Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Minęło pół roku od rozstania Rewizora z ZTP. Liczba kontroli biletów w autobusach i tramwajach znacznie spadła

Ewa Wacławowicz
Ewa Wacławowicz
mat. prasowy
Kiedy 30 czerwca ub.r.. firma Rewizor poinformowała, że zrywa umowę z miastem dotyczącą kontroli biletów w pojazdach MPK w Krakowie, ZTP wzięło ten obowiązek na siebie. Sprawdziliśmy, jak radzi sobie po 6 miesiącach bez Rewizora. Okazuje się, że choć kontrole się odbywają to... nie jest ich tyle, co kiedyś.

Zarząd Transportu Publicznego w połowie czerwca 2023 roku poinformował, że ma prawo do prowadzenia w pojazdach KMK dodatkowych kontroli dokumentów przewozu, nieobjętych zakresem umowy z ówczesnym wykonawcą tj. firmą Rewizor. Dlatego też podjęto decyzję o uruchomieniu przez ZTP własnej, dodatkowej kontroli biletów. W lipcu ub.r.. część kontrolerów (bezpośrednio z ramienia ZTP) miało również wykonywać czynności kontrolerskie w pojazdach KMK.

Wówczas informowano, że będzie to - dodatkowa kontrola biletów. Dotychczas w Krakowie kontrolą biletów zajmowała się firma zewnętrzna Rewizor. Jednak w przeddzień wprowadzenia przez ZTP zmian, Rewizor zerwał umowę z miastem. Od soboty 1 lipca zadanie to przejęło ZTP.

- Prowadzenie od 1 lipca obowiązków kontrolerskich przez ZTP pozwoli na bardziej efektywne zarządzanie i koordynację procesu kontroli, a także na lepszą komunikację z pasażerami. Ważne jest, aby pasażerowie mieli poczucie bezpieczeństwa i pewności, że wszyscy korzystają z usług transportu publicznego zgodnie z przepisami. Przejęcie obowiązków kontrolerskich umożliwi ZTP lepszą kontrolę nad tym, co dzieje się wewnątrz pojazdów, a także szybsze reagowanie na ewentualne naruszenia zasad podróżowania - argumentowali urzędnicy jednostki

Organizator transportu nałożył też na firmę Rewizor karę (wynikająca z kar umownych zawartych w umowie) na kwotę ponad 3 mln zł. Kary te wynikały z nieprawidłowego wykonywania zapisów umowy. Za wypowiedzenie umowy ZTP nałożyło kolejną, co dało w sumie kwotę ok. 7 mln. złotych kar .

Znacznie mniej kontroli

Jak pół roku po rozstaniu z Rewizorem funkcjonuje kontrola biletów?
Jak wylicza Sebastian Kowal z ZTP, na ten moment jednostka zatrudnia 53 kontrolerów. - Jesteśmy w procesie rekrutacyjnym i planujemy zwiększyć liczbę pracowników o kolejne 30 osób - mówi.

Spadki widać natomiast w liczbie wezwań do zapłaty i kontroli. Od lipca 2023 do stycznia 2024 było ich 102,1 tysiące. ZTP nałożyło 4,6 tys. wezwań do zapłaty w listopadzie natomiast Rewizor w analogicznym miesiącu 2022 roku nałożył 11,2 tys. W grudniu 2023 ZTP nałożyło 4,6 wezwań do zapłaty natomiast Rewizor w grudniu 2022 - 10,1 tys.

Tylko w listopadzie ub.r.. ZTP przeprowadziło 15,8 tys. kontrole, a w grudniu 14,2 tys. W 2022 roku, gdy kontrole sprawowała firma Rewizor było to odpowiednio 32,6 tys. i 29,4 tys. To oznacza spadek kontroli biletów o połowę rok do roku.

Zapytaliśmy ZTP również o spór z Rewizorem i kwestię kar umownych. Jak słyszymy od Sebastiana Kowala od ostatniego czasu nic się w tej sprawie nie zmieniło.

- Pozwy ze strony Zarządu zostały złożone do sądu. Na dzień dzisiejszy nie wyegzekwowano nic z nieopłaconych kar umownych - mówi Sebastian Kowal.

Jak alkohol działa na nasz organizm. Ostrzegamy kierowców

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski