Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Nie ma pieniędzy na przebudowę ulicy Starowiślnej i trasę tramwajową na osiedle Azory. Pomóc mogą fundusze unijne

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Miasto liczy na pozyskanie środków unijnych, które pozwoliłyby na rozpoczęcie budowy linii tramwajowej na Azory i przebudowę ul. Starowiślnej.
Miasto liczy na pozyskanie środków unijnych, które pozwoliłyby na rozpoczęcie budowy linii tramwajowej na Azory i przebudowę ul. Starowiślnej.
Budowa linii tramwajowych z Krowodrzy Górki na Azory, a także z Małego Płaszowa do węzła drogowego Kraków Przewóz, przebudowa torowiska na ul. Starowiślnej, budowa łącznicy tramwajowej z ul. Nowosądeckiej do Wielickiej - to zadania, które Kraków będzie mógł zrealizować, jeżeli pozyska dotacje ze środków Unii Europejskiej.

- Dopóki nie mamy chociażby promesy na jakieś zadanie, to nie możemy umieszczać go w budżecie. Staramy się, by z unijnego programu FEniKS otrzymać finansowanie niektórych zadań, np. linii tramwajowej na Azory. Liczymy też na odblokowanie pieniędzy z Krajowego Planu Odbudowy - przyznaje wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig.

Program Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS) stanowi kontynuację dwóch wcześniejszych programów Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 oraz 2014-2020. Głównym celem programu jest poprawa warunków rozwoju kraju poprzez budowę infrastruktury technicznej i społecznej zgodnie z założeniami rozwoju zrównoważonego.

Z programu FEnIKS mogłaby być finansowana m.in. budowa linii tramwajowej na Azory. Przypomnijmy, że od września tego roku krakowianie mogą korzystać z nowej linii z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej, która od samego początku cieszy się ogromnym powodzeniem wśród pasażerów.

Na tramwaj na os. Azory mieszkańcy czekają od wielu lat. Przy przebudowanej pętli na Krowodrzy Górce są już rozjazdy, które mogą zostać wykorzystane do budowy trasy na Azory. Nowa linia prowadziłaby do ul. Weissa, ale w przyszłości mogłaby zostać przedłużona do rejonu Galerii Bronowice a nawet dalej do gminy Wielka Wieś. Jest też koncepcja budowy torowiska tramwajowego z Azorów do Cichego Kącika.

Budowa linii tramwajowej z Krowodrzy Górki na Azory ma polegać na wykonaniu torowiska o długości ok. 2,5 km podwójnego toru wraz z siecią trakcyjną od pętli Krowodrza Górka, wzdłuż ul. Opolskiej do pętli Azory, z 4 przystankami, towarzyszącą infrastrukturą techniczną, sterowaniem ruchem i informacją pasażerską.

W przypadku przebudowy ul. Starowiślnej (od ul. Dietla do mostu Powstańców Śląskich) wybrany po konsultacjach z mieszkańcami wariant zakłada dopuszczenie ruchu samochodowego wyłącznie w kierunku południowym, poza torowiskiem. Tak więc wjechać na ul. Starowiślną będzie można tylko od strony ul. Dietla, a wyjechać przez most Powstańców Śląskich. Taka zmiana ma zapewnić mniejszy ruch samochodowy i odkorkowanie miasta. W tym kierunku zostanie również wprowadzony oddzielny pas rowerowy.

Torowisko tramwajowe na ul. Starowiślnej ma zostać przystosowane do dwukierunkowego ruchu autobusów. Przewidziano przystanki tramwajowe "Miodowa" na odcinku między ulicami Miodową a Rzeszowską, a także "św. Wawrzyńca" na odcinku
między św. Wawrzyńca a Podgórską. Od strony wschodniej ulicy ma zostać wyznaczony pas zieleni. Pojawienie się zieleni na tej części ul. Starowiślnej byłoby więc powrotem do tego, jak ta arteria prezentowała się przed wojną.

Budżet miasta Krakowa na 2024 rok: Wydatki przekroczą 8,5 ml...

W magistracie podkreślają, że miasto jest w pełni przygotowane też na pozyskanie środków z Krajowego Planu Odbudowy w chwili ich uruchomienia. Gmina Kraków złożyła propozycje projektów do KPO na łączną sumę ponad 10 mld zł. Przykładowe projekty zgłoszone do KPO to budowy: Całorocznego Ośrodka Sportów Zimowych (dwa sztuczne lodowiska, kryta pływalnia, oświetlona igelitowa górka dla narciarzy, wielofunkcyjne trasy biegowe oraz plac do jazdy na deskorolkach i rolkach) w Małym Płaszowie, linii tramwajowej Cichy Kącik – Azory, wiaduktu w ciągu ul. Fredry nad linią kolejową nr 94, Trasy Nowobagrowej (od węzła Płaszów w rejonie ulic Lipskiej i Mierzei Wiślanej do skrzyżowania ulic Wielicka, Kamieńskiego i Nowosądeckiej), Trasy Balickiej (od ul. Armii Krajowej do lotniska w Balicach), dodatkowego pawilonu dla potrzeb SOR wraz z wyposażeniem w Szpitalu Specjalistycznym im. Stefana Żeromskiego, czy przebudowa obiektów sportowych WKS Wawel.

Przypomnijmy, że Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) to program, który składa się z 54 inwestycji i 48 reform. Ma wzmocnić polską gospodarkę oraz sprawić, że będzie ona łatwiej znosić wszelkie kryzysy. KPO przewiduje przekazanie na inwestycje w naszym kraju 158,5 mld złotych, w tym 106,9 mld złotych w postaci dotacji i 51,6 mld złotych w formie preferencyjnych pożyczek. Zgodnie z celami UE znaczna część ma zostać przeznaczona na cele klimatyczne (42,7 proc.) oraz na transformację cyfrową (21,3 proc).

Czy Unia Europejska stanie się jednolitym państwem?

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski