Kraków. A po majówce rozkopią miasto. Fala remontów i zmian w ruchu

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
Anna Kaczmarz / Polska Press
Udostępnij:
Drogowcy w Krakowie zbierają siły, może przy grillu, by po majówce rozpocząć remonty i inwestycje w wielu rejonach miasta. To spowoduje spore zmiany w ruchu aut i komunikacji miejskiej. W ramach budowy linii tramwajowej do Górki Narodowej będą prowadzone prace na ulicach: Fieldorfa-Nila, Kluczborskiej, Prądnickiej, Bratysławskiej i Wybickiego. W centrum roboty obejmą ul. Basztową, a w Podgórzu ul. Podedworze. W Nowej Hucie zostanie otwarta ul. Centralna w kierunku ul. Nowohuckiej. Z kolei od czwartku, 5 maja należy spodziewać się zwężeń na al. 29 Listopada (między ulicami Woronicza a Nad Strugą), a w poniedziałek, 9 maja rozpoczną się prace przy przebudowie skrzyżowania ul. Ciepłowniczej i Nowohuckiej. I to nie wszystko...

FLESZ - Matura 2022 startuje już 4 maja

Tramwaje nie kursują do pętli w Krowodrzy Górce

W związku z budową linii tramwajowej do Górki Narodowej i montażem tymczasowego rozjazdu umożliwiającego zmianę kierunku jazdy przez tramwaje dwukierunkowe zlokalizowanego w rejonie przystanku Bratysławska, od 3 maja został wyłączony ruch tramwajów na odcinku „Dworzec Towarowy” – „Krowodrza Górka”. W zamian została uruchomiona zastępcza linia autobusowa. Od 4 maja tramwaje obsługiwane przez tabor dwustronny dojadą do okolic skrzyżowania ulic Bratysławskiej, Doktora Twardego i Wybickiego, gdzie zatrzymają się na tymczasowym przystanku „Bratysławska”, zlokalizowanym na wysokości ul. Pielęgniarek. Tam też będzie funkcjonował czasowy przystanek autobusowy, gdzie na pasażerów będzie czekała autobusowa komunikacja zastępcza do pętli Krowodrza Górka.

Do tymczasowego przystanku „Bratysławska” dojadą tramwaje linii nr 17 (z pętli „Czerwone Maki P+R”), nr 19 (z pętli „Borek Fałęcki”) oraz zastępczej linii nr 70 (z pętli „Cichy Kącik”). Do pętli Krowodrza Górka będzie można dojechać autobusową linia zastępczą nr 703, która będzie kursować w godzinach szczytu co 7,5 minut, skierowany na nią będzie tabor wielkopojemny.

Linie tramwajowe:

  • nr 2, 5 – zostały zawieszone
  • nr 3 – kursuje ze zwykłą częstotliwością po trasie skróconej: „Nowy Bieżanów P+R” – … – ul. Pawia – „Dworzec Towarowy”
  • nr 18 – kursuje po trasie skróconej: „Czerwone Maki P+R” – … – ul. Kamienna – „Dworzec Towarowy”
  • W sobotę i dni świąteczne częstotliwość kursowania pozostaje bez zmian
  • W poniedziałek, 2 maja, częstotliwość kursowania została zmniejszona do 15 minut
  • nr 19 – kursuje ze zwykłą częstotliwością po trasie zmienionej: „Borek Fałęcki” – … – rondo Mogilskie, ul. Lubicz, ul. Rakowicka – „Cmentarz Rakowicki”
  • nr 50 – kursuje ze zwykłą częstotliwością po trasie skróconej: „Kurdwanów P+R” – … – tunel – „Dworzec Towarowy”
  • nr 75 – zastępcza linia tramwajowa kursująca po trasie: „Wzgórza Krzesławickie” – ul. Kocmyrzowska, ul. Bieńczycka, al. Jana Pawła II, ul. Mogilska, ul. Lubicz, ul. Basztowa, ul. Podwale, ul. Zwierzyniecka, ul. Kościuszki – „Salwator”
  • Linia kurusje we wszystkie dni tygodnia z częstotliwością jak linie nr 2 i 5

Zastępcza linia autobusowa:

  • nr 703 – została uruchomiona zastępcza linia autobusowa kursująca po następującej trasie: „Krowodrza Górka” – ul. Krowoderskich Zuchów, ul. Wybickiego, ul. Doktora Twardego, ul. Prądnicka, al. Słowackiego, ul. Warszawska, ul. Kurniki – „Dworzec Główny Zachód” (powrót: ul. Pawia)

Linia obsługuje istniejące przystanki:

  • przystanek „Bratysławska” w kierunku „Krowodrzy Górki” jest zlokalizowany na ul. Wybickiego (słupek nr 06)
  • przystanek „Nowy Kleparz” w kierunku „Dworca Głównego Zachód” jest zlokalizowany na al. Słowackiego (słupek nr 03), natomiast w kierunku „Krowodrzy Górki” na ul. Prądnickiej – za wyjazdem z pętli autobusowej (słupek nr 09)
  • przystanek końcowo-początkowy „Dworzec Główny Zachód” jest zlokalizowany na ul. Kurniki (słupek nr 09)

Linie autobusowe:

  • nr 137 – kursuje ze zwykłą częstotliwością po trasie wydłużonej: „Nowy Kleparz” – ul. Prądnicka, ul. Doktora Twardego, ul. Bratysławska, ul. Prądnicka, przystanek „Szpital Jana Pawła II” – … – „Górka Narodowa Wschód”
  • Przystanek „Krowodrza Górka” jest nieczynny
  • Przystanek „Szpital Jana Pawła II” w kierunku „Nowego Kleparza” został przeniesiony na ul. Prądnicką (słupek nr 02)
  • Przystanek początkowy „Nowy Kleparz” 05 jest zlokalizowany na pętli na stanowisku nr 1 (zwykle przeznaczonym dla prywatnych przewoźników), dodatkowo funkcjonuje przystanek przelotowy „Nowy Kleparz” 09 w kierunku „Górki Narodowej Wschód” (na ul. Prądnickiej)
  • Na zmienionym odcinku trasy linia będzie obsługiwać istniejące przystanki.
  • nr 168 – kursuje ze zwykłą częstotliwością po trasie czasowo wydłużonej: „Nowy Kleparz” – ul. Prądnicka, ul. Doktora Twardego, ul.Wybickiego, ul. Krowoderskich Zuchów, przystanek „Krowoderskich Zuchów” – … – „Chełmońskiego Pętla”
  • Przystanek końcowo-początkowy „Chełmońskiego Pętla” został przeniesiony na pętlę (słupek nr 04) – rozkład jazdy zakłada postoje na tej końcówce
  • Przystanek „Krowodrza Górka” w kierunku „Nowego Kleparza” jest nieczynny, w kierunku „Chełmońskiego Pętli” został przeniesiony na ul. Krowoderskich Zuchów (słupek nr 02)
  • Na zmienionym odcinku trasy linia będzie obsługiwać istniejące przystanki:
  • Przystanek „Bratysławska” w kierunku „Chełmońskiego Pętli” jest zlokalizowany na ul. Wybickiego (słupek nr 06)
  • Przystanek początkowy „Nowy Kleparz” 05 jest zlokalizowany na pętli na stanowisku nr 3 (wspólnie z linią nr 140), dodatkowo funkcjonuje przystanek przelotowy „Nowy Kleparz 09” w kierunku „Chełmońskiego Pętli” (na ul. Prądnickiej)

Od 4 maja:

Linie dzienne:

  • linie 16 i 44 – nadal będą zawieszone w związku z przebudową torowiska na Al. Jana Pawła II i ul. Ptaszyckiego;
  • linie 2, 3, 6, 18 – zostaną zawieszone (linie 2 i 6 będą zawieszone już od dnia 30.04.2022 r.);
  • linie 4 i 14 – będą kursować ze zwykłą częstotliwością po trasie czasowo zmienionej: Bronowice Małe / Bronowice – … – Basztowa – Długa – Kamienna – Tunel – Rondo Mogilskie – … – Wzgórza Krzesławickie / Mistrzejowice;
  • linia 5 – będzie kursować ze zwykłą częstotliwością po trasie czasowo zmienionej: Wzgórza Krzesławickie – … – Rondo Mogilskie – Lubicz – Rakowicka – Cmentarz Rakowicki;
  • linia 10 – będzie kursować ze zwykłą częstotliwością po dotychczasowej trasie czasowo zmienionej: Łagiewniki – … – Plac Centralny im. R. Reagana – Al. Solidarności – Ujastek Mogilski – Igołomska – Pleszów;
  • linia 17 – będzie kursować ze zwykła częstotliwością i w zwykłych godzinach (tylko w dni powszednie) po trasie czasowo zmienionej (wydłużonej): Czerwone Maki P+R – … – Dworzec Towarowy – Doktora Twardego – Bratysławska;
  • linia 19 – będzie kursować ze zwykła częstotliwością po trasie czasowo zmienionej (wydłużonej): Borek Fałęcki – … – Dworzec Towarowy – Doktora Twardego – Bratysławska;
  • linia 20 – będzie kursować ze zwykłą częstotliwością po trasie czasowo zmienionej: Mały Płaszów P+R – … – Lubicz – Westerplatte – Franciszkańska – Zwierzyniecka – Kościuszki – Salwator;
  • linia 24 – będzie kursować ze zwykłą częstotliwością po trasie czasowo zmienionej: Bronowice Małe – … – Teatr Bagatela – Podwale – Franciszkańska – Dominikańska – Starowiślna – … – Kurdwanów P+R;
  • linia 50 – będzie kursować po trasie czasowo zmienionej (skróconej): Kurdwanów P+R – … – Tunel – Dworzec Towarowy;
  • w dni powszednie częstotliwość kursowania nadal będzie zmniejszona do 7,5 minuty;
  • linia 70 – zastępcza linia tramwajowa kursująca po następującej trasie: Cichy Kącik – Al. 3 Maja – Piłsudskiego – Podwale – Dunajewskiego – Długa – Kamienna – Doktora Twardego – Bratysławska;
  • linia będzie kursować we wszystkie dni tygodnia z częstotliwością jak linia 50;
  • linia 73 – zastępcza linia tramwajowa kursująca po następującej trasie: Czerwone Maki P+R – Grota-Roweckiego – Kapelanka – Monte Cassino – Dietla – Św. Gertrudy – Franciszkańska – Podwale – Dunajewskiego – Długa – Kamienna – Dworzec Towarowy – Pawia – Westerplatte – Starowiślna – Na Zjeździe – Wielicka – Teligi – Nowy Bieżanów P+R (połączenie linii 3 i 18);
  • linia będzie kursować we wszystkie dni tygodnia z częstotliwością jak linie 3 i 18;
  • linia 74 – będzie kursować z dotychczasową częstotliwością i w dotychczasowych godzinach (tylko w dni powszednie) po nowej trasie: Mistrzejowice – Srebrnych Orłów – Mikołajczyka – Al. Andersa – Plac Centralny im. R. Reagana – Al. Jana Pawła II – Mogilska – Lubicz – Westerplatte – Starowiślna – Na Zjeździe – Wielicka – Nowosądecka – Kurdwanów P+R.

Zostaną uruchomione następujące tymczasowe przystanki tramwajowe:

  • Bratysławska 71 –końcowy na ul. Doktora Twardego, przed skrzyżowaniem z ul. Pielęgniarek;
  • Bratysławska 72 –początkowy na ul. Doktora Twardego, za skrzyżowaniem zul. Pielęgniarek;
  • Dworzec Towarowy 72 – obok hali sportowej Politechniki Krakowskiej, dla linii 73 w kierunku ul. Pawiej, a w okresie prac na ul. Basztowej także dla linii 4 i 14 w kierunku tunelu.

Zastępcza linia autobusowa:

  • linie 703 – zostanie uruchomiona zastępcza linia autobusowa, w okresie prac na ul. Prądnickiej (na odcinku Wrocławska – Al. Słowackiego) kursująca po następującej trasie: Krowodrza Górka – Krowoderskich Zuchów – Wybickiego – Doktora Twardego – Prądnicka – Nowy Kleparz;
  • linia będzie obsługiwać istniejące przystanki z następującymi uwagami:
  • przystanek Bratysławska w kierunku Krowodrzy Górki będzie zlokalizowany na tymczasowym peronie na ul. Doktora Twardego, za skrzyżowaniem z ul. Pielęgniarek, na drugim słupku licząc od ul. Pielęgniarek (słupek 75);
  • przystanek końcowo-początkowy Nowy Kleparz 05 będzie zlokalizowany na stanowisku przelotowym (między stanowiskami nr 4 i 5), dodatkowo będzie funkcjonować przystanek przelotowy Nowy Kleparz 09 w kierunku Krowodrzy Górki (na ul. Prądnickiej);
  • linia będzie kursować z częstotliwością:
  • w dzień powszedni co 7,5 minuty w godzinach szczytu i co 10 minut poza szczytem;
  • w dni wolne co 10 minut.

Kraków. Budowa północnej obwodnicy. Mroczne tunele, tony bet...

Budowa KST do Górki Narodowej: zmiany dla kierowców i pasażerów

Od środy, 4 maja, czasowa organizacja ruchu wprowadzona będzie w dwóch lokalizacjach. Pierwsza z nich będzie dotyczyć ul. Fieldorfa Nila, gdzie wdrożony zostanie ruch jednokierunkowy w kierunku ul. Prądnickiej. Drogowcy zajmą południowy pas ruchu od ul. Krowoderskich Zuchów do wysokości dojazdu do bloku nr 17. Ruch jednokierunkowy nie będzie dotyczył rowerzystów. Kierowcy będą mogli korzystać z trasy objazdowej ulicami: Prądnicką, Bratysławską, Wybickiego i Krowoderskich Zuchów. Z ruchu (zarówno samochodowego, jak i rowerowego) wyłączona zostanie ul. Kluczborska. W tym czasie prowadzone będą roboty drogowo-torowe na obu ulicach, które przetnie linia tramwajowa do północnych dzielnic miasta.

Zmiany obejmą też skrzyżowanie ulic Bratysławskiej, Doktora Twardego i Wybickiego. Wykonawca, na potrzeby przebudowy, zajmie sporą część tego skrzyżowania. Tam również będą prowadzone roboty drogowo-torowe, konieczne do poprowadzenia linii tramwajowej na północ. Dla każdego z kierunków będzie po jednym pasie ruchu. Wyłączona zostanie również sygnalizacja świetlna. Kierunkiem głównym nadal będzie ciąg ul. Doktora Twardego – Wybickiego, natomiast ul. Bratysławska pozostaje podporządkowana. Taka organizacja ruchu potrwa ok. dwa miesiące. Wtedy prace na skrzyżowaniu wejdą w kolejna fazę.

Roboty drogowo-torowe na początkowym odcinku inwestycji wymuszą dalsze wstrzymanie ruchu tramwajowego do pętli Krowodrza Górka. Przypomnijmy, że już w weekend majowy (od 30 kwietnia do 3 maja) zawieszone jest kursowanie tramwajów do tej pętli. Dla mieszkańców uruchomiona została komunikacja zastępcza na trasie „Dworzec Główny Zachód” – „Krowodrza Górka”.

Od 4 maja tramwaje obsługiwane przez tabor dwustronny dojadą do okolic skrzyżowania ulic Bratysławskiej, Doktora Twardego i Wybickiego, gdzie zatrzymają się na tymczasowym przystanku „Bratysławska”, zlokalizowanym na wysokości ul. Pielęgniarek. Tam też będzie funkcjonował czasowy przystanek autobusowy, gdzie na pasażerów będzie czekała autobusowa komunikacja zastępcza do pętli Krowodrza Górka.

Do tymczasowego przystanku „Bratysławska” dojadą tramwaje linii nr 17 (z pętli „Czerwone Maki P+R”), nr 19 (z pętli „Borek Fałęcki”) oraz zastępczej linii nr 70 (z pętli „Cichy Kącik”). Do pętli Krowodrza Górka będzie można dojechać autobusową linia zastępczą nr 703, która będzie kursować w godzinach szczytu co 7,5 minut, skierowany na nią będzie tabor wielkopojemny.

Prace gwarancyjne na ul. Basztowej

W dniach od 4 do 15 maja na torowisku w ciągu ul. Basztowej – na skrzyżowaniach z Długą i Pawią – realizowane będą prace gwarancyjne. W związku z robotami pojawią się zmiany w organizacji ruchu.

Ekipy torowe wykonają naprawy gwarancyjne w zakresie remontu nawierzchni na torowisku na skrzyżowaniach ulic:

  • Basztowej i Długiej – wschodnia strona skrzyżowania,
  • Basztowej i Pawiej – zachodnia strona skrzyżowania.

W związku z pracami w dniach od 4 do 15 maja będą obowiązywać zmiany w organizacji ruchu:

  • dla komunikacji tramwajowej m.in. zawieszone linie nr 2 i 44, zmienione trasy linii nr 4, 14, 20, 24; dla autobusowej m.in. zmienione trasy linii nr 124, 424, 152 – szczegóły w komunikatach Zarządu Transportu Publicznego TUTAJ oraz TUTAJ,
  • dla pojazdów wyznaczone objazdy,
  • z ul. Długiej nakaz skrętu w prawo w ul. Basztową, z kolei z ul. Sławkowskiej nakaz skrętu z lewo.

Otwarcie Centralnej w kierunku Nowohuckiej

W rejonie skrzyżowania ulic Centralnej, Sołtysowskiej i Na Łąkach trwają prace dewelopera w zakresie budowy ronda. Od 4 maja (środa) planowane jest wprowadzenie kolejnych zmian w organizacji ruchu.

W ramach inwestycji niedrogowej, deweloper rozbudowuje skrzyżowanie ulic Centralnej z Sołtysowską – powstaje rondo. Prace są etapowane, w pierwszej kolejności obejmowały ul. Sołtysowską, teraz głównie ul. Centralną.

4 maja otwarta zostanie ul. Centralna – od skrzyżowania z ul. Sołtysowską w kierunku ul. Nowohuckiej. W tym samym dniu zamknięty zostanie fragment tej ulicy prowadzący w kierunku al. Pokoju. Taka organizacja będzie obowiązywała do sierpnia br. Zamknięcie kolejnego fragmentu ul. Centralnej jest niezbędne do wykonania robót – w tym przebudowy magistrali wodociągowej. Dla pojazdów zostaną wyznaczone objazdy: Centralną, Nowohucką. W trakcie prac dostępne będą następujące relacje: w stronę ul. Nowohuckiej, ul. Sołtysowskiej oraz w stronę al. Pokoju (przez drogę wewnętrzną).

W tym czasie zostaną wprowadzone następujące zmiany w funkcjonowaniu linii 103, 113 i 413:

  • w kierunku ul. Sołtysowskiej będą kursować po następującej trasie czasowo zmienionej: Aleja Przyjaźni / Czyżyny Dworzec / Rondo Czyżyńskie – … – Aleja Pokoju – przystanek Centralna – Aleja Pokoju – Rondo 308. Dywizjonu – Nowohucka – Centralna – Sołtysowska – … – Lesisko / EC Łęg / Na Załęczu;
  • przystanek Centralna zostanie tymczasowo przeniesiony na Al. Pokoju (słupek 06 – jak dla linii 174 w kierunku Os. Kurdwanów);
  • przystanek Sołtysowska 02 zostanie przeniesiony do nowej stałej lokalizacji, tzn. do zatoki po wyjeździe z ronda na ul. Sołtysowską;
  • na zmienionym odcinku trasy linie będą dodatkowo obsługiwać przystanek Rondo 308. Dywizjonu 06 (na Al. Pokoju przez rondem – jak dla linii 174 w kierunku Os. Kurdwanów);
  • w kierunku Ronda Czyżyńskiego będą kursować po następującej trasie czasowo zmienionej: Lesisko / EC Łęg / Na Załęczu – … – Sołtysowska – nowe rondo u zbiegu ul. Sołtysowskiej i Centralnej – ulica przez nowe osiedle – Al. Pokoju – przystanek Centralna – … – Aleja Przyjaźni / Czyżyny Dworzec / Rondo Czyżyńskie;
  • przystanek Sołtysowska zostanie tymczasowo przeniesiony na ulicę prowadzącą przez nowe osiedle, po zjeździe z ronda (słupek 71).
Tego muru i tej bramy już nie ma. Zdjęcie z lewej strony z 2014 roku, gdy areszt jeszcze działał, zdjęcie z prawej z 2 maja 2022.

Kraków. Wyburzono mur aresztu śledczego w Podgórzu. Nie ma t...

Linie 103, 113 i 413 będą kursować z częstotliwością zmniejszoną do 36 minut (w okresach kursowania co 30 minut) i do 72 minut (w okresach kursowania co 60 minut). Rozkłady jazdy zostaną zmienione.

Prace na Prądnickiej wkraczają w kolejny etap

Od marca trwa remont fragmentu Prądnickiej. Na ukończeniu są roboty w ramach pierwszego etapu. Przed nami kolejny.

W ramach pierwszego etapu wyremontowany został odcinek do wyjazdu z pętli autobusowej do wiaduktu. W czasie robót utrzymany był ruch jednokierunkowy. W środę, 4 maja rozpocznie się drugi etap prac. Zamknięty dla ruchu zostanie odcinek od al. Słowackiego do ul. Wrocławskiej – roboty potrwają ok. dwóch tygodni.

Bedą obowiązywać następujące zmiany w organizacji ruchu:

– ruch dwukierunkowy między Wrocławską a Prądnicką,

– ruch dwukierunkowy na ul. Łokietka,

– dojazd autobusów do pętli zachowany – szczegóły dot. zmian w komunikacji miejskiej pojawią się w osobnym komunikacie Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie,

– ruch dwukierunkowy na ul. Lubelskiej (częściowe wyeliminowanie parkowania), zamknięty wylot z ul. Lubelskiej w ul. Prądnicką,

– utworzenie śluzy dla pojazdów uprzywilejowanych.

29 Listopada

Od 5.05 od godz. 7.00 do 10.05 do godz. 18.00 zmieni się organizacja ruchu na al. 29 Listopada na odcinku od skrzyżowania z ul. Woronicza do skrzyżowania z ul. Nad Strugą. Prowadzone tam będą roboty związane z przebudową sieci teletechnicznych. Roboty będą realizowane etapami.

W pierwszym etapie – 5 maja – zajęty będzie prawy skrajny pas jezdni al. 29 Listopada w kierunku Warszawy oraz cały chodnik. Dla ruchu pozostanie jeden pas, zaś ruch pieszy zostanie poprowadzony tymczasowym ciągiem pieszym wzdłuż wygrodzenia terenu prowadzenia robót.

W drugim etapie – 6 maja – roboty przeniosą się na lewy pas jezdni al. 29 Listopada w kierunku Warszawy. Kierowcy będą mieli do dyspozycji jeden pas ruchu. Dodatkowo wyłączony będzie lewoskręt z al. 29 Listopada w ul. Woronicza. Pojazdy zostaną poprowadzone na tymczasową zawrotkę zlokalizowaną pod estakadą na ul. Opolskiej. Ruch pieszy będzie odbywał się bez zakłóceń.

W trzecim etapie – 9 maja – ponownie zajęty będzie prawy pas jezdni al. 29 Listopada w kierunku Warszawy oraz cały chodnik. Dla ruchu kołowego pozostanie jeden pas, zaś ruch pieszy zostanie poprowadzony tymczasowym ciągiem pieszym wzdłuż wygrodzenia terenu prowadzenia robót.

W czwartym etapie – 10 maja – roboty przeniosą się na lewy pas jezdni al. 29 Listopada w kierunku Warszawy, dla ruchu kołowego pozostanie jeden pas. Ruch pieszy będzie odbywał się bez zakłóceń.

Rusza pilotaż „szkolnej ulicy” na ul. Urzędniczej

Od środy, 4 maja, do końca miesiąca na zaślepionym fragmencie ul. Urzędniczej, od skrzyżowania z ul. Kazimierza Wielkiego, wdrożony zostanie pilotażowo projekt „szkolnej ulicy”. Podstawowym założeniem projektu jest czasowe ograniczenie dojazdu samochodem bezpośrednio pod bramę szkoły. Takie rozwiązania funkcjonują od lat np. w Wiedniu czy Paryżu, a od niedawna również i w Polsce. Zapewniają bezpieczeństwo uczniom docierającym do placówek szkolnych.

Projekt „szkolna ulica” jest odpowiedzią na wniosek dyrektora i rady rodziców Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 4 z ul. Urzędniczej 65.

Wdrożenie pilotażu poprzedzone zostało deklaracją udziału ze strony szkoły, spotkaniami z dyrekcją, radą rodziców Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 4, przedstawicielami Rady Miasta i Rady Dzielnicy V Krowodrza, mieszkańcami, straży miejskiej, policji oraz miejskimi jednostkami (Zarząd Dróg Miasta Krakowa, Zarząd Transportu Publicznego oraz Wydział Miejskiego Inżyniera Ruchu Urzędu Miasta Krakowa).

Wspólnie wypracowanie rozwiązania zakładają, że ulica będzie niedostępna dla samochodów przez trzy kwadranse, od godz. 7.45 do 8.30. O zasadach ruchu w tym czasie będzie informować znak drogowy (B-2 zakaz wjazdu) wraz z barierą, a nad prawidłowym funkcjonowaniem zmienionej organizacji ruchu będą czuwać funkcjonariusze straży miejskiej i policji.

Dla osób dowożących swoje dzieci z dalszych rejonów nadal jest możliwe korzystanie z ogólnodostępnych miejsc parkingowych, np. na ulicach Rzecznej, Kujawskiej czy Kazimierza Wielkiego.

Wśród rodziców i dzieci przeprowadzone będą badania ankietowe, a ich wyniki pomogą podjąć decyzję o utrzymaniu tego projektu bądź zmianie organizacji ruchu w następnym roku szkolnym.

Prace na fragmencie ul. Podedworze

W środę, 4 maja ruszą prace na fragmencie ul. Podedworze – m.in. zostaną wybudowane nowe chodniki, przystanek, ulica zyska nową nawierzchnię. Będą obowiązywały lokalne zmiany w organizacji ruchu. Roboty realizowane są przez dewelopera w ramach inwestycji niedrogowej.

W ramach inwestycji niedrogowej, deweloper wybuduje nowe chodniki, przystanek, położy nową nawierzchnię, wykona kanalizację opadową oraz oświetlenie – prace będą realizowane od skrzyżowania z ul. Nowosądecką do połowy ul. Podedworze w kierunku skrzyżowania z ul. Adama Bochenka.

Roboty będą etapowane. Będą obowiązywały zmiany w organizacji ruchu:

  • w pierwszym etapie – od 4 maja do 1 lipca – prace będą toczyć się po stronie południowej ul. Podedworze, zostanie wprowadzony ruch jednokierunkowy, wyjazd z osiedla będzie możliwy tylko w kierunku ul. Bochenka. Brak możliwości parkowania.
  • w planowanym drugim etapie – od 4 lipca do 31 sierpnia – roboty będą toczyć się po stronie północnej ul. Podedworze. Ruch jednokierunkowy w kierunku ul. Bochenka utrzymany.
  • w planowanym trzecim etapie – od 1 września do 11 listopada – prace przeniosą się na skrzyżowanie z ul. Nowosądecką.

Roboty potrwają do listopada 2022 r.

Powstaje nowy układ drogowy łączący Nowohucką z Galicyjską

Trwają prace w rejonie ul. Galicyjskiej. Za roboty odpowiada deweloper w ramach inwestycji niedrogowej. Docelowo obszarem prac objęte będą również ul. Nowohucka i Ciepłownicza – powstaje nowy układ drogowy łączący Nowohucką z Galicyjską.

Obecnie wykonawca realizuje roboty w zakresie kanalizacji deszczowej. Rozpoczęły się też prace związane z wykonaniem wiaduktu nad ciepłociągiem w ciągu ul. Skręconej. Ul. Skręcona została zamknięta w rejonie wiaduktu (roboty w tym miejscu potrwają do października br.).

W kolejnym etapie (od ok. 9 maja) drogowcy pojawią się również na ul. Nowohuckiej. Rozpocznie się instalacja muru oporowego od strony centrum handlowego. Demontowane będą też panele akustyczne od strony Elektrociepłowni, w związku z czym zamknięty zostanie chodnik wzdłuż ul. Nowohuckiej po stronie południowej od wiaduktu kolejowego do skrzyżowania z ul. Ciepłowniczą.

Następnie (od ok. 16 maja) – rozpocznie się instalacja muru oporowego po stronie południowej ul. Nowohuckiej (od strony Elektrociepłowni). Zamknięty będzie chodnik dla pieszych (przejście wyznaczone będzie po drugiej stronie ulicy), a dla kierowców niedostępny będzie prawy pas ruchu od wiaduktu kolejowego do skrzyżowania z ul. Ciepłowniczą. Skręt z ul. Nowohuckiej w ul. Ciepłowniczą będzie utrzymany z drugiego, czynnego pasa. Lewoskręt w kierunku centrum handlowego – bez zmian.

Pod koniec maja natomiast wystartują roboty na ul. Ciepłowniczej. Instalowany będzie mur oporowy po stronie zachodniej tej ulicy (od strony Wisły). Zamknięty będzie chodnik od ul. Skręconej do skrzyżowania z ul. Nowohucką.

Taka organizacja ruchu na Nowohuckiej i Ciepłowniczej będzie obowiązywać mniej więcej do połowy czerwca br.

Przegląd remontów w dzielnicach (29.04-05.05)

Dzielnica XI – Podgórze Duchackie

W dzielnicy planowany jest remont ul. Nazaretańskiej (od ul. Tuchowskiej do budynku pod adresem Cechowa 100b). Rozpoczęcie prac planowane jest z końcem przyszłego tygodnia (6 maja). Roboty potrwają do końca czerwca br., a ich koszt to ok. 520 tys. zł. Będą obowiązywać zmiany w organizacji ruchu.

Dzielnica XII – Bieżanów-Prokocim

W dzielnicy, od wczoraj, 28 kwietnia drogowcy remontują chodnik na ul. Alberta Schweitzera – odcinek 120 m, od ul. Czerwiakowskiego w kierunku ul. Rydygiera – strona lewa. Prace potrwają do końca maja br., a ich koszt to ok. 75 tys. zł. Obowiązują lokalne zmiany w organizacje ruchu.

Dzielnica XVII – Wzgórza Krzesławickie

W dzielnicy w czwartek, 28 kwietnia ruszyły prace na ul. Obwodowej. Zadanie jest realizowane z Budżetu Obywatelskiego – Grębałów ul. Obwodowa remont nakładki asfaltowej wraz z wymianą krawężników od nr 17 do nr 35. W związku z robotami pojawią się zmiany w organizacji ruchu. Prace potrwają do końca maja br., ich koszt to 400 tys. zł.

Wyremontowany odcinek poprawi bezpieczeństwo oraz komfort poruszających się samochodami, rowerami i pieszych po ul. Obwodowej.

Prace na pętlach Dworzec Towarowy, os. Piastów i rondzie gen. Maczka

Ekipy torowe – korzystając z wyłączenia ruchu tramwajowego w dniach 30 kwietnia – 3 maja związanego z montażem rozjazdu torowego w rejonie ul. Pielęgniarek (roboty w ramach inwestycji Zarządu Inwestycji Miejskich) – wymieniają odcinki zużytych szyn na pętli Dworzec Towarowy. Planowana jest również regeneracja szyn poprzez napawanie na odcinkach nie przeznaczonych do wymiany.

W dalszej kolejności ekipy będą wymieniać szyny w łukach torowych na rondzie gen. Maczka oraz zwrotnice na pętli os. Piastów. Roboty związane z koniecznością wyłączenia ruchu tramwajowego przypadną na 14 i 15 maja (sobota, niedziela) – wtedy planowane jest wyłączenie ruchu tramwajowego na odcinkach: rondo Kocmyrzowskie – os. Piastów; rondo Kocmyrzowskie – Mistrzejowice.

INNE

W dniach od 9 do 31 maja br. na ul. Żwirowej budowana będzie sieć kanalizacyjna – 50-metrowy fragment ul. Żwirowej od ul. Piaszczystej w kierunku ul. Glogera zostanie zamknięty dla ruchu samochodowego. Wprowadzone zostaną objazdy.

Spotkanie informacyjne w sprawie koncepcji przebudowy ul. Rzepakowej

W czwartek, 5 maja o godz. 17:30 odbędzie się spotkanie informacyjne naszych przedstawicieli oraz biura projektowego Techma z mieszkańcami i radnymi Dzielnicy XVIII (Nowa Huta). Celem jego będzie omówienie kwestii związanych z opracowaniem koncepcji przebudowy ul. Rzepakowej – na odcinku ok. 350 m – od skrzyżowania z ul. Karasiówka w kierunku przejazdu kolejowego

Zgodnie z umową, koncepcja powinna zostać opracowana i przekazana ZDMK na początku lipca 2022 roku.

Na spotkaniu informacyjnym zaprezentowane zostaną opracowane do tej pory rozwiązania projektowe. Zainteresowane strony będą mogły zgłosić swoje uwagi i wnioski dotyczące projektowanej inwestycji
oraz wypowiedzieć się w sprawie przedstawionych rozwiązań projektowych dla przebudowy ul. Rzepakowej na wskazanym odcinku.

Do udziału w spotkaniu zapraszamy za pośrednictwem platformy telekonferencyjnej pod linkiem https://bit.ly/spotkanie-rzepakowa

Spotkanie będzie też transmitowane w tym dniu na naszym profilu FB – https://www.facebook.com/zdmk.krakow.

Informacje o postępach w pracach projektowych można śledzić w serwisie Inwestycje w Krakowie https://inwestycje.krakow.pl/investment/1433 Jest to też miejsce, gdzie w terminie do 13 maja 2022 roku korzystając z dedykowanego formularza można “Zgłosić uwagi do inwestycji”. Na tej stronie znajduje się również plan sytuacyjny projektowanego rozwiązania.

Tego muru i tej bramy już nie ma. Zdjęcie z lewej strony z 2014 roku, gdy areszt jeszcze działał, zdjęcie z prawej z 2 maja 2022.

Kraków. Wyburzono mur aresztu śledczego w Podgórzu. Nie ma t...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. A po majówce rozkopią miasto. Fala remontów i zmian w ruchu - Gazeta Krakowska

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Polski
Dodaj ogłoszenie