Choć nie było w nadmiarze śniegu i sól drogowa była używana w mniejszym stopniu, oczywiście z wyjątkiem terenów górskich, to warto, oprócz zmiany opon z zimowych na letnie, pamiętać o serwisie klimatyzacji przed okresem wiosennym.
Serwis zalecany co dwa lata, a czasem nawet co rok
Generalnie występują dwa rodzaje sterowania kompresorem klimatyzacji. Jeden to układ ze sprzęgłem elektromagnetycznym, drugi - ze sterowaniem zaworem. - W zależności od tego jaki mamy system sterowania, różna jest zalecana przez producentów kompresorów częstotliwość serwisu - stwierdza ekspert w dziedzinie motoryzacji inż. Marek Nodzyński. - W układzie klimatyzacji, w którym kompresor jest włączany za pomocą sprzęgła, znajdującego się w kole pasowym, producenci zalecają serwis co 2 lata. Natomiast w układach klimatyzacji, gdzie kompresor jest sterowany zaworem, serwis powinien być wykonywany raz do roku.
Z czego wynikają takie zalecenia? W układzie klimatyzacji zachodzi cały czas zamiana czynnika chłodzącego ze stanu gazowego w ciekły i odwrotnie. Zmiany te powodują, iż w układzie powstaje wilgoć, która w nadmiarze powoduje korozję całego układu ( skraplacza, parownika, przewodów, kompresora).
Dodatkowo musimy pamiętać, iż olej w układzie klimatyzacji pełni podwójną rolę, smaruje kompresor oraz ze względu na własności higroskopijne chłonie wilgoć z układu (krąży on razem z czynnikiem). W efekcie olej stopniowo traci właściwości smarne, co może spowodować uszkodzenie kompresora. Kompresory ze sprzęgłem, gdy nie korzystamy z klimatyzacji, nie są napędzane w przeciwieństwie do kompresorów sterowanych zaworem, które cały czas są napędzane, więc wymagają cały czas smarowania. Dlatego też zalecenia okresowego serwisu jest różne dla poszczególnych rozwiązań.
Koszt naprawy klimatyzacji to spory wydatek
Jak wygląda serwis układu klimatyzacji, na czym polega? - Nie chodzi w nim tylko o ewentualne uzupełnienie brakującego czynnika (gazu), którego w naturalny sposób może ubywać nawet w ilości 50 gram rocznie przy szczelnym układzie - zauważa inż. Marek Nodzyński. - Najważniejsze jest osuszenie układu poprzez wytworzenie próżni oraz częściowa wymiana oleju w układzie (odseparowany olej z układu ma wygląd charakterystyczny dla oleju zmieszanego z płynem, ma barwę mleczną). Oczywiście, że są kierowcy, którzy uważają, iż dokąd klimatyzacja chłodzi, to serwisowanie tego układu jest zbędne.
Przekonają się po kilku latach, że koszt naprawy układu klimatyzacji to spory wydatek. - Okresowe serwisowanie układu klimatyzacji sprawi, iż będzie on nam służył bezawaryjnie wiele lat - podkreśla inż. Marek Nodzyński. - Pełny serwis klimatyzacji powinien także obejmować odgrzybienie układu. Są różne sposoby odgrzybienia; chemiczna (płynem) oraz metodą ozonowania lub ultradźwiękową.
Pamiętajmy, iż sprawna klimatyzacja to nie tylko komfort podróżowania, ale również nasze bezpieczeństwo. Do dezynfekcji wnętrza auta najbardziej przydadzą się detergenty powszechnie stosowane. Podczas kwarantanny nie można bowiem zapominać o dokładnym czyszczeniu często używanych powierzchni, kierownicy, deski rozdzielczej, klamek. Podobnie jest z przedmiotami znajdującymi się w samochodzie. W tym wypadku uwagę należy skupić też na telefonie komórkowym czy odbiorniku nawigacji satelitarnej. Ozonowanie najlepiej sprawdza się do odkażania wnętrz z mikroorganizmów, ponieważ usuwa z nich mikroorganizmy, grzyby oraz pleśnie.Specjaliści podkreślają jednak, że ozonowanie nie usuwa koronawirusa.
Marek Jakubiak o wywiadzie posłanki Urszuli Zielińskiej
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?