Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Ruszyły konsultacje ws. tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej. Głos zabrali mieszkańcy Krowodrzy

Ewa Wacławowicz
Ewa Wacławowicz
W środę, 19 października, odbyły się konsultacje społeczne dotyczące budowy tras Zwierzynieckiej i Pychowickiej. Planowana inwestycja położona jest w czterech dzielnicach: Krowodrza, Bronowice, Zwierzyniec, Dębniki. Jako pierwsi z wariantami projektowanych tras zapoznali się mieszkańcy dzielnicy Krowodrza, którzy licznie przybyli na środowe konsultacje.

Po krótkich wstępach urzędników, w tym m.in wiceprezydenta Andrzeja Kuliga i Krzysztofa Migdała członka spółki Trasa Łagiewnicka do głosu doszedł projektant tras, który przedstawił kilkudziesięciu mieszkańcom Krowodrzy, planowany przebieg każdego z wariantów.

Zgromadzeni uważnie słuchali, raz na czas zerkając w otrzymane ulotki lub notując w zeszytach uwagi. Niektórzy podchodzili też do przygotowanych płacht z wizualizacjami, by zobaczyć czy trasa przetnie ich domy czy przejdzie obok.

Wreszcie, na 20 minut przed planowanym czasem zakończenia konsultacji do głosu doszli mieszkańcy.

Mieszkaniec dzielnicy Krowodrza pytał, czy jest możliwość rezygnacji ze wszystkich wariantów ze względu na promowanie ruchu samochodowego i idącą za inwestycją dewastacją zieleni.

To pytanie zebrało brawa zgromadzonych mieszkańców.

Wiceprezydent Andrzej Kulig odparł, że sam jest przekonany bardziej do transportu publicznego, a o finalnym wariancie lub rezygnacji z trasy zdecydują mieszkańcy w konsultacjach.

Maciej Fijak, aktywista pytał wiceprezydenta Andrzeja Kuliga o pieniądze na inwestycje i o to, czy Krzysztof Migdał musi zostać na stanowisku inżyniera projektu, choć Trasa Łagiewnicka nie podoba się praktycznie nikomu z mieszkańców.

W odpowiedzi Prezydent zaznaczył, że Krzysztof Migdał na ten moment zostaje póki co na stanowisku, a odnośnie finansowania odparł, że nie wyobraża sobie realizacji tras w takim modelu, jak miało to miejsce w przypadku Trasy Łagiewnickiej. Jest jednak przekonany, że trasy muszą powstać bo północ i południe Krakowa nie mogą korzystać tylko i wyłącznie z mostów, w tym Grunwaldzkiego.

Mieszkańcy pytali też m.in. o wywłaszczanie terenów leżących na trasie przebiegu planowanych dróg.

- Na razie jest uzgadniany kształt inwestycji, w tym zakres wywłaszczeń. Na chwilę obecną nie możemy nic więcej Państwu powiedzieć - zaznaczył Krzysztof Migdał.

Trasa Pychowicka

W jej przypadku opracowano dwa warianty o numerach 5 i 6. Warianty te uzyskały pozytywną akceptację dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu i Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie. Z uwagi na brak akceptacji tych instytucji odstąpiono od prezentacji pozostałych wariantów opracowanych w ramach realizacji umowy.

Ze względu na brak możliwości poprowadzenia linii tramwajowej w tunelu w obu wariantach zaproponowano most, którym nad Wisłą poprowadzono by ruch pieszych, rowerowy i tramwajowy – w taki sam sposób, jak w przypadku estakady Lipska–Wielicka.

Prezentowane warianty różnią się sposobem poprowadzenia ruchu samochodowego przez Wisłę. Dla wariantu 5 przewidziano w tym celu tunel pod Wisłą, zaś dla wariantu 6 zaproponowano jego poprowadzenie mostem. W obu rozwiązaniach przewidziano budowę centrum komunikacyjnego w rejonie ul. Księcia Józefa, modernizację tej ulicy oraz budowę linii tramwajowej, prowadzącej do centrum miasta.

Koszt Trasy Pychowickiej to ponad 700 mln zł w wariancie z mostem nad Wisłą albo ponad 1 mld zł w przypadku tunelu pod rzeką.

Łącznikiem między trasami Pychowicką i Zwierzyniecką ma być ogromny hub komunikacyjny z parkingiem park&ride, pętlą tramwajową (dla nowej linii do Salwatora), pętlą autobusową i przystankiem dla autobusów turystycznych.

Trasa Zwierzyniecka

W ramach tej trasy opracowano cztery warianty. Dla dwóch z nich (2 i 4) przewidziano linię tramwajową na całej długości trasy – a więc od huba komunikacyjnego przy ul. Księcia Józefa do ul. Balickiej. Poszczególne warianty różnią się też przebiegiem w terenie.

W ramach wariantu 1 pod wzgórzem św. Bronisławy w osi kopca Kościuszki zostanie poprowadzony tunel drogowy dwukomorowy. Według założeń zaproponowanych w wariancie 2 powstanie tunel drogowy i tunel tramwajowy (trzy komory), a także linia tramwajowa łącząca węzeł Ruczaj z węzłem Balickim oraz P+R Przegorzały z węzłem Balickim.

W ramach wariantu 3 zostanie poprowadzony tunel drogowy dwukomorowy. Wariant 4 zakłada powstanie tunelu drogowego i tunelu tramwajowego (łącznie trzy komory), a także linię tramwajową łączącą węzeł Ruczaj z węzłem Balickim oraz P+R Przegorzały z węzłem Balickim.

Tunel pod wzgórzem bł. Bronisławy ma się rozpoczynać przy ul. Księcia Józefa i dochodzić do rejonu ul. Armii Krajowej. Oznacza to, że podziemny przejazd ma też powstać pod Rudawą (ok. 12 metrów pod rzeką).

Po wyjeździe z tunelu układ drogowy dalej ma być zagłębiony poniżej terenu. Wyprowadzenie jezdni na poziom "0" ma nastąpić w rejonie węzła z ul. Armii Krajowej i węzła planowanej Trasy Balickiej (od ul. Armii Krajowej do lotniska w Balicach).

Za ul. Zarzecze przewidziano układ drogowy w jednym poziomie - w kierunku ronda Ofiar Katynia.

Koszt budowy Trasy Zwierzynieckiej to ok. 1,6 mld zł w wariancie bez linii tramwajowej i ok. 2,4 mld zł z trasą dla tramwajów.

Konsultacje realizowane przez spółkę Trasa Łagiewnicka potrwają do 18 listopada.

Studiowanie w Polsce jest coraz droższe. Ekspert wyjaśnia powody

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Ruszyły konsultacje ws. tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej. Głos zabrali mieszkańcy Krowodrzy - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski