Kraków. Trasa Łagiewnicka: Budowa właśnie miała się kończyć, ale na otwarcie jeszcze poczekamy [ZDJĘCIA] 29.12

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Postępują prace związane z budową Trasy Łagiewnickiej. W sąsiedztwie trwa modernizacja torowiska na ul. Zakopiańskej.
Postępują prace związane z budową Trasy Łagiewnickiej. W sąsiedztwie trwa modernizacja torowiska na ul. Zakopiańskej. Trasa Łagiewnicka/ Andrzej Banaś
Udostępnij:
Plany były takie, by budowa Trasy Łagiewnickiej zakończyła się pod koniec 2021 r. Prace na wielu odcinkach tej inwestycji są mocno zaawansowane, ale na to, by samochody i tramwaje mogły tam pojechać trzeba jeszcze poczekać wiele miesięcy. W sąsiedztwie trwają natomiast roboty związane z modernizacją torowiska na ul. Zakopiańskiej. Zobaczy postępy prac na obu inwestycjach, kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE. 

FLESZ - System E-TOLL na polskich drogach. Jak opłacić przejazd płatnymi odcinkami autostrad?

Trasa Łagiewnicka o długości 3,5 km (wraz ze spłatą kredytu za ok. 1,2 mld zł), powstaje na odcinku od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej. Prace mają się zakończyć w połowie 2022 r. Opóźnienie o pół roku tłumaczone jest pandemią i ulewnymi deszczami w lecie tego roku, które wstrzymały część prac.

Trwają prace związane z rozbiórką zabytkowej części wiaduktu kolejowego nad ul. Grzegórzecką. W sąsiedztwie prowadzone są roboty związane z budową przystanku kolejowego Kraków-Grzegórzki.

Kraków. Rozbierają wiadukt kolejowy nad ul. Grzegórzecką. Ob...

W ramach budowy Trasy Łagiewnickiej powstaje m.in. sześć tuneli, kładka pieszo-rowerowa nad Trasą Łagiewnicką (obiekt połączy ulice Ruczaj i Pszczelną) oraz torowisko tramwajowe, które umożliwi uruchomienie linii tramwajowych między Kurdwanowem a ul. Zakopiańską. Częściowo będzie ono poprowadzone w tunelu, w którym znajdzie się podziemny przystanek tramwajowy. Przystanek ten został zlokalizowany między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II.

- Prace konstrukcyjne w tunelu są już zakończone, a wykonawca skupia się na wyposażaniu obiektu w niezbędne systemy bezpieczeństwa i obsługi. W podziemnym przystanku położono już tory tramwajowe. Rozpoczęły się natomiast prace związane z układaniem krawężników peronowych. W ramach prac wykończeniowych wprowadzane są ściany ze spieków niepalnych, które mają zabezpieczać pomieszczenie przed rozpraszaniem się ognia - informują w spółce Trasa Łagiewnicka.

Z podziemnego przystanku będzie można wyjść lub wyjechać 14-osobowymi windami na teren w sąsiedztwie Mostu Miłosierdzia, skąd jest znacznie bliżej do sanktuariów Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II niż z dotychczasowego przystanku tramwajowego przy ul. Zakopiańskiej.

Budowana w ramach Trasy Łagiewnickiej nowa linia tramwajowa ma mieć długość ok. 1,7 km (podwójnego toru). Na odcinku ok. 700 metrów tramwaje będą przejeżdżać w tunelu między sanktuariami. Na trasie przejazdu tramwaju zaplanowano pięć przystanków: przy ul. Beskidzkiej (w rejonie pętli tramwajowej w Kurdwanowie), przy ul. Witosa, w rejonie ul. Do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia, przy kładce łączącej sanktuaria Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II (to wspomniany podziemny przystanek, który mają obsługiwać dwie windy o pojemności 14 osób) i przy ul. Zakopiańskiej.

Między sanktuariami, nad tunelami samochodowym i tramwajowym, powstaje część parkowa. Zasadzono tam drzewa.

Oprócz tuneli dla samochód i tramwajów między sanktuariami w ramach zadania powstają też podziemne przejazdy dla aut: pod skrzyżowaniem ul. Turowicza i ul. Herberta (ok. 200 m), pod ul. Zakopiańską (ok. 60 m), od rejonu ul. Ludwisarzy do planowanego węzła z ul. 8 Pułku Ułanów i Nowoobozową (ponad 500 m), pod węzłem Trasy Łagiewnickiej i planowanej ul. 8 Pułku Ułanów (ok. 22 m), pod ul. Rostworowskiego, ul. Kobierzyńską i ul. Ruczaj (ok. 350 m; ziemia z tego tunelu zostanie wydobyta w momencie, w którym rozpocznie się budowa kolejnego odcinka III obwodnicy w tej części miasta – Trasy Pychowickiej).

W rejonie budowy Trasy Łagiewnickiej trwają także prace prace na torowisku wzdłuż ul. Zakopiańskiej. Naprawa torowiska jest możliwa, gdyż w tym rejonie miasta, na przecięciu z ul. Zakopiańską, zakończył się pewien etap budowy Trasy Łagiewnickiej.

Roboty jakie zaplanowano na Zakopiańskiej to m.in. wymiana torowiska na odcinkach od węzła Łagiewniki do Trasy Łagiewnickiej oraz od Trasy Łagiewnickiej do centrum Solvay – w sumie ok. 2,5 km pojedynczego toru. Dodatkowo na samej pętli Borek Fałęcki wymiana zwrotnic (6), sieci trakcyjnej, sterowania i ogrzewania zwrotnic oraz napawanie.

Na czas remontu wprowadzono zmiany w organizacji ruchu, takie jak m.in. wyłączenie ruchu tramwajowego od węzła Łagiewniki do Borku Fałęckiego, autobusowa komunikacja zastępcza. Pasy dla autobusów wyznaczono na ul. Zakopiańskiej, jeden w kierunku centrum, drugi w kierunku granicy miasta. Dla samochodów pozostawiono więc po jednym pasie w każdym kierunku. Remont torowiska na ul. Zakopiańskiej ma potrwać do końca marca 2022 r., a jego koszt to ok. 14 mln zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Trasa Łagiewnicka: Budowa właśnie miała się kończyć, ale na otwarcie jeszcze poczekamy [ZDJĘCIA] 29.12 - Gazeta Krakowska

Komentarze 1

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

A
Adam
Świetność Budimeksu już dawno przeminęła. To firma która zniszczyła kilka najlepszych polskich firm o światowej renomie (Dromex, Mostostal....) i pracuje głównie za pomocą często przypadkowych podwykonawców. Kolejny więc termin jest przesuwany co zresztą nie jest nowością w jej przypadku . Tajemnicą poliszynela jest, że inwestycja ma ułatwić dojazd prezydentowi do domu i zwiększyć wartość terenów odanych za bezcen klerowi. Sama inwestycja miała i ma wiele błędów projektowych. Jednak podatnik zgodnie z przepisami nie ma prawa żądać śledztwa prokuratorskiego a prokuratura z własnej inicjatywy nie odważy się zainicjować śledztwa w sprawie tej inwestycji. W Krakowie jak nie zmienią się urzędnicy i prezydent to nigdy nie będzie prawidłowości w inwestycjach miejskich.
Przejdź na stronę główną Dziennik Polski
Dodaj ogłoszenie