Waldemar Jurasz Fot. Anna Kaczmarz
- Na jakie problemy natrafiają konsumenci?
- Najczęściej dotyczą one zgłaszania reklamacji.Bardzo często sprzedawca przyjmuje stanowisko, że nie jest władny, aby rozpatrzyć skargę i uzależnia ją od opinii producenta. A postawowym sposobem załatwienia reklamacji jest dokonanie tego w sklepie, w którym zakupiono towar.
- No, właśnie. Wyobraźmy sobie sytuację: kupujemy buty, które psują się po kilku dniach. I sklep wysyła naszą reklamację do producenta. To zajmuje tygodnie, a my jesteśmy znów bez butów...
- Sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru z umową przez okres dwóch lat, a my mamy na złożenie reklamacji dwa miesiące od zauważenia usterki. Dopuszczalne jest oczywiście również zgłoszenie reklamacja u producenta, ale sprzedawca nie może odsyłać zgłoszonych u niego reklamacji. Powinien je samodzielnie rozpatrzeć w ciągu 14 dni.
- Aby złożyć reklamację, potrzebny jest rachunek. To znaczy, że trzeba zbierać paragony za wszystko, co kupimy?
- Ja tak robię i trzymam rachunki przez okres dwóch lat. Warto jednak podkreślić, że nie jest to jedyny dowód sprzedaży, który może być podstawą do złożenia reklamacji. Jeśli sprzedawca tak utrzymuje, to wprowadza nas w błąd. Dowodem sprzedaży może być bowiem każdy inny dokument, który potwierdzi, kiedy towar został zakupiony i u jakiego sprzedawcy. To może być na przykład dokument gwarancji.
- A wyciąg z konta bankowego, jeśli płacimy kartą płatniczą?
- Jak najbardziej, jeśli potwierdza określone wyżej dane, czyli identyfikuje sprzedawcę i wskazuje datę zakupu towaru.
- Dlaczego zagraniczne sklepy sieciowe dają możliwość zwrotu towaru do 30 dni, jeśli nie jest uszkodzony, a sklepach polskich to jest nadal wielki problem.
- Żadne przepisy w prawie polskim nie nakładają na sprzedawcę takiego obowiązku.
- Gdzie można zwrócić się o pomoc, gdy czujemy się oszukani?
- Pomocy w indywidualnych sprawach konsumenckich udzielają w Krakowie: Miejski Rzecznik Konsumentów, Federacja Konsumentów (obecnie przy ul. Kapelanka 54) i Inspekcja Handlowa. Ponadto działa Stowarzyszenie Konsumentów Polskich, które jednak ma siedzibę w Warszawie i nie posiada oddziałów zamiejscowych.
Rozmawiała
Paulina Polak
Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?