Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Krowodrza Górka w pyle. Budują nowy parking i przebudowują pętlę tramwajową

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Trwają prace budowlane na pętli "Krowodrza Górka" i w jej rejonie.
Trwają prace budowlane na pętli "Krowodrza Górka" i w jej rejonie. Piotr Tymczak
Trwają prace związane z budową linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej. Jednym z elementów jest przebudowa pętli "Krowodrza Górka" i w jej sąsiedztwie budowa parkingu park&ride. Pracom towarzyszą duże utrudnienia. Piesi muszą chodzić w kłębach pyłu unoszącego się z placu budowy.

Pętla tramwajowa "Krowodrza Górka" przebudowywana jest tak, by układ torów był dopasowany do nowej linii w kierunku Górki Narodowej. Powstaną też rozjazdy dla "planowanego w przyszłości" połączenia tramwajowego w stronę Azorów. To ostatnie planowane jest w Krakowie od lat. Pierwsze wzmianki na jego temat pochodzą z 1966 r.

W rejonie pętli "Krowodrza Górka" widać już słupy tramwajowej dla nowej linii. W sąsiedztwie przygotowywany jest też teren dla parkingu park&ride, do którego będzie można dojechać od ul. Fieldorfa-Nila i nową drogą (wzdłuż nowego torowiska) od ul. Opolskiej.

Na tym odcinku inwestycji trwają prace związane z wykopami. Można tam zobaczyć pagórki wykopanej ziemi i gruzu. Mieszkańcy muszą przechodzić w kłębach pyłu, który szczególnie w wietrzne dni unosi się w tym rejonie.

Przypomnijmy, że z powodu przebudowy pętli na Krowodrzy Górce i budowy nowego torowiska od ul. Fieldorfa-Nila do ul. Bratysławskiej tramwaje nie dojeżdżają do pętli "Krowodrza Górka", a końcowy przystanek wyznaczono w rejonie ul. Bratysławskiej.

Wykonawca nowej linii tramwajowej do Górki Narodowej chce wykorzystać okres wakacyjny, by rozpocząć przebudowę podstacji trakcyjnej w rejonie ul. Prądnickiej. Z tego powodu zawieszone zostanie kursowanie tramwajów do przystanku „Bratysławska”.

W związku z czasowym wyłączeniem ruchu tramwajowego do przystanku "Bratysławska", uruchomiona będzie zastępcza komunikacja autobusowa z dużą częstotliwością. Cała operacja ma się rozpocząć pod koniec czerwca, wraz ze startem wakacyjnych rozkładów jazdy.

Linia tramwajowa KST Krowodrza Górka - Górka Narodowa będzie miała łącznie ok. 5,5 km długości. W ramach zadania powstaną 23 perony tramwajowe, trzy parkingi park&ride i siedem obiektów inżynierskich, które pozwolą na sprawne przemieszczanie się tramwajów na północ miasta.

W ramach inwestycji powstaje nowy układ drogowy głównie o charakterze osiedlowym. Powstaje też tunel samochodowy w ciągu ul. Opolski. Budowa Krakowskiego szybkiego Tramwaju to także 6,3 km ścieżek rowerów i ciągów pieszo-rowerowych, ekrany akustyczne tam gdzie jest to konieczne dla zapewnienia komfortu mieszkańców.

Miasto planuje budowę linii tramwajowej na os. Złocień

Kraków. Miasto planuje budowę linii tramwajowej na osiedle Z...

Budowa linii tramwajowej do Górki Narodowej miała się zakończyć pod koniec tego roku. Z powodu opóźnień nie ma na to szans. Wykonawca musi zrobić wszystko, by prace zrealizować do końca 2023 r. To ostateczny termin, by miasto mogło rozliczyć dotację unijną na to przedsięwzięcie w kwocie ok. 151 mln zł.

Koszt całości zadania początkowo szacowano na 327 mln zł. Niedawno urząd podawał, że przedsięwzięcie pochłonie ok. 350 mln zł, ale trzeba brać pod uwagę, że może być jeszcze drożej. Trwają negocjacje ZIM z wykonawcą w kwestii wyceny wszystkich prac.

FLESZ - Czym spowodowane są ciągłe podwyżki cen paliw i energii?

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Krowodrza Górka w pyle. Budują nowy parking i przebudowują pętlę tramwajową - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski