MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Konsumencie, masz prawo do reklamacji

Redakcja
Waldemar Jurasz Fot. Anna Kaczmarz
Waldemar Jurasz Fot. Anna Kaczmarz
Rozmowa z WALDEMAREM JURASZEM z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Krakowie. 15 marca jest Światowym Dniem Konsumenta.

Waldemar Jurasz Fot. Anna Kaczmarz

- Na jakie problemy natrafiają konsumenci?

- Najczęściej dotyczą one zgłaszania reklamacji.Bardzo często sprzedawca przyjmuje stanowisko, że nie jest władny, aby rozpatrzyć skargę i uzależnia ją od opinii producenta. A postawowym sposobem załatwienia reklamacji jest dokonanie tego w sklepie, w którym zakupiono towar.

- No, właśnie. Wyobraźmy sobie sytuację: kupujemy buty, które psują się po kilku dniach. I sklep wysyła naszą reklamację do producenta. To zajmuje tygodnie, a my jesteśmy znów bez butów...

- Sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru z umową przez okres dwóch lat, a my mamy na złożenie reklamacji dwa miesiące od zauważenia usterki. Dopuszczalne jest oczywiście również zgłoszenie reklamacja u producenta, ale sprzedawca nie może odsyłać zgłoszonych u niego reklamacji. Powinien je samodzielnie rozpatrzeć w ciągu 14 dni.

- Aby złożyć reklamację, potrzebny jest rachunek. To znaczy, że trzeba zbierać paragony za wszystko, co kupimy?

- Ja tak robię i trzymam rachunki przez okres dwóch lat. Warto jednak podkreślić, że nie jest to jedyny dowód sprzedaży, który może być podstawą do złożenia reklamacji. Jeśli sprzedawca tak utrzymuje, to wprowadza nas w błąd. Dowodem sprzedaży może być bowiem każdy inny dokument, który potwierdzi, kiedy towar został zakupiony i u jakiego sprzedawcy. To może być na przykład dokument gwarancji.

- A wyciąg z konta bankowego, jeśli płacimy kartą płatniczą?

- Jak najbardziej, jeśli potwierdza określone wyżej dane, czyli identyfikuje sprzedawcę i wskazuje datę zakupu towaru.

- Dlaczego zagraniczne sklepy sieciowe dają możliwość zwrotu towaru do 30 dni, jeśli nie jest uszkodzony, a sklepach polskich to jest nadal wielki problem.

- Żadne przepisy w prawie polskim nie nakładają na sprzedawcę takiego obowiązku.

- Gdzie można zwrócić się o pomoc, gdy czujemy się oszukani?

- Pomocy w indywidualnych sprawach konsumenckich udzielają w Krakowie: Miejski Rzecznik Konsumentów, Federacja Konsumentów (obecnie przy ul. Kapelanka 54) i Inspekcja Handlowa. Ponadto działa Stowarzyszenie Konsumentów Polskich, które jednak ma siedzibę w Warszawie i nie posiada oddziałów zamiejscowych.

Rozmawiała

Paulina Polak

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski