Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Droga dla dewelopera kosztem istniejących domów? Mieszkańcy Mydlnik i ulicy Brzezińskiego mają obawy

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
Kraków dla mieszkańców
W rejonie ul. Piotra Brzezińskiego i dawnego kamieniołomu w Mydlnikach deweloper chce budować nowe osiedle. Najpierw miały to być 22 budynki, a teraz w planach jest już 88. Sąsiedzi są zaniepokojeni nie tylko dlatego, że zniknąć może spora łąka, z której uroków dziś korzystają. Jeszcze większe obawy budzi dojazd do inwestycji. Niezwykle wąska ul. Brzezińskiego może zostać poszerzona. Miejscami oznaczałoby to, że sięgałaby od ściany do ściany budynków. Możliwe jest też... wywłaszczenie okolicznych mieszkańców. W sprawie zainterweniował radny Łukasz Gibała, kandydat na Prezydenta Krakowa w nadchodzących wyborach. My przepytaliśmy też urzędników miejskich.

Obawy z powodu drogi w Mydlnikach

Ulica Piotra Brzezińskiego jest przecznicą ul. Balickiej. Na wjeździe stoi kapliczka, która skutecznie blokuje wyminięcie się dwóch samochodów. Dalej jest niewiele szerzej – trudno sobie wręcz wyobrazić, w jaki sposób na Brzezińskiego mieszczą się pojazdy miejskich służb. Rozbudowa ulicy oznaczałaby, że mieszkańcy wychodziliby w domów wprost na drogę.

– Uważam, że Magistrat powinien szukać innego rozwiązania. Nawet jeśli założyć, że droga zostanie poszerzona, co fatalnie wpłynie na komfort życia i bezpieczeństwo tamtejszych mieszkańców, to nadal nie udźwignie ruchu samochodowego z nowego osiedla – uważa Łukasz Gibała. A, jak przekazują mieszkańcy, miałoby tam powstać nawet 200 mieszkań.

– Mieszkańcy o sprawie dowiedzieli się przypadkiem, ale uzyskali już z Zarządu Dróg Miasta Krakowa formalne potwierdzenie swoich obaw – dodaje Łukasz Gibała. – Co gorsza, rozbudowa drogi może odbywć na podstawie nadużywanej tzw. specustawy drogowej, a to mocno ogranicza prawa do protestów i ułatwia wywłaszczenia – mówi Gibała. W swojej interpelacji do urzędników miejskich pyta o uzasadnienie dla wykorzystania w tej sytuacji przepisów ZRID, a nie przepisów ogólnych prawa budowlanego. Prosi także o informację, czy brany był pod uwagę inny wariant drogowy dla realizacji tej inwestycji oraz czy planowane rozwiązania były konsultowane z mieszkańcami.

Urzędnicy odpowiadają w sprawie Brzezińskiego

Poprosiliśmy urzędników o odniesienie się do sprawy. Ale otrzymaliśmy niezbyt jasną odpowiedź z wydziału architektury UMK, a nie od zarządu dróg.

"Na chwilę obecną brak jest wniosku o wydanie decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla rozbudowy ulicy Brzezińskiego w śladzie KDD.2 wyznaczonym w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego obszaru „Mydlniki”.

Rozbudowa drogi publicznej może być realizowana na podstawie zwykłego pozwolenia na budowę albo na podstawie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej wydanej w trybie ustawy z dnia 10.04.2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych jeśli planowana droga łączy drogi publiczne. Wybór procedury, jak również najlepszego wariantu inwestycji, należy wyłącznie do inwestora tj. właściwego zarządcy drogi czyli Prezydenta Miasta Krakowa.

W przypadku, gdy inwestycja niedrogowa wymaga realizacji inwestycji drogowej, zarządca drogi w oparciu o art. 16 ustawy z dnia 21.03.1985 r. o drogach publicznych zawiera z inwestorem inwestycji niedrogowej umowę na realizację inwestycji drogowej. Sposób realizacji jest ściśle określony w warunkach umowy.

Za przeprowadzenie konsultacji społecznych odpowiada zarządca drogi i winny one być przeprowadzone przed złożeniem wniosku o pozwolenie na budowę."

Dotarliśmy jednak do pełniejszej odpowiedzi urzędników na interpelację radnego Gibały

"Tereny, na których planowana jest inwestycja niedrogowa stanowią wtasność prywatną. Inwestor w roku 2022 wystąpił do Zarządu Dróg Miasta Krakowa z wnioskiem o wydanie uzgodnienia zmiany zagospodarowania terenu dla inwestycji pn. ,Budowa zespołu budynków mieszkalnych jednorodzinnych dwulokalowych w zabudowie bliźniaczej zlokalizowanych na dziatkach nr 16/2, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28/1, 28/2, 29, 30, 31, 32, 33, 34 obr. 49 Krowodrza przy ul. Brzezinskiego w Krakowie. Program powyższej inwestycji zakłada realizacje 22 budynków jednorodzinnych w zabudowie bliźniaczej, tj. 44 lokali, dla których przewidziano 44 miejsca postojowe. W związku z faktem, ze ul. Brzezińskiego stanowi aktualnie wąska drogę o niewyznaczonych pasach ruchu, drogę nawierzchni asfaltowej zawężoną na jej połączeniu z ul. Balicka przez istniejącą kapliczkę, która w istotny sposób uniemożliwia wykonanie manewru minięcia się pojazdów, Zarząd Dróg Miasta Krakowa wezwał inwestora do przedstawienia stosownej koncepcji obsługi komunikacyjnej planowanej inwestycji w ramach istniejących linii rozgraniczających drogi KDD.2 i KDD.3 (określonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego obszaru "Mydlniki”, który przewiduje obstugę komunikacyjną powyższych nieruchomości od dró oznaczonych jako KDD.2 (ul. Brzezinskiego) i drogę oznaczona jako KDD.3. KDD.2 i KDD.3 są to tereny o podstawowym przeznaczeniu pod drogi publiczne klasy dojazdowej.
.
Inwestor został zobowiązany do poszerzenia ul. Brzezińskiego do parametrów drogi zgodnych z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury. Inwestor przedstawił stosowną koncepcję obsługi komunikacyjnej, która została zaopiniowana pozytywnie.

W roku 2023 do Zarządu Dróg Miasta Krakowa wpłynął ponowny wniosek o zaopiniowanie koncepcji obsługi komunikacyjnej dla inwestycji. Nowy program przedstawiony przez inwestora zakłada realizacje 44 budynków dwulokalowych, tj. 88 lokali, dla których przewidziano 88 miejsc postojowych. Inwestycja uzyskała równiez opinie Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu Urzędu Miasta Krakowa. Zgodnie z zaopiniowaną koncepcją drogę należy wykonać w parametrach: jezdni 5 m wraz z jednostronnym dojściem pieszym, tj. chodnik {od strony wschodniej) wraz z poboczem (od strony zachodniej) przy jednoczesnym jej zawężeniu na wysokości budynków nr 4-10. Takie rozwiązanie ma poprawić obsługę komunikacyjną istniejącej zabudowy, oraz umożliwić swobodny przejazd pojazdów specjalnych (karetka, straż pożarna, policja)

Inwestycja określona jako przebudowa i rozbudowa ul. Brzezińskiego oraz budowa drogi KDD.3 wymaga realizacji w trybie decyzji zezwalającej na realizacje inwestycji drogowej (tj. ZRID) z uwagi na konieczność przejęcia własności nieruchomości prywatnych."

Jak widać w kilka lat inwestycja dewelopera już się rozrosła i to dwukrotnie. Podobnie jak liczba samochodów jaką wygeneruje. Mieszkańcy okolicy mają zatem słuszne obawy...

Opaska na depresję - to może być przełom!

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski