Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków rezygnuje z linii tramwajowej wzdłuż Alej Trzech Wieszczów. Prawie milion złotych na koncepcję wyrzucony w błoto

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Jak mogłaby wyglądać linia tramwajowa na Alejach Trzech Wieszczów w swoich koncepcjach zaprezentowali studenci Politechniki Krakowskiej.
Jak mogłaby wyglądać linia tramwajowa na Alejach Trzech Wieszczów w swoich koncepcjach zaprezentowali studenci Politechniki Krakowskiej. Politechnika Krakowska
Liczne protesty mieszkańców spowodowały, że miasto wycofało się z kontynuowania prac nad koncepcją budowy linii tramwajowej wzdłuż al. Słowackiego, między Nowym Kleparzem a placem Inwalidów.

- W listopadzie tego roku rozpoczęły się konsultacje społeczne dotyczące planowanej linii tramwajowej, a uwagi i opinie można było składać do 9 grudnia. Mimo przygotowania kilku wariantów dla tej inwestycji i zapewnień, że obecne technologie eliminują ryzyko związane z hałasem czy wstrząsami, pomysł nie uzyskał aprobaty krakowian. Z uwagi na liczne protesty mieszkańców miasto ostatecznie zdecydowało o rezygnacji z dalszych prac nad koncepcją uzupełnienia linii tramwajowej na odcinku między Nowym Kleparzem a placem Inwalidów - informują w krakowskim magistracie.

O decyzji prezydenta Krakowa ws. linii tramwajowej w al. Słowackiego najpierw poinformował krakowski senator Bogdan Klich (PO), który taką informację otrzymał w odpowiedzi na swoje wystąpienie.

- Apelowałem do prezydenta Majchrowskiego na spotkaniu, a także pisemnie o pilną rezygnacje z tego projektu, ponieważ realizacja tej inwestycji mogłaby doprowadzić do całkowitej dewastacji zieleni oraz wycięcia setek drzew. Otrzymałem odpowiedź od prezydenta w tej sprawie. Gmina Kraków nie będzie kontynuowała prac nad koncepcją budowy linii tramwajowej na odcinku pomiędzy Nowym Kleparzem a placem Inwalidów. I to są bardzo dobre wiadomości - skomentował senator Bogdan Klich.

W swoim wystąpieniu do prezydenta Krakowa zaznaczył m.in., że realizacja koncepcji może doprowadzić do całkowitej dewastacji pasa zieleni na al. Słowackiego oraz wycięcia setek drzew na terenie, na którym planowano zadanie. "Pas ten jest wykorzystywany przez mieszkańców dla spacerów, a dla wielu stanowi także jedyny element zieleni w okolicy. Likwidacja tej zieleni zmieniłaby Aleje w betonową pustynię, co jest całkowicie sprzeczne z planami rozwoju miasta. Wprowadzenie torowiska tramwajowego w miejsce alejek, drzew i krzewów, kłóciłoby się również z zabiegami mieszkańców naszego miasta o zwiększenie powierzchni terenów zielonych. Dla usprawnienia sieci transportu publicznego w Krakowie możliwe są inne rozwiązania, które nie będą prowadziły do kompletnej dewastacji tej znanej osi komunikacyjnej Krakowa" - zaznaczył senator Bogdan Klich.

W odpowiedzi prezydent Krakowa zaznaczył, że realizacja proponowanej linii tramwajowej byłaby istotna w celu zapewnienia niezawodności transportu publicznego i stanowiłaby alternatywę dla przejazdów przez obszar I Obwodnicy Krakowa. Zwrócił też uwagę, że przedsięwzięcie mogłoby doprowadzić do zwiększenia płynności ruchu samochodów w tym rejonie.

Prezydent przypomniał też, że rozpatrywano kilka wariantów poprowadzenia linii tramwajowej przez al. Słowackiego i poza propozycją umieszczenia torowiska w pasie zieleni, rozważane były też warianty dotyczące budowy torów kosztem jezdni dla samochodów. Ostatecznie ze względu na liczne protesty prezydent zdecydował o zaprzestaniu przygotowywania inwestycji.

Studenci Politechniki Krakowskiej kilka lat temu opracowali koncepcje zagospodarowania Alej Trzech Wieszczów.

Moje miasto. Trzech Wieszczów bez wizji

Przypomnijmy, że na zamówienie krakowskich urzędników firma Sweco Polska (umowa na 947 702 zł), opracowywała koncepcję linii tramwajowej łączącej Nowy Kleparz z placem Inwalidów. Zostało zaprezentowanych siedem wariantów przebiegu trasy o długości około 1 km. Pierwsze dwa warianty dotyczą budowy naziemnej linii tramwajowej, pierwszy - w pasie zieleni oraz drugi - w jezdni Alei Trzech Wieszczów.

Kolejny wariant zakłada poprowadzenie linii tramwajowej w tunelu. W wariancie nr 4 linia tramwajowa została poprowadzona w jezdniach al. Słowackiego. Wariant nr 5 zakłada poprowadzenie linii tramwajowej w tunelu. Warianty nr 6 i 7 to propozycje naziemnego przebiegu linii tramwajowej. Dodatkowo jeden z tych wariantów zakłada budowę tunelu dla samochodów w rejonie Nowego Kleparza.

Wyższy podatek od nieruchomości od 2023 roku

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski