Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Koniec z reklamami na rusztowaniach, a szyld tylko w nowym miejscu? To urzędnicy chcieliby zmienić w uchwale krajobrazowej

Ewa Wacławowicz
Ewa Wacławowicz
Anna Kaczmarz / Polska Press
Zakaz wieszania reklam na rusztowaniach remontowanych budynków, zezwolenie na montaż szyldów w nowych miejscach czy doprecyzowanie relacji pomiędzy uchwałą krajobrazową, a uchwałami o parkach kulturowych, to tylko niektóre z proponowanych zmian w uchwale krajobrazowej. Zanim jednak zmiany wejdą w życie, tematem zajmą się krakowscy radni.

Uchwała krajobrazowa zaczęła obowiązywać w odniesieniu do wszystkich tablic i urządzeń reklamowych bez wyjątków, od 1 lipca 2022 roku. Od tego momentu korzystnie zmienił się krajobraz miasta, jednak wiele osób musiało dostosować się do nowych przepisów i zgłaszało w związku z tym swoje wątpliwości.

Po ponad półrocznej pracy zespołu zadaniowego, który miał przeanalizować zasadność wprowadzenia zmian w uchwale, a także przedstawić swoje rekomendacje i wstępne propozycje nowych przepisów, wypracowano 41 propozycji zmian przepisów.

– Nasze codzienne obserwacje pozwoliły wypracować dwa rozwiązania, które pozwolą tę dobrą uchwałę jeszcze poprawić. Po pierwsze widzimy, że wzrosła liczba okrąglaków reklamowych, co do których istnieje konieczność zacieśnienia przepisów. Podobnie jest w przypadku słupów. Obecnie obowiązuje kategoryczny zakaz reklam na słupach oświetleniowych, ale wiemy, że w przestrzeni publicznej są jeszcze słupy teletechniczne czy słupy sygnalizacji świetlnej i spotykamy się na przykład z sytuacją, że znajduje się tam naklejka, która jest reklamą. Stąd konieczność doprecyzowania takich przypadków, potrzebujemy narzędzi do egzekwowania tej uchwały. Z drugiej strony widzimy możliwość poluźnienia przepisów w zakresie szyldów małych przedsiębiorców – mówi Agnieszka Zadak, zastępca dyrektora ZDMK.

Brane jest pod uwagę dopuszczenie szyldów w nowych miejscach, jednak bez zwiększania ich liczby na budynku i wokół niego. Przewidziano też korektę wymiarów szyldów, zwłaszcza tych, które są zlokalizowane na dachach.

Przykładowe propozycje zmian w uchwale

  • doprecyzowanie relacji pomiędzy uchwałą krajobrazową, a uchwałami o parkach kulturowych: uchwała krajobrazowa powinna określać lokalizację reklamy, a pozostałe kwestie powinny regulować uchwały o parkach kulturowych.
  • wskazanie wprost, że dopuszczalne są tylko te formy tablic i urządzeń reklamowych, które są wymienione w uchwale
  • doprecyzowanie definicji muralu, totemu, bilbordu i elewacji frontowej;
  • wprowadzenie szeregu poprawek w zakresie szyldów (m.in. uściślających i ujednolicających wymiary i formę szyldów, powierzchnię jaką mogą zajmować na elewacji a także dopuszczających ich umieszczanie na elewacjach bocznych i ogrodzeniach oraz na osłonach urządzeń technicznych na dachu (gdzie dopuszczono także większe ich wymiary niż obecnie).
  • doprecyzowanie kwestii reklam na automatach paczkowych;
  • zwiększenie obostrzeń dotyczących tablic i urządzeń na ścianach „ślepych” (zmniejszenie ich wymiaru i ograniczenie lokalizacji tylko do I strefy);
  • dopuszczenie oznaczania poprzez logo właścicieli tzw. okrąglaków, zwiększenie minimalnej odległości między nimi i opracowanie wzorników dla obu form tych słupów;
  • doprecyzowanie sposobu oświetlania reklam i ich odległości od skrzyżowań;
  • wyłączenie z regulacji uchwały totemów i pylonów cenowych na stacjach paliw, czy też innych tablic, których umieszczenie jest wymagane na podstawie odrębnych przepisów;
  • wykluczenie możliwości lokalizowania banerów reklamowych na rusztowaniach;
  • częściowe dopuszczenie kodów QR poprzez wyłączenie z przepisów uchwały;
  • wprowadzenie drobnych korekt dotyczących ogrodzeń i małej architektury.

Uchwała krajobrazowa a wybory

Prezydent Krakowa wyjaśnił, że w okresie kampanii wyborczej 2023 r. nie podlegają regulacjom uchwały krajobrazowej te nośniki na materiały wyborcze (czyli upubliczniony przekaz informacji wyborczej), które spełnią łącznie następujące warunki:

  • nie wymagają uzyskania pozwolenia na budowę;
  • lokalizowane są na terenach prywatnych (czyli między innymi poza pasami dróg publicznych) za zgodą ich właścicieli;
  • lokalizowane są poza parkami kulturowymi

Propozycje staną się w najbliższym czasie tematem obrad radnych, od których będzie zależało ewentualne przyjęcie zmian i wprowadzenie ich w życie.

Co Polacy sądzą o programie Przyjazne Osiedle - sonda

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Koniec z reklamami na rusztowaniach, a szyld tylko w nowym miejscu? To urzędnicy chcieliby zmienić w uchwale krajobrazowej - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski