Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kolej wraca pod ziemię

Jolanta Białek
Jolanta Białek
Takie lokomotywy powstały specjalnie dla wielickiej kopalni
Takie lokomotywy powstały specjalnie dla wielickiej kopalni fot. Rafał Stachurski
Turystyka. Wielicką Kopalnię Soli można będzie podziwiać z wagonów ciągniętych przez unikatowe lokomotywy. Podziemne pociągi pojadą z komory Dworzec Agenora Gołuchowskiego. Tak samo jak w kultowej „Seksmisji”.

Pierwsze publiczne zapowiedzi przywrócenia w wielickich podziemiach kolejki pojawiły się jesienią 2009 roku, kiedy w Kopalni Soli obchodzono 25-lecie powstania „Seksmisji” Juliusza Machulskiego. Nie był to przypadek, bo część zdjęć do kultowego obrazu powstała właśnie w solnych podziemiach. Filmowe pociągi odjeżdżają ze „stacji” w komorze Dworzec Agenora Gołuchowskiego, znajdującej się na III poziomie kopalni.

Odtwarzanie historycznego transportu 135 m pod ziemią teraz dobiega końca. Pociągi mają zostać uruchomione w pierwszej połowie przyszłego roku. Punktem centralnym nowej kolejki będzie komora Gołuchowskiego, kiedyś ważny węzeł komunikacyjny kopalni. Turyści będą mogli podróżować pociągiem dwoma trasami na odcinku o łącznej długości około 800 metrów

Do solnych podziemi zjechały już trzy akumulatorowe lokomotywy LGA - 190. To jedyne takie pojazdy na świecie. Skonstruowano je specjalnie dla wielickiej kopalni z myślą o specyficznych warunkach panujących pod ziemią. - Każda lokomotywa waży około pięciu ton, ale do tego trzeba dodać jeszcze trzytonowy akumulator. Baterie z powodzeniem wytrzymują kilkanaście godzin bez ładowania. Lokomotywy nie mieściły się w szybie św. Kingi, dlatego pod ziemię zwożono je w częściach - opowiada Sławomir Stoch, zastępca kierownika Działu Górniczego Kopalni Soli w Wieliczce.

Na podziemną trasę wyruszą dwa składy. Lokomotywy pociągną po cztery wagoniki, każdy z pociągów będzie mógł przewieźć jednorazowo 40 turystów (także osoby niepełnosprawne;, bo do ich potrzeb dostosowano dwa wagony). Pociągi zostały tak skonstruowane, by ich elementy nie ograniczały widoczności i jadący nimi turyści mogli podziwiać solną scenerię.

Pod ziemią powstały już m.in. stacje i zajezdnie dla lokomotyw oraz sieci elektryczna i teleinformatyczna. Gotowa jest również tzw. komora serwisowa Galicja II, w której umieszczono m.in. jeden z trzech punktów ładowania akumulatorów zasilających lokomotywy. Podziemny pociąg powstaje nie tylko z myślą o turystach. Kolej będzie wykorzystywana także do przewozu materiałów oraz urobku z tych obszarów podziemi, gdzie prowadzone są prace zabezpieczające i likwidacyjne.

- Na trasie kolejki zamontowano automatyczne dwuskrzydłowe tamy wentylacyjne, a torowisko wyposażono w czujniki, które lokalizują pociągi, dzięki czemu tama „wie”, kiedy otworzyć się przed nadjeżdżającym składem - mówi Sławomir Stoch.

Podziemny pociąg będzie nowoczesny, ale przeniesie turystów w przeszłość: do czasów Habsburgów, a więc okresu świetności górniczej kolejki. Na trasie trwają prace aranżacyjne, dzięki którym ta część kopalni będzie wyglądała jak za czasów cesarza Franciszka. - Trwa wykańczanie stacji osobowo-towarowych, montowane są stylizowane barierki. Powstaną także elementy małej architektury, w tym m.in. postument dla orkiestry, jeden z elementów wystroju komory Gołuchowskiego - informują pracownicy wielickiej kopalni.

Główną stacją kolejki będzie Komora Gołuchowskiego, jedna z najpiękniejszych w wielickiej kopalni. Powstała na początku XVIII wieku, a 150 lat później górna część komory stała się dworcem m.in. dla podziemnej kolejki ciągniętej przez konie. Ulokowana tam stacja znajdowała się w obrębie kopalnianej trasy turystycznej do wybuchu I wojny światowej. Po 1918 r. szlak dla zwiedzających został znacząco skrócony. Wyłączono z niego m.in. komorę Dworzec Gołuchowskiego. W minionych stuleciach z podziemnej kolejki mogli korzystać jedynie władcy i ci, których uznawano za ważne osobistości. Pociągiem z XXI wieku będzie mógł pojechać każdy.

[email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski