Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Klimatyzacja

Redakcja
Po pierwsze, należy pamietać o tym, że klimatyzacja to urządzenie stosunkowo drogie i wszelkie jej przeglądy czy naprawy powinny być zlecane wyspecjalizowanycm zakładom. Nie radzimy zabierać się do rzeczy samemu, chyba że upoważnia nas do tego doskonała znajomość tematu. Przypominamy także, że regularnie (czyt.: przynajmniej raz w roku) przeprowadzane przeglądy układu klimatyzacyjnego zapewnią mu sprawne działanie, nas zaś ustrzegą przed zwiększonymi, pokrywającymi naprawę zepsutej klimatyzacji, wydatkami.

Rady i porady

Kiedyś, nie tak dawno jeszcze, układ klimatyzacyjny w samochodzie stanowił o jego ponadprzecietnej klasie i komforcie. Teraz popularną "klimę" można znaleźć już w pojazdach średniej klasy. W jednych po uiszczeniu stosownej dopłaty, w innych na wyposażeniu seryjnym. Tak czy inaczej, klimatyzacja przestała stanowić dla Polaków nieosiągalny luksus. Wiekszość z nas posiada ją w swoim samochodzie i używa kiedy tylko zajdzie tego potrzeba. Nagminność występowania klimatyzacji, jak również pora roku, w której urzadzenie to winno zostać poddane przeglądowi, skłoniły nas do udzielenia kilku praktycznych porad.
     Bezsprzecznie najdroższym elementem klimatyzacji (średnio okolo 2500 złotych) jest utrzymująca odpowiednie ciśnienie w całym układzie sprężarka. Nie dość, że jest to urządzenie drogie, to jeszcze na dodatek bardzo wrażliwe i nienaprawialne (w razie awarii można je tylko wymienić). Sprężarka winna być stale smarowana, aby w ten sposób ustrzec przed awarią pracujące w jej wnętrzu tloki. Uzupełnianie smarującego sprężarkę oleju jest zatem bardzo ważne, podobnie zresztą jak uruchamianie samej klimatyzacji (nawet zimą) minimum co dwa tygodnie. Dzieki temu substancja smarująca zostanie rozprowadzona po wszystkich elementach sprężarki i przyczyni się do znacznego przedłużenia jej żywotności.
     Fachowcy od "klimy" doradzają, aby rokrocznie, każdej wiosny, udać się do wyspecjalizowanego warsztatu w celu dokonania generalnego przeglądu układu klimatyzacyjnego. Mechanik sprawdzi wówczas sprężarkę, dokona oględzin urządzenia i na ich podstawie stwierdzi brak lub istnienie wycieku oleju, ustali szczelność układu oraz wartość występującego w nim ciśnienia. Nie żałujmy pieniędzy na wiosenny przegląd, bowiem wydatki związane z usunięciem awarii mogą okazać się niewspółmiernie większe od tych, przeznaczonych na profilaktykę.
     Niezwykle ważną sprawą w procesie utrzymania klimatyzacji w dobrej kondycji jest kwestia tzw. parownika. W jego obudowie mają prawo gromadzić się różnego rodzaju zanieczyszczenia (kurz, piasek itp.). Dotyczy to zwłaszcza pojazdów kilkuletnich. W takich przypadkach należy parownik po prostu przeczyścić, aby w ten sposob usunąć drobnoustroje. Można tego dokonać w dwojaki sposób. Albo zastosować specjalny preparat, który najczęściej występuje w postaci aerozolu, albo przeczyścić parownik rozbierając go. Pierwszy sposob jest napewno znacznie tańszy, ale też mniej skuteczny. Drugi, choć droższy (wymaga najczęściej rozebrania tablicy przyrządów), należy do bardziej skutecznych.
      MH

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski