Oznacza to likwidację przeprawy promowej. - Myślimy o niej z nostalgią, jednak nie zapewnia ona właściwej komunikacji - stwierdził wojewoda małopolski Piotr Ćwik. Na spotkanie minister Adamczyk przypłynął promem z Jeziorzan, gdzie dojechał z autostrady A4.
Wielu mieszkańców gmin Liszki i sąsiedniej Czernichów, dojeżdża do pracy do Skawiny, m.in. do stref gospodarczych, np. do firm znajdujących się kilkaset metrów od promu w Skawińskim Obszarze Gospodarczym.
Prom kursuje od wiosny do jesieni, tylko do zmierzchu. Nie funkcjonuje np. podczas wysokiego stanu rzeki. Wtedy kierowcy muszą objechać m.in. autostradą A4 i nadłożyć ponad 20 km.
- Wiemy, że most jest potrzebny, jednak obawiamy nadmiernego ruchu i rozjeżdżania naszych lokalnych dróg – mówi Paweł Miś, wójt gminy Liszki. Takich obaw nie ma Norbert Rzepisko, burmistrz Skawiny, gminy od dawna oczekującej na takie połączenie. - Wjazd na most jest planowany od obwodnicy Skawiny i samochody nie będą jeździć przez Kopankę – zapewnia burmistrz.
Marszałek Witold Kozłowski od razu odpowiedział na apel wójta Misia i zagwarantował wsparcie w zakresie rozwiązań drogowych. - Gdy będzie dokumentacja, dokonamy analizy układu komunikacyjnego. Wtedy okaże się które drogi należy modernizować, a gdzie trzeba będzie budować nowe szlaki – powiedział nam marszałek, do którego minister Adamczyk zwrócił się z propozycją rozważenia możliwości budowy równolegle linii kolejowej z Balic do Skawiny. Mogłaby przebiegać przez most. O takim rozwiązaniu samorządowcy powiatu i gmin od dawna rozmawiali.
Minister Kwieciński podkreślił, że rządowy program mostowy w Polsce sprawdza się, bo samorządów nie stać na takie duże inwestycje. Dokładają do nich tylko 20 procent kosztów.
Minister Adamczyk podkreślał niezwykłą rolę Jerzego Kwiecińskiego w mostowych inwestycjach (minister zakończył swoją misję w rządzie). Jest on pomysłodawcą mostowego programu, wdrażanego w różnych regionach Polski. Dzięki niemu wszyscy będą się mostami zbliżać do siebie.
Budowa mostu (bez torów) została oszacowana na 60 mln zł, a wykonanie projektu – na 700 tys. zł. Oba zadania będą dofinansowane w 80 procentach z rządowego programu budowy mostów. Inwestorem będzie powiat krakowski. - To partnerskie zadanie. Gminy Liszki i Skawina już zdeklarowały w nim wsparcie finansowe – mówił starosta Wojciech Pałka, który spotkanie w Kopance i całe przedsięwzięcie nazwał historycznym wydarzeniem.
WIDEO: Krótki wywiad
- Hala Targowa. Tu zatrzymał się czas [ZDJĘCIA ARCHIWALNE]
- Niesamowite! Te chałupy znajdują się w Krakowie [ZDJĘCIA]
- Bez wiz do USA. Do tych miast polecimy z Polski [CENY]
- Który z krakowskich radnych jest najlepszy? Który to leser?
- Budowa tunelu zakopianki - fakty, liczby, ciekawostki
- TOP 20 najbogatszych gmin w Małopolsce [RANKING]
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?