- Dwa lata trwała przygoda przedszkolaków z Czasławia, biorących udział z dziećmi z Turcji, Bułgarii, Litwy, Chorwacji i Portugalii w projekcie artystycznym „Nosić teatr w sobie”.
- W sześciu krajach zrealizowano w tym czasie 72 scenariusze teatralne, każda placówka po dwa z sześciu tematów. W naszym przypadku było to: z tematu Drama „Brzydkie kaczątko” oraz „W świecie podwodnym”, z tematu Teatr cieni „Czerwony kapturek” i „Legenda o smoku wawelskim”, z Teatru muzycznego „Owocowy zawrót głowy” (przedstawiany na Święcie Jabłka i Gruszki i Festiwalu Kultury Ziemi Raciechowickiej) oraz autorski musical z udziałem setki dzieci „Calineczka”, z tematu Pantomima „Rzepka” (dla pół setki gości ze Słowacji) oraz „Pantomima o smoku wawelskim”.
W zakresie Mitów i legend dzieci wystawiły „Legendę o diabelskim kamieniu” i „Legendę o smoku wawelskim”, natomiast w Teatrze wyobraźni przygotowaliśmy spektakl „Stonoga o trzech nogach”, oparty na autorskich pomysłach dzieci i realizowany przez rodziców. Był on prezentowany dla gości z pięciu krajów Europy.
- Jak dzieci reagowały na pierwszą w życiu przygodę z teatrem?
- Dzieci w wieku przedszkolnym są bardzo odważne, aktywne, pełne optymizmu, wiary w siebie i w człowieka. Tworzyliśmy teatr, który wychowuje ludzi twórczych, kreatywnych w działaniach.
Dzieci były niesamowicie otwarte, pomysłowe i z wyobraźnią. Takie wartości możemy kształtować tak naprawdę wszędzie poprzez dobrze powadzoną edukację teatralną.
Całość podsumowałam w naszej wspólnej książce „The theatre is present inside of us”, w której opracowane są innowacyjne metody edukacji teatralnej dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Metody wprowadzane były w 6 krajach Europy w ramach prowadzonego projektu: „Having a Theatre inside”.
Motto brzmi: Każdy z nas nosi teatr w sobie. Trzeba temu projektowi tylko dać przestrzeń do zaistnienia.
- Dzieci z Czasławia zawojowały Kraków podczas Wielkiej Parady Smoków, prezentując Teatralnego Smoka.
- I to zdecydowanie, nasz teatralny smok wzbudzał wielkie poruszenie. Większość pytań obserwatorów 17. Wielkiej Parady Smoków dotyczyła liczby głów i ich pochodzenia, a były one przywiezione aż z sześciu krajów.
Zresztą, nie bez trudów i przygód na granicach - ponieważ głowy wraz z szyjami, na których widniały flagi Turcji oraz Portugali były ogromne. Sam smok był wspaniały i miał równie wspaniała legendę. Smok był elementem i rezultatem naszego projektu.
- Zakończenie tego międzynarodowego projektu nie oznacza zapewne końca przygody maluchów z Melpomeną i generalnie z teatrem?
- Trudno przecenić ile wartości dał nam i naszym wychowankom ten projekt Możliwości jakie stwarza teatr dla dzieci są ogromne. A wartości jakie niesie dobrze prowadzona edukacja teatralna są tak cenne, że z pewnością nie zakończymy przygody z teatrem. Pragnę jednak podkreślić - nie tradycyjnej edukacji teatralnej, tylko edukacji jako przygody z innowacyjnymi metodami teatralnymi, tak jak opisałam w książce. Prowadzonymi tak by to dzieci mogły tworzyć teatr! A to już zupełnie inna edukacja teatru niż dotychczasowa, prowadzona w placówkach oświatowych.
Rozmawiał Andrzej Domagalski
WIDEO: Magnes. Kultura Gazura - odcinek 17
Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto
Follow https://twitter.com/dziennipolskiDołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?