FOT. ANNA KACZMARZ
INWESTYCJE. Urzędnicy miejscy chcą już w marcu wyłączyć na długie tygodnie kolejne krakowskie torowiska tramwajowe
Jerzy Marcinko, dyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu ocenia, że jest jakieś 50 procent szans, że Kraków otrzyma dodatkowe pieniądze. - Liczyliśmy, że decyzja zapadnie już w grudniu poprzedniego roku i że szybko będziemy mogli ogłosić przetargi. Tak się jednak nie stało - mówi Marcinko.
Sprawa wyjaśnić się ma jeszcze w tym miesiącu. Jeśli okaże się, że unia nie da pieniędzy na modernizację krakowskich torowisk, miasto samo nie będzie w stanie wyłożyć pieniędzy na zaplanowane remonty. - W takim przypadku na razie zrobimy tylko newralgiczny odcinek przy placu Bohaterów Getta - mówi Marcinko.
Tory w tej części miasta są już w tak fatalnym stanie, że tramwaje, aby bezpiecznie przejechać, muszą zwalniać do 10 km/godz. Sęk jednak w tym, że niewiele lepiej jest m.in. na ul. Podwale czy Basztowej, gdzie wielokrotnie w poprzednich latach wybrzuszały się szyny, blokując ruch tramwajowy. Choćby na ul. Podwale można zobaczyć, jak krzywe i zużyte jest torowisko. Jeszcze gorzej wygląda to na wielu fragmentach w Nowej Hucie - bez szybkiej modernizacji kursy tramwajów mogą zostać tam zawieszone.
Nie ma więc wątpliwości, że pieniądze z Unii Europejskiej będą zbawieniem dla krakowskiej komunikacji miejskiej. Drugą stroną medalu jest jednak to, że jeśli władze miasta otrzymają decyzję o przyznaniu pieniędzy i szybko ogłoszą przetargi, pierwsze roboty ruszą już w marcu. A to doprowadzi do kompletnego paraliżu miasta. Najpierw - na kilka tygodni - wyłączone z ruchu zostanie torowisko przy pl. Bohaterów Getta. - Tu sytuacja jest najgorsza, więc nie można zwlekać i robić najpierw remontu innych torowisk z listy - tłumaczy dyrektor ZIKiT.
Tramwaje jadące od strony Bieżanowa i Kurdwanowa nie będą mogły skręcać na most Powstańców Śląskich i dalej w ul. Starowiślną. Część linii zostanie więc zapewne skierowana na objazdy przez ul. Limanowskiego, a część zawieszona. Wszystko to zbiegnie się w czasie z trwającą przebudową torowiska wzdłuż ul. Mogilskiej, która już wymusiła ogromne zmiany w rozkładach jazdy i zawieszenia linii. - Zdajemy sobie z tego sprawę, że ta kumulacja robót będzie wielkim utrudnieniem dla pasażerów komunikacji miejskiej. Będziemy więc szukać optymalnych rozwiązań - zapewnia Marcinko.
Nie będzie można odkładać w czasie kolejnych remontów - np. do zakończenia części robót na ul. Mogilskiej - ponieważ miasto będzie musiało rozliczyć się z unijnej dotacji do końca 2015roku.W przeciwnym wypadku grozi utrata dofinansowania z Unii Europejskiej. A zakres planowanych prac jest ogromy.
Wojciech Wojtowicz, przewodniczący Komisji Infrastruktury Rady Miasta Krakowa uważa zaś, że grzechem byłoby nie skorzystać z dodatkowych pieniędzy.
- Sytuacja jest patowa. Jeśli nawet nie zgodzimy się na zawieszenia części kursów z powodu remontu, to tramwaje i tak staną, bo nie będzie można po wielu szynach bezpiecznie jeździć - podkreśla Wojtowicz. I apeluje do ZIKiT, by lepiej zorganizować komunikację zastępczą niż w przypadku ul. Mogilskiej. Zdaniem przewodniczącego Komisji Infrastruktury należy sprawdzić, czy nie da się puszczać tramwajów wahadłowo, by nie wyłączać całego przejazdu na remontowanych odcinkach.
Warto również przypomnieć, że oprócz remontów torowisk i przebudowy Mogilskiej, w tym roku wyłączany będzie ruch tramwajów także z powodu budowy linii Lipska-Wielicka. Konieczne będzie połączenie starych odcinków szyn z nowo budowanymi.
Planowane remonty torów
Rok 2014:
* Na Zjeździe wraz z uszczelnieniem konstrukcji przejścia podziemnego
* Podwale (UJ-Bagatela)
* Basztowa (LOT-Dworzec)
* Dunajewskiego
* Starowiślna (Dietla-most Powst. Śląskich łącznie z węzłem Wawrzyńca)
* Zwierzyniecka (Filharmonia-Pętla Salwator), w tym modernizacja podstacji Tenczyńska
* Węzeł Wanda
* Węzeł r. Kocmyrzowskie z podstacją Bieńczyce
* Ujastek i Mogilska
Rok 2015:
* Krakowska (Rollego-Dietla wraz z torowiskiem na moście)
* Węzeł Krakowska-Dietla-Stradomska
* Al. Solidarności (pl. Centralny-Kombinat)
* Węzeł Dworcowa
Łączny koszt: ponad 100 mln złotych
(ARM)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?