Kłopot z nowymi tramwajami. Sieć trakcyjna zniknie z centrum Krakowa?

Arkadiusz Maciejowski
Arkadiusz Maciejowski
Bartosz Dybała
Bartosz Dybała
Zaktualizowano 
Tylko jedna oferta wpłynęła w przetargu na dostawę 60 nowych tramwajów. Finansowo przewyższa możliwości przewoźnika. Tymczasem prezydent Jacek Majchrowski zapowiada, że miastu zależy na pozyskaniu jak największej liczby tramwajów, które będą mogły poruszać się po mieście bez użycia sieci trakcyjnej. - To pierwszy krok w kierunku tego, by w przyszłości zlikwidować całkowicie w centrum Krakowa sieć trakcyjną - mówi.

WIDEO: Trzy Szybkie

Mieszkańcy jeszcze długo poczekają na to, aż po Krakowie przestaną jeździć tzw. wysokopodłogowe tramwaje, do których trudno jest wsiąść choćby osobom niepełnosprawnym i matkom z wózkami. Wymiana starego taboru na nowy może potrwać jeszcze kilka lat. O ile Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu uda się zrealizować wszystkie plany. Jego przedstawiciele starają się teraz, by pod Wawel przyjechało 110 nowych tramwajów.

Już pięć miesięcy temu MPK ogłosiło przetarg na dostawę pod Wawel 60 takich pojazdów. Wczoraj pracownicy tej spółki poinformowali, że wpłynęła zaledwie jedna oferta, którą złożyło konsorcjum firm Stadler Polska i Stadler Środa. Opiewa na kwotę nieco ponad 619 mln zł. To o ponad 64,5 mln zł więcej, niż na tę inwestycję zaplanował krakowski przewoźnik.

Co dalej? - Oferta zostanie sprawdzona oraz poddana ocenie - poinformował wczoraj Marek Gancarczyk, rzecznik MPK. Istnieje więc ryzyko, że przetarg trzeba będzie powtórzyć.

W MPK nie odpowiedzieli nam natomiast m.in. na pytanie, ile trwałaby produkcja tramwajów, gdyby jednak doszło w najbliższym czasie do podpisania umowy z wykonawcą.

Pierwszy tramwaj w styczniu

Tymczasem po Krakowie wciąż jeżdżą m.in. stare, wysłużone „akwaria”, np. na linii nr 9, którą pasażerowie poruszają się między Nowym Bieżanowem i Mistrzejowicami. Wchodzi się do nich po stopniach, co sprawia wiele problemów osobom niepełnosprawnym, starszym oraz matkom z wózkami.

Wymiana taboru jest konieczna. Przypomnijmy, że w lipcu miejscy urzędnicy chwalili się na oficjalnej stronie internetowej krakowskiego magistratu, że na zaawansowanym etapie są prace w zakładzie firmy Stadler przy budowie pierwszego z 50 nowych, niskopodłogowych tramwajów dla Krakowa (zamówionych w 2018 roku). Montowane były m.in. szyby oraz podłoga.

„(...) zamówienie jest realizowane zgodnie z planem” - przekonywali w MPK. Teraz okazuje się, że pierwszy tramwaj z tej dostawy ma trafić pod Wawel już w styczniu przyszłego roku. Na pozostałe 49 przyjdzie jednak jeszcze chwilę poczekać. - Mają być dostarczone do grudnia przyszłego roku - przekonuje Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK w Krakowie.

W pojazdach za bilet będzie można płacić nie tylko monetami, ale również kartą płatniczą. W dwóch tramwajach pojawią się ponadto niespotykane dotąd w Krakowie rozwiązania. Będą mogły one przejechać około trzech kilometrów na własnym zasilaniu, bez wykorzystywania sieci trakcyjnej. Jeśli rozwiązanie to sprawdzi się, w MPK zamierzają kupować kolejne tego typu pojazdy.

- To pierwszy krok w kierunku tego, by w przyszłości zlikwidować całkowicie w centrum Krakowa sieć trakcyjną - podkreślał już w styczniu minionego roku prezydent Jacek Majchrowski. Nie podał jednak konkretnej daty, kiedy słupy trakcyjne mogłyby zniknąć np. z ul. Basztowej.

Działania MPK chwali Jacek Mosakowski z Platformy Komunikacyjnej Krakowa. Zwraca jednak uwagę, że o ile praktycznie wszystkie autobusy są już nowoczesne, niskopodłogowe i wyposażone w klimatyzację, to na torowiska nadal wysyłane są stare, wysłużone tramwaje z wysoką podłogą.

- Jest ich wciąż za dużo. Szczególnie na liniach nowohuckich, gdzie moim zdaniem w pierwszej kolejności powinna nastąpić wymiana taboru - przekonuje Mosakowski. Dodaje, że procedura przetargowa, a następnie produkcja tramwajów, musi trwać.

- Doświadczenie pokazuje, że lepiej poczekać. Żeby nie powtórzyła się sytuacja z „Krakowiakami”, w których bardzo często dochodzi do usterek - mówi Mosakowski. Jego zdaniem dostawa 110 nowych tramwajów pozwoli na wyeliminowanie prawie wszystkich starych pojazdów z torowisk. - Zostaną nieliczne. Warto jednak uwzględnić, że część nowych pojazdów będzie potrzebna na obsługę nowych linii, m.in. na Górkę Narodową - kwituje Mosakowski.

Co z realizacją planów?

Tymczasem w MPK przekonują, że już 60 proc. tramwajów ma niską podłogę. - Jeżeli uda się zrealizować wszystkie plany, związane z zakupami nowych tramwajów, oraz modernizacją wysokopodłogowych pojazdów, to już za kilka lat wszystkie będą posiadać niską podłogę - twierdzi Gancarczyk.

Ale nie tylko wymiana taboru jest tutaj kluczowa. Wielokrotnie zdarza się, że ze względu na fatalny stan torów nie mogą po nich kursować nowoczesne tramwaje, np. bombardiery.

W marcu informowaliśmy, że około 30 proc. krakowskich torowisk tramwajowych wymaga remontu. Tak szacował Zarząd Dróg Miasta Krakowa. Z powodu ich złego stanu technicznego urzędnicy są zmuszeni do ograniczania prędkości tramwajów na kolejnych trasach, m.in. w Nowej Hucie.

Czytaj także

Wideo

Materiał oryginalny: Kłopot z nowymi tramwajami. Sieć trakcyjna zniknie z centrum Krakowa? - Gazeta Krakowska

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 27

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

g
gffdayh

się 1 zepsuje to cały kierunek w mieście stoi - przecie nie ominie bedzie czekał na holowanie

G
Gość
18 września, 18:21, Jj:

Może jeszcze żeby jeździły bez torowiska to by było coś

Już takie coś istnieje, nazywa się to autobus.

G
Gość
18 września, 20:32, Jasińska:

Ocenzurowany...

"...Jasińska8 minut temu

Majchrowski może pójdzie siedzieć?... zatrudnia przestępców -wspólników na stanowiskach spółek miejskich z wysokimi gażami... Iwonę Król -skazaną prawomocnym wyrokiem... zamiast zwolnić dyscyplinarnie a nie na podstawie wypowiedzenia /przez 3 miesiące pobierała wysoką pensję!/... Majchrowski dał jej posadke w elektociepłowni, gdzie wcześniej ulokował swoich dyletantów - jak myślał, że się przekręci... Dyletanci Majchrowskiego zarabiają krocie oficjalnie.... i "na boku"... I. Król ma zakaz zajmowania funkcji kierowniczych w administracji publicznej... i choć Majchrowski zmienił elektrociepłownię na spółkę prawa handlowego - może to Król i Majchrowskiemu niewiele pomóc... - mogą iść siedzieć za złamanie prawa!

Takich kwiatków Majchrowski ma znacznie więcej..."

jeśli bierzesz coś....to bierz tego połowę....

J
Jasińska

Ocenzurowany...

"...Jasińska8 minut temu

Majchrowski może pójdzie siedzieć?... zatrudnia przestępców -wspólników na stanowiskach spółek miejskich z wysokimi gażami... Iwonę Król -skazaną prawomocnym wyrokiem... zamiast zwolnić dyscyplinarnie a nie na podstawie wypowiedzenia /przez 3 miesiące pobierała wysoką pensję!/... Majchrowski dał jej posadke w elektociepłowni, gdzie wcześniej ulokował swoich dyletantów - jak myślał, że się przekręci... Dyletanci Majchrowskiego zarabiają krocie oficjalnie.... i "na boku"... I. Król ma zakaz zajmowania funkcji kierowniczych w administracji publicznej... i choć Majchrowski zmienił elektrociepłownię na spółkę prawa handlowego - może to Król i Majchrowskiemu niewiele pomóc... - mogą iść siedzieć za złamanie prawa!

Takich kwiatków Majchrowski ma znacznie więcej..."

J
Jasińska

Majchrowski może pójdzie siedzieć?... zatrudnia przestępców -wspólników na stanowiskach spółek miejskich z wysokimi gażami... Iwonę Król -skazaną prawomocnym wyrokiem... zamiast zwolnić dyscyplinarnie a nie na podstawie wypowiedzenia /przez 3 miesiące pobierała wysoką pensję!/... Majchrowski dał jej posadke w elektociepłowni, gdzie wcześniej ulokował swoich dyletantów - jak myślał, że się przekręci... Dyletanci Majchrowskiego zarabiają krocie oficjalnie.... i "na boku"... I. Król ma zakaz zajmowania funkcji kierowniczych w administracji publicznej... i choć Majchrowski zmienił elektrociepłownię na spółkę prawa handlowego - może to Król i Majchrowskiemu niewiele pomóc... - mogą iść siedzieć za złamanie prawa!

Takich kwiatków Majchrowski ma znacznie więcej...

J
Jasińska

Będzie kara dla wykonawców?

rok 2018... 10 miesięcy minęło 22 lipca 2019 roku!!!

"...Miejscy urzędnicy z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu ogłosili, że za tydzień 22 września rozpocznie się gruntowny remont ulic Królewskiej, Podchorążych oraz Bronowickiej. Tramwaje nie będą tymi ulicami kursować przez 10 miesięcy.

Przebudowę ulic poprowadzi firma ZUE za kwotę 76,9 miliona złotych. Remont całej trasy potrwa rok, lecz zgodnie z umową ruch tramwajowy ma zostać przywrócony po 10 miesiącach od dnia rozpoczęcia prac..."

J
Jj

Może jeszcze żeby jeździły bez torowiska to by było coś

G
Gość

moje pytanie jest takie, a co z torowiskiem do "Walcowni" ???

jest plan na jego remont i przywrócenia "jakiejś" linji tramwajowej

tak wiem , jest autobus zastępczy nr 722, leczy czy jakiś urzędnik mógłby pójść po rozum do głowy i zmienić jego trasę by nie stał w "korku" na ulicy Blokowej , wystarczy by pojechał odwrotnie

G
Gość

Z powodu takich głupkowatych pomysłów, jak tramwaj bez trakcji, najtańszy bilet będzie droższy niż 10 zł.

G
Gość

Ale te zamówione 50 plus 60 z tego przetargu to i tak mniej niż potrzeba aby zastąpić stopiątki i wiedeńczyki.

G
Gość
18 września, ‎09‎:‎42, Gość:

Po co tramwaje. Lepiej dać priorytet autobusom na sygnalizacjach świetlnych.

Już miewają, a po co więcej? Żeby się jeszcze bardziej korkowały? I tak nie przewiozą tylu pasażerów co tramwaje. Autobus to środek transportu dla mniejszych miast niż Kraków. Inni już to sprawdzili i wycofują się z tego błędu.

B
Burmistrz Nowej Huty

Jeżeli pan pre-zydent naprawdę myśli o cywilizowanej komunikacji w milionowym mieście to niech się weźmie wreszcie za budowę metra a przestanie uprawiać propagandę sukcesu polegająca na wymianie wiat przystankowych czy ściąganiu sieci trakcyjnej na którą nikt nie zwraca większej uwagi. Równie dobrze można z jego logika zamówić do Krakowa tramwaje spalinowe na olej napędowy albo z instalacją LPG. Póki co niech sobie ten urzędnik przypomni swoje obietnice wyborcze drugiej kadencji wygłaszane z kartki o modernizacji wszystkich torowisk w mieście także w Nowej Hucie. Co z tej paplaniny wyszło każdy widzi. Osobna sprawa to pytanie czy te nowe Stadlery będą miały po czym jeździć i z jaką prędkością w tej tak zwanej najlepszej komunikacji miejskiej?

L
Leszy

Schody do tramwaju złe, ale dlaczego developerzy ciągle budują mieszkania do którchy wchodzi się po schodach? Nawet jak jest winda to sa do niej schody!

Z
Zdzisiek Krencin
18 września, 10:36, Sokular:

....i realizacja planów jest cząstkowa.Półtoraroczny remont torowiska do Bronowic zrealizowano tylko do ul.Rydla.......dalsze tory nietknięte..........plan budowy linii do Górki Narodowej jest w sferze obiecanek już szósty rok...................coś tu się nie klei...............

18 września, 11:46, Gość:

Remont zaczoł sie w lipcu zeszłego roku,coś ci sie pomyliło

Chciała chłopina błysnąć, ale nie wyjszło

G
Gość

Kawałka prostego torowiska narazie pan Jacek nie za bardzo jest w stanie wybudować póki co; a tu mżonki zdjeciu sieci

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3