Kraków. Osiem firm zainteresowanych stworzeniem koncepcji linii tramwajowej na Rybitwy i osiedle Złocień

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Otwarto oferty w przetargu na wykonanie wielowariantowej koncepcji budowy linii tramwajowej od pętli w Małym Płaszowie, wzdłuż osiedla Rybitwy, do węzła drogowego Kraków Przewóz. Tam też ma powstać terminal autobusowy i parking park&ride. W ramach inwestycji planowane jest również przedłużenie ul. Domagały - od skrzyżowania z ulicą Nad Drwiną do skrzyżowania ulic Śliwiaka i Bartników. Autorzy opracowania mają też przeanalizować możliwość budowy linii tramwajowej od ul. Śliwiaka do osiedla Złocień.

FLESZ - Chcesz się budować ? Dobrze się przygotuj

Do przetargu zgłosiło się osiem firm. Najtańszą ofertę złożyła firma Sweco Consulting, która zaproponowała wykonanie opracowania za 1,086 mln zł brutto. Pozostałe oferty: Fehlings Krug - 1,126 mln zł, Safege – 1,438 mln zł, Progreg Paweł Kudelski –1,464 mln zł, Schuessler-Plan Inżynierzy – 1,956 mln zł, Wrocławskie Biuro Projektów Drosystems – 2,099 mln zł, CertusVia – 2,878 mln zł, Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu – 3,530 mln zł.

Miasto na stworzenie koncepcji rezerwowało 1 mln zł. Zapytaliśmy więc urząd, co w takiej sytuacji zamierza zrobić, czy przetarg zostanie unieważniony, czy też w magistracie poszukają dodatkowych pieniędzy. Czekamy na odpowiedzi.

Wielowariantowa koncepcja ma się składać z trzech części. Pierwsza z nich obejmie plany przedłużenia linii tramwajowej od pętli tramwajowej Mały Płaszów do węzła drogowego Kraków Przewóz autostrady S7 wraz z budową pętli tramwajowej, terminala autobusowego i parkingu park&ride. Autorzy opracowania mają zawrzeć w nim zakres niezbędnej przebudowy układu drogowego (w tym m. in. ulic: Lipskiej, Surzyckiego, Rybitwy, Botewa i Śliwiaka wraz ze skrzyżowaniami z drogami poprzecznymi i węzła drogowego Kraków Przewóz) oraz infrastruktury technicznej.

W przypadku linii tramwajowej układ drogowy powinien uwzględniać priorytet w ruchu komunikacji dla tramwajów oraz pieszych i rowerzystów. "W przypadku zachowania odpowiednich odległości międzyprzystankowych, infrastruktura torowa powinna umożliwiać prowadzenie ruchu tramwajowego z prędkością 70 km/h" - zaznaczono w specyfikacji przetargowej.

Pętla tramwajowa ma składać się z dwóch peronów dla przyjeżdżających i jednego peronu dla odjeżdżających oraz miejsca umożliwiającego postój minimum trzech składów o długości 45 m poza przystankami, tak aby nie wpływał on na prawidłowe funkcjonowanie pętli.

Terminal autobusowy ma posiadać minimum trzy krawędzie peronowe o długości minimum 20 metrów każda. Perony przyjazdowe i odjazdowe mają zostać rozdzielone. Projekt przewiduje też lokalizację tam jednego niezależnego stanowiska do ładowania pojazdów elektrycznych wraz z ładowarką pantografową.

Jeżeli chodzi o parking park&ride, to ma powstać obiekt kubaturowy (składający się z kondygnacji podziemnych lub nadziemnych) o pojemności co najmniej 500 miejsc postojowych, z uwzględnieniem możliwości rozbudowy w przyszłości.

Przy pętli tramwajowej mają także powstać zadaszone miejsca postojowe dla rowerów, w liczbie stojaków stanowiących 10 proc. liczby stanowisk postojowych dla samochodów.

Druga część koncepcji będzie obejmować rozbudowę ul. Domagały polegającą na jej przedłużeniu od skrzyżowania z ul. Nad Drwiną do skrzyżowania ulic Śliwiaka oraz Bartników.

Trzecia część opracowania to studium koncepcyjne linii tramwajowej od ul. Śliwiaka do os. Złocień wraz ze zmianą układu drogowego oraz budową pętli tramwajowej. Wykonawca ma sporządzić co najmniej 5 wariantów zawierających następujące rozwiązania:
- poprowadzenie linii tramwajowej od ul. Śliwiaka do os. Złocień wzdłuż przebiegu ul. Półłanki wraz ze zlokalizowaniem w rejonie os. Złocień pętli tramwajowej. Wariant ten wymaga zaprojektowania rozjazdu torowego w rejonie skrzyżowania ulic: Śliwiaka, Botewa i Półłanki;
- wyznaczenie trasy tramwajowej od ul. Śliwiaka do os. Złocień wzdłuż istniejącej i planowanej ul. Domagały wraz ze zlokalizowaniem w rejonie os. Złocień pętli tramwajowej. Wariant ten wymaga zaprojektowania rozjazdu torowego w rejonie
skrzyżowania ulic: Śliwiaka, planowanej Domagały i Bartników;
- zaplanowanie linii tramwajowej od ul. Śliwiaka do os. Złocień wzdłuż drogi ekspresowej S7 wraz ze zlokalizowaniem w rejonie os. Złocień pętli tramwajowej. Wariant ten wymaga zaprojektowania rozjazdu torowego w rejonie węzła drogowego Kraków Przewóz;
- 2 alternatywne rozwiązania autorskie.

Proponowane warianty muszą przewidywać zintegrowanie nowej linii tramwajowej do os. Złocień z przystankiem kolejowym Kraków Złocień. Przy pętli tramwajowej mają powstać zadaszone miejsca postojowe dla rowerów (30 stojaków).

Założenie jest takie, że koncepcje dla nowych linii tramwajowych mają powstać do 15 listopada 2021 r. Zadanie obejmuje także przeprowadzenie konsultacji społecznych w sprawie proponowanych rozwiązań.

Przypomnijmy, że o budowę nowych linii tramwajowych do węzła Kraków Przewóz i os. Złocień w zeszłym roku apelowali miejscy radni. Zaznaczali, że w rejonie Rybitw planowane są nie tylko duże osiedla mieszkaniowe, ale to także teren rezerwowany pod dzielnicę wieżowców. Rozbudowuje się również os. Złocień. Radni przestrzegali, że jeżeli odpowiednio wcześniej nie powstanie nowa linia tramwajowa do obwodnicy autostradowej w sąsiedztwie Rybitw i odnoga na os. Złocień, to w tej części Krakowa powtórzą się problemy jakie były na Ruczaju, a teraz są np. na Górce Narodowej. Tam najpierw powstały blokowiska, a później dopiero pomyślano o tramwaju. Mieszkańcy Ruczaju doczekali się go po latach, a na Górce Narodowej nadal wypatrują szynowych pojazdów.

Czytaj także

Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Osiem firm zainteresowanych stworzeniem koncepcji linii tramwajowej na Rybitwy i osiedle Złocień - Gazeta Krakowska

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Zbigniew Rusek

Tramwaj 70 km/H? przecież to jest wręcz "śrubowanie" możliwości pojazdów, czyli bardzo duże zużycie prądu. Tramwaj oszczędza prąd gdy jedzie max. 40 km/h, natomiast autobus dla oszczędności paliwa powinien jechać 70 km/h i mieć wszędzie pierwszeństwo (autobus powinien udzielać pierwszeństwa tylko KARETCE POGOTOWIA, STRAŻY POŻARNEJ)!!!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3