Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków otwiera wielki parking park&ride na Górce Narodowej. W planach są kolejne

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Wideo
od 16 lat
W ramach prowadzonej od początku grudnia ubiegłego roku akcji "Po pierwsze komunikacja!" wspólne z ekspertami, samorządowcami i mieszkańcami zastanawiamy się nad rozwiązaniami mającymi poprawić transport w Krakowie. Jednym ze sposobów na zmniejszenie korków na drogach jest zachęcanie do przesiadania się z samochodów do tramwajów i autobusów. W naszym mieście od lat problemem jest brak odpowiedniej liczby parkingów. 12 stycznia ma zostać oddany duży obiekt typu park&ride na Górce Narodowej. W planach są kolejne takie obiekty.

- Gdzie powinny powstawać parkingi park&ride? Tam gdzie zaczynają się tworzyć korki. Przed laty były plany budowy takich obiektów w mieście. Teraz trzeba je budować na granicach albo poza Krakowem. Powstała linia tramwajowa do Górki Narodowej. Przy niej ma zostać oddany do użytku duży parking. To jest dobre rozwiązanie. Szkoda tylko, że tak długo na nie czekaliśmy - komentuje prof. Andrzej Szarata, rektor Politechniki Krakowskiej.

Wielki parking na Górce Narodowej na 460 aut

Rektor Politechniki zaznacza, że powinno się tworzyć węzły przesiadkowe, parkingi dla aut i rowerów budować przy stacjach kolejowych, dworcach autobusowych i pętlach tramwajowych.

Na takiej zasadzie ma działać największy w Krakowie dwupoziomowy parking park&ride na 460 miejsc na Górce Narodowej, który ma zostać udostępniony dla kierowców w piątek 12 stycznia. Będzie tam można zostawić samochód i przesiąść się na tramwaj czy autobus.

Od poniedziałku (8 stycznia) ma zostać uruchomiony dworzec przesiadkowy „Górka Narodowa P+R”. W jego skład wchodzi pętla tramwajowa i przystanki autobusowe. Do nowej pętli będzie można dojechać tramwajami linii nr 18, 50 i 69, a z terminala autobusowego będą korzystać autobusy linii nr 217, 247, 257, 277, 280 i 503. Dodatkowo węzeł będzie obsługiwany przez autobusy linii nr 307 i 917.

Parking na Górce Narodowej powstał w ramach budowy linii tramwajowej do tego osiedla z Krowodrzy Górki. Inwestycja rozpoczęła się w lipcu 2020 r. Trasa tramwajowa została otwarta na początku września ubiegłego roku, ale pasażerowie nie dojeżdżali jeszcze do końcowej pętli. Teraz będzie taka możliwość. W ramach tego zadania powstały też parkingi park&ride przy pętli Krowodrza Górka i ul. Pachońskiego.

Parkowanie przy Błoniach za 10 zł za dobę

Kierowcy mogą już też korzystać z parkingu, jaki powstał przy budowanym Krakowskim Centrum Muzyki w Cichym Kąciku, w sąsiedztwie Błoń. Dostępnych jest tam 195 zadaszonych miejsc dla samochodów. Kolejnych 27 znajduje się na zewnątrz. 10 zł za dobę, 100 zł za miesięczny abonament - to ceny, jakie na dzień dobry zaproponował krakowianom dzierżawca parkingu, wyłoniony w przetargu.

– Ceny jakie zaproponowaliśmy w Cichym Kąciku są oczywiście atrakcyjne – mówi Krzysztof Drabek, dyrektor regionalny Interparking Polska. – Chcemy jednak, by krakowianie mogli spokojnie sprawdzić zalety nowego parkingu. Mamy nadzieję, że go zaakceptują i polubią – dodaje.

Nadal trwa budowa Krakowskiego Centrum Muzyki. Pierwsze koncerty planowane są tam na 2026 rok. Z parkingu w dniu wydarzeń w KCM będą mogli korzystać miłośnicy muzyki przyjeżdżający autami na koncerty. W pozostałym czasie obiekt może służyć mieszkańcom i turystom.

Dwa nowe parkingi to jednak nie jest wystarczające rozwiązanie, jak na zapotrzebowania milionowej metropolii jaką jest Kraków. Stąd plany budowy kolejnych obiektów park&ride w takich lokalizacjach jak Bronowice, Prądnik Czerwony, osiedle Piastów, Opatkowice, Azory, Wzgórza Krzesławickie, Złocień, Kościelniki.

Parkingi planowane w Bronowicach i na os. Azory

Mieszkańcy Krakowa komentując informacje o otwarciu nowego parkingu na Górce Narodowej na 460 miejsc zwracają uwagę, że taki obiekt powinien też powstać w Bronowicach.

Lista oczekiwań mieszkańców jest długa. Podobnie jak długa jest lista planów miasta, które wskazuje inwestycje znajdujące się obecnie na etapie opracowywania niezbędnej dokumentacji (np. do pozyskania decyzji środowiskowych).

- Z tego względu, jak również z uwagi na zmieniające się dynamicznie uwarunkowania gospodarcze, termin ich realizacji oraz szacunkowe koszty są obecnie trudne do określenia - wyjaśniają w magistracie.

W przypadku Bronowic planowany jest jest zintegrowany węzeł przesiadkowy, zlokalizowany w obrębie istniejącego, dwupoziomowego skrzyżowania ulic: Armii Krajowej - Bronowickiej – Balickiej. Parking przewidziany jest bezpośrednio nad peronami planowanego dworca autobusowego. Zapewni 200 miejsc parkingowych, z możliwością nadbudowy kondygnacji w okresie eksploatacji węzła w celu zwiększenia ilości miejsc parkingowych do 500.

Parking park&ride ma powstać także na Azorach. W tym wypadku chodzi o obiekt na ok. 220 miejsc postojowych. Zadanie planowane jest w ramach budowy linii tramwajowej Krowodrza Górka - Azory. Parking miałby powstać przy pętli tramwajowej w rejonie skrzyżowania ul. Weissa i ul. Opolskiej (wewnątrz łącznicy południowo-zachodniej). Budowa trasy tramwajowej na Azory jest uzależniona od pozyskania na tę inwestycję dofinansowania z Unii Europejskiej.

W kolejnym etapie linia tramwajowa mogłaby zostać przedłużona z os. Azory do Bronowic. W tym wypadku planowany jest parking P&R "Stawowa" na ok. 240 miejsc. Jego lokalizację wskazuje się po zachodniej stronie marketu OBI, pomiędzy ul. Józefa Chełmońskiego i ul. Stawową.

Kolejny parking P&R przy pętli tramwajowo-autobusowej może powstać na Wzgórzach Krzesławickich. Obiekt zaplanowano powstać w ramach realizowanego we współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad zadania pn. „Rozbudowa ul. Kocmyrzowskiej” - odcinek od Węzła Grębałów do rejonu ul. Bukszpanowej. Parking P&R miałby tam liczyć minimum 200 miejsc - w rejonie pętli tramwajowo-autobusowej "Wzgórza Krzesławickie".

Nowe miejsca postojowe w rejonie autostrady A4

Budowa parkingu P&R przewidziana jest również w ramach zadania pn. „Rozbudowa ul. Bunscha i budowa ul. Humboldta wraz z budową linii tramwajowej”, które aktualnie znajduje się na etapie przygotowywania materiałów do ogłoszenia zamówienia publicznego na opracowanie wielowariantowej i wielobranżowej koncepcji dla tego przedsięwzięcia.

Z uwagi na wstępny etap realizacji przedmiotowej inwestycji, lokalizacja, forma parkingu oraz ilość miejsc postojowych nie zostały określone. Wykonawca dokumentacji koncepcyjnej będzie miał za zadanie przewidzieć m.in. budowę pętli autobusowo-tramwajowej z parkingiem P&R w rejonie węzła autostradowego A4 Kraków – Skawina dla wariantu A lub budowy linii tramwajowej wzdłuż ulicy Bunscha z budową pętli autobusowo-tramwajowej i z parkingiem P&R w rejonie rozjazdu dla przyszłej linii tramwajowej w kierunku os. Kliny, po zachodniej stronie terenów Szpitala Klinicznego im. dr. Józefa Babińskiego w Krakowie - dla wariantu B.

W planach parkingi przy przystankach kolejowych i węzłach przesiadkowych

Miasto zamierza też wybudować kilka P&R przy przystankach kolejowych:

  • P&R Prądnik Czerwony - dwa parkingi o łącznej pojemności ok. 200 miejsc. Zadanie ma być realizowane na podstawie planowanej do zawarcia umowy partnerskiej pomiędzy gminą Kraków a PKP Polskie Linie Kolejowe o współrealizacji budowy przystanku kolejowego.
  • P&R os. Piastów - na ok. 150 miejsc. Parking planowany jest do realizacji na terenie gminy Zielonki, pomiędzy istniejącą linią kolejową nr 8 i 95 oraz nowobudowaną Północną Obwodnicą Krakowa.
  • P&R w Opatkowicach - na 200 miejsc, od strony os. Kliny - na północ od linii kolejowej 94.
  • P&R Złocień - na ok. 200 miejsc, w bezpośrednim sąsiedztwie przystanku kolejowego Kraków Złocień, przy planowanej do realizacji drodze lokalnej, która połączy ul. Sucharskiego z ul. Złocieniową.
  • P&R Kraków Kościelniki - na ok. 140 miejsc, przy przystanku Kraków Kościelniki na linii kolejowej nr 95.

Ponadto prowadzone są działania mające na celu opracowanie koncepcji dla realizacji inwestycji transportowych na terenie Krakowa, w ramach których planowane są również parkingi P&R:
węzła komunikacyjnego w rejonie Luboczy w Krakowie (planowany parking na ok. 100 miejsc),
linii tramwajowej wraz z pętlą tramwajową oraz parkingiem P&R i rozbudowy ul. Domagały w obszarze Rybitw (parking na ok. 500 miejsc),
Trasy Balickiej - parking przy przystanku Kraków Olszanica na ok. 500 miejsc, a także parking przy przystanku Kraków Zakliki na ok. 100 miejsc,
Tras Zwierzynieckiej i Pychowickiej (węzeł „Ofiar Katynia” - węzeł „Ruczaj”) wraz z uwzględnieniem w rejonie ul. Księcia Józefa budowy parkingu P&R.

Nowe paliwo E10: Sprawdź, które auta mogą z niego korzystać

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Kraków otwiera wielki parking park&ride na Górce Narodowej. W planach są kolejne - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski