MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków będzie świętował 21 marca Dzień Muzyki Dawnej w Kościele Niepokalanego Poczęcia NMP

Paweł Gzyl
Paweł Gzyl
Chór Polskiego Radia - Lusławice
Chór Polskiego Radia - Lusławice Materiały prasowe
Jak co roku Kraków przyłącza się do świętowania Dnia Muzyki Dawnej, który został ustanowiony w 2013 roku przez organizację REMA w celu promowania muzyki czasów średniowiecza, renesansu i baroku wśród szerokiej publiczności. Dzień Muzyki Dawnej odbywa się corocznie 21 marca – w rocznicę urodzin Johanna Sebastiana Bacha. Tak będzie i w tym roku - i z tej okazji w krakowskim Kościele Niepokalanego Poczęcia NMP wystąpi Chór Polskiego Radia – Lusławice.

W Krakowie koncerty w ramach Early Music Day zwiastują, że już wkrótce miasto wypełni się dźwiękami muzyki dawnej w ramach Misteria Paschalia. Podobnie stanie się w tym roku – koncert 21 marca będzie preludium do festiwalu, które wprowadzi słuchaczy w atmosferę obchodów Wielkiego Tygodnia i Wielkanocy. W Kościele Niepokalanego Poczęcia NMP przy ul. Kopernika 19 usłyszymy Chór Polskiego Radia – Lusławice i sopranistkę Aleksandrę Pirogowicz w solowych partiach pod batutą Andrzeja Zawiszy.

Wielkanoc jest dla chrześcijańskiego świata wydarzeniem centralnym. Pełnym podniosłej tajemnicy i duchowej, wzniosłej radości, do którego doprowadza nas misterium męki i śmierci Chrystusa na wzgórzu Golgota. Przeżywanie tej tajemnicy przybiera różne sposoby, oprawione zostaje w różne formy, obrasta nieraz zaskakującymi zwyczajami i obrzędami. Nieodłącznym składnikiem towarzyszącym od wieków celebracji Triduum Paschalnego są utwory muzyczne komponowane specjalnie na tę okazję.

W ową mistyczną atmosferę wpisuje się program koncertu Chóru Polskiego Radia – Lusławice, który w dziełach najwybitniejszych kompozytorów od XVI do XVIII wieku opisze muzycznie trzy sceny z ostatnich chwil życia Jezusa.

Utwory Orlanda di Lasso "Tristis est anima mea" i ośmiogłosowy motet Williama Byrda "Ad Dominum cum tribularer" nawiążą do modlitwy Jezusa w ogrodzie Oliwnym. Dźwiganie krzyża opiszą muzycznie "Crux fidelis" autorstwa portugalskiego króla Jana IV Szczęśliwego (mecenasa, kompozytora, kolekcjonera dzieł muzycznych, właściciela jednej z największych wówczas bibliotek na świecie) oraz "Adoramus te Domine" związanego z weneckim ośrodkiem muzycznym włoskiego kompozytora Claudia Merulo.

Centralnym punktem programu będą dwa ośmiogłosowe utwory: "Crucifixus" Antonia Lottiego oraz "Stabat Mater" Giovanniego Pierluigiego da Palestriny poprzedzone fragmentem antyfony chorałowej "Christus factus est pro nobi"s. Program dopełnią hymny angielskich kompozytorów epoki Tudorów: pięciogłosowe "Christe, qui lux es et dies" Roberta White’a oraz "Jesu Salvator saeculi" Thomasa Tallisa.

Cyberbezpieczeństwo - Polska na czele rankingu!

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski