Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jeszcze w tym roku w Krakowie pojawi się 13 nowych fotoradarów. Krakowscy policjanci sukcesywnie walczą również z nielegalnymi wyścigami

Aleksandra Łabędź
Aleksandra Łabędź
zdj. ilustracyjne
zdj. ilustracyjne Anna Kaczmarz / Dziennik Polski / Polska Press
Od lat Kraków stara się wdrażać zasady i rozwiązania chroniące wszystkich uczestników ruchu, a w szczególności pieszych. Głównym celem zaplanowanych i realizowanych działań jest zmniejszenie ryzyka wypadków drogowych. Statystyki z ostatnich lat to przede wszystkim mniejsza liczba wypadków śmiertelnych. Cały czas dużą bolączką Krakowa, z którą na bieżąco walczą funkcjonariusze policji są nielegalne wyścigi, a także wyjeżdżające na ulice samochody po przeprowadzeniu modyfikacji niezgodnych z prawem. - Bezpieczeństwo w Krakowie jest na dobrym poziomie, lecz nadal wymaga przeprowadzania kolejnych zabiegów, by je poprawiać - mówił podinsp. Tomasz Jemczura.

- Kwestia bezpieczeństwa w ruchu drogowym jest kwestią interdyscyplinarną. Tak naprawdę obowiązki rozkładają się na różne instytucje. W pierwszej kolejności jest to kwestia związana z takim oznakowaniem dróg, żeby on nie wywoływał żadnych dwuznaczności i nie zapraszał do szaleństw, ale także co dla nas jest szczególnie istotne by chronił tzw. niechronionych uczestników ruchu tj. pieszych, ale także rowerzystów i osoby korzystające z hulajnóg - mówił wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig.

Jak podkreślił wiceprezydent Krakowa: - Mamy kilka tysięcy przejść dla pieszych, które systematycznie oświetlamy, tak by były bardziej widoczne dla kierowców i bezpieczniejsze dla pieszych. Drugi obszar naszej troski to chodniki, które muszą nadążać za rozbudowującą się infrastrukturą. Kolejna rzecz to montaż fotoradarów. Nasze propozycje w tym zakresie uzyskały już zgodę inspekcji transportu drogowego, przed nami więc przetarg, do którego przygotowujemy specyfikację zamówienia uwzględniającą warunki dla poszczególnych lokalizacji.

Planowane jest, aby jeszcze w tym roku w mieście pojawiło się 13 nowych fotoradarów, które znajdą się m.in. przy ul. Zakopiańskiej, Konopnickiej, Grota-Roweckiego oraz al. Andersa.

- Kolejną instytucją, z którą miasto ściśle współpracuje, jest policja. Jednym z celów jest wyeliminowanie z naszych ulic nielegalnych wyścigów, które doprowadziły do fatalnego w skutkach wypadku na moście Dębnickim. Aby wesprzeć funkcjonariuszy, miasto przekaże ze swojego budżetu dodatkowe środki ma rzecz służby ruchu drogowego – deklarował Andrzej Kulig.

Wypadków i kolizji nie da się uniknąć

Podinspektor Tomasz Jemczura, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji zwrócił uwagę, że przy tak dużym natężeniu ruchu i przy tak dużej ilości mieszkańców trudno, aby do takich wypadków nie dochodziło, ale podkreślał że jest mu bliska „wizja zero” i do tego właśnie działania policji zmierzają. Dodał także, że dzięki finansowemu wsparciu miasta są w stanie lepiej organizacyjnie działać i więcej policji kierować na patrole.

Podinsp. Jemczura przytoczył dane według, których jeszcze 20 lat temu na krakowskich drogach ginęło ok. 50 osób, a z kolei przez ostatnie 2 lata: w 2022r. - 5 osób, 2023r. - 9 osób.

- Poprawa bezpieczeństwa wymaga wielu zabiegów. Moim zdaniem największym wyzwanie dla Krakowa jest ochrona niechronionych uczestników ruchu - pieszych, rowerzystów i hulajnogi. Mamy potężny ruch rowerowy, jest coraz lepsza infrastruktura i mieszkańcy coraz chętniej korzystają z rowerów. Policja doskonale zdaje sobie z tego sprawę, że jeżeli na niektórych ciągach rowerowych mamy dziennie kilka tysięcy przejeżdżających rowerzystów, to oni będą występować w zdarzeniach. Minimalizowanie skutków tych zdarzeń to wielkie wyzwanie dla nas policji oraz organizatorów ruchu - dodał podinsp. Jemczura.

Blisko 300 audytów przejść dla pieszych

W latach 2018-2023 roku przeprowadzono 282 audytów BRD (Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego) przejść dla pieszych. Niezależni eksperci w wykonanych opracowaniach wskazywali, jak wiele elementów wpływa na bezpieczeństwo pieszych. To między innymi: zapewnienie wzajemnej widoczności pieszy-kierujący pojazdem, zarówno w dzień jak i w nocy, a także intuicyjne sugerowanie kierującym konieczności zachowania bezpiecznej prędkości, tak aby mogli zahamować przed wkraczającym na jezdnię pieszym.

Kierując się tymi wytycznymi, miasto stosuje wiele poprawiających bezpieczeństwo rozwiązań w zakresie organizacji ruchu, takich jak, np. zawężanie przekroju jezdni, tworzenie wysp azylu na przejściach, przekształcanie skrzyżowań poprzez tworzenie rond „pinezkowych”.

W ramach programu budowy chodników ZDMK zrealizował prace w 6 lokalizacjach za 1,5 mln zł (wyremontowano ponad 3 tys. m2 nawierzchni), w tym zrealizowano budowę nowego chodnika o powierzchni ponad 11,2 m2 za kwotę 4 357,50 zł.

Z kolei, aby poprawiać bezpieczeństwo rowerzystów miasto buduje kolejne ścieżki rowerowe. Aktualnie w Krakowie jest łącznie ponad 318 km wydzielonej infrastruktury drogowej dla rowerów, w tym są to: wydzielone drogi dla rowerów – blisko 232 km, wydzielone pasy na drodze – ok 8 km oraz kontrapasy/kontraruch – blisko 79 km. Tylko w ciągu ostatnich dwóch lat powstały m.in. drogi dla rowerów w ramach Trasy Łagiewnickiej (5,2 km), wzdłuż wyremontowanej ul. Igołomskiej (7,5 km) czy przy trasie tramwajowej do Górki Narodowej (ponad 6 km).

W ramach współpracy miasta z policją zostały udostępnione kamery monitoringu wizyjnego, dzięki czemu policja ma bezpośredni dostęp między innymi do oceny sytuacji na skrzyżowaniach i trasach komunikacyjnych.

Sztuczna inteligencja - czy świat stanie się lepszy?

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski