Nowe autobusy krakowianie mogli zobaczyć wczoraj na placu przy ul. Powiśle. Uwagę zwracało to, że jeden z pojazdów miał z boku mocne wgniecenie i otarcie. Jak mówili przechodnie, którzy widzieli zdarzenie, podczas wjeżdżania na plac autobus otarł się o element małej architektury. Usterka będzie musiała zostać usunięta.
Na razie i tak, ze względu na wakacyjny rozkład jazdy, Mobilis nie będzie musiał korzystać z całej floty nowych autobusów (ma być ich blisko 70) trzech marek: Mercedes Conecto G (18-metrowy), AMZ Kutno City Smile 12 CS12LF (12-metrowy), AMZ Kutno City Smile 10 CS10LF (10-metrowy). Będą one obsługiwać linie: 102, 109, 120, 138, 142, 152, 153, 159, 178, 193, 352 i 502.
Nowe autobusy od poprzednich pojazdów Mobilisa różnią się kolorystyką. Żółte autobusy zastąpią pojazdy w barwach miasta, a więc biało-błękitne. Siedzenia są niebieskie, z wizerunkiem Lajkonika. Niespodzianką w nowych autobusach jest to, że bilet można w nich kupić tylko za pomocą karty płatniczej.
Pojazdy firmy Mobilis wyróżniają także ekologiczne silniki Euro 6. Dzięki nim szkodliwe związki są zasysane z atmosfery, a następnie – przechodząc przez silnik i inne urządzenia – ulegają ekologicznemu rozkładowi i przeróbce.
Od stycznia tego roku wszyscy producenci autobusów z krajów unijnych są zobowiązani do produkcji pojazdów wyłącznie napędzanych ekologicznym silnikiem Euro 6.
Wcześniej w autobusy z takimi silnikiem zostało wyposażone Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. – W sumie mamy w Krakowie 106 autobusów tego typu. To – jak właśnie usłyszałem – największa liczba takich pojazdów w Europie – mówił wczoraj wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel. Wyjawił nam też, że przez następne lata miasto planuje zwiększać liczbę ekologicznych autobusów poprzez pozyskanie pojazdów elektrycznych.
– W ramach rozdziału funduszy unijnych zaplanowanych na lata 2014 – 2020, w pierwszej kolejności składamy wniosek o dofinansowanie zakupu 36 nowych tramwajów, a także autobusów elektrycznych – poinformował wiceprezydent Tadeusz Trzmiel. W przyszłym roku chciałby, aby miasto pozyskało co najmniej 10 nowych autobusów elektrycznych.
– W zależności od tego, jak Unia zakwalifikuje nasze projekty, przy ocenie własnych możliwości finansowych będziemy planować dalszą wymianę taboru autobusowego, jakim dysponuje MPK – zaznaczył wiceprezydent Trzmiel.
Na obsługę komunikacyjną w Krakowie w latach 2014 – 2024 gmina ma podpisane dziesięcioletnie umowy z dwoma przewoźnikami. W tym MPK ma prawie 85 procent udziałów w przewozach.
– Nic nie daje tak dobrych wyników jak zdrowa rywalizacja pomiędzy firmami przewozowymi. Potwierdza to Kraków. My mamy autobusy Euro 6, a MPK też ma takie pojazdy plus trzy autobusy elektryczne. Z tym nas wyprzedzili, czego im serdecznie gratulujemy – podkreślił Eugeniusz Szymonik, prezes firmy Mobilis.
Napisz do autora
[email protected]
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?