawie, bobowska była w opcji sprawującej władze i grosza nie załatwiła. Pan w trzy miesiące załatwił sprawę, oby tak dalej !!! Dziękujemy.

zgłoś
g
gość

A gdzie kładka dla Krzyszkowic?? felerne skrzyżowanie gdzie każdego dnia ryzykuję się życie chodząc do pracy. Samo to miejsce na przełomie lat "zabrało kilkanaście obywateli Krzyszkowic" . Najlepsza adrenalina jest wtedy gdy stoisz między jezdniami...widzisz ze samochód z lewego zaczyna zwalniać do przepuszczenia pieszego tylko szkoda że kolejne 10 aut za nim pędzi i zbiera sie do mocnego chamowania.... a prawy pas czasem się zatrzyma a czasem przejedzie:) no i wchodż tu na takie " bezpieczne PASY. Wysepka nie rozwiąże problemu.... jest to tylko "umycie rąk że ktoś coś sie zrobił" a w Jaworniku dwie kładki... ciekawe dlaczego??

zgłoś
d
dys

Nie tylko o kładki chodzi, a niektórzy atakowali Szlachetkę i uważali , ze Filipiakowa będzie dla Myślenic Lepsza, zostawi sprawy Wadowic i zajmie się Myślenicami Trzeba mieć duuże "doświadczenie" aby tak uważać.

zgłoś
d
do osoby

Alleluja!!!!

zgłoś
P
Platforma

Jak dobrze że przygotowała projekty i pozwolenia na budowę kładek. Jak dobrze że wpisała do planu ich realizację. Jak dobrze że już dwie wybudowała. Tylko dlaczego chce się pod tym podpisywać poseł PiS-u z Myślenic??? (Bez komentarza).

zgłoś
o
osoba

Wielkie podziękowania dla ludzi zaangażowanych w walkę o poprawę bezpieczeństwa na zakopiance zwłaszcza wielkie podziękowania dla Naszego posła Jarosława Szlachetki

zgłoś
D
Dobre wiadomości.

Brawo! Dobre wiadomości dla mieszkańców powiatu Myślenickiego! Ledwo minęło 100 dni Rządu a tu realne inwestycje na Zakopiance o których mieszkańcy marzyli od wielu lat. To bardzo pocieszające że Poseł Szlachetka i Adamczyk działają!!! Gratulacje. Czekamy na inwestycje oraz podejmowane inicjatywy. Także poza gminą Myślenice.

zgłoś
Z
ZOFIJA

Super panie Jarosławie! Proszę o nas dalej pamiętać.

zgłoś
Z
ZOFIJA

Super panie Jarosławie! Proszę o nas dalej pamiętać.

zgłoś
P
Pocieszony

Mnie rozmieszają wypowiedzi że nagle kładki są niewystarczalnym pomysłem i ktoś wpadł na pomysł żeby zamiast kładek robić tunele... Ja odkąd pamietam auta jeżdżą jak jeździły i przejachć przez Zakopianke jest tak samo trudno dzisiaj jak i wczoraj, miesiąc, rok czy 10 lat temu... Gdzie byliście do tej pory??? Dobrze że w końcu zabrano się do zrobienia czegokolwiek i tylko trzeba temu kibicować!!! Może w końcu Myślenice bedą miały coś ze swojego posła. Tak dalej Pnanie Jarku!!!

zgłoś
p
panKJ

ludzie trochę więcej optymizmu. przez 4 lata pewna pani z drugą panią bardzo duuużo obiecywały i nic z tego nie wyszło dla Głogoczowa. a tu taka sytuacja i to od razu dla Głogoczowa Krzyszkowic Jawornika i Myślenic. na pewno będzie bezpieczniej i o to chodzi!

zgłoś
K
Kibic

Brawo rząd PiS! Brawo Minister Adamczyk! Brawo Poseł Szlachetka!

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3