MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Trasa Wolbromska i al. 29 Listopada czekają na otwarcie przed świetami! Jak obiecywano!

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
Wideo
od 7 lat
W tym tygodniu święta. Przebudowywaną al. 29 Listopada drogowcy obiecali otworzyć przed Bożym Narodzeniem, a Trasę Wolbromską połączoną już z ul. Pachońskiego nawet wcześniej. Nie podają jednak terminów przecięcia wstęg na tych inwestycjach. Nie musi być z pompą, ważne by puścić ruch. Czy dziś, lub jutro dowiemy się kiedy ucieszą się kierowcy?

Trasa Wolbromska

7 grudnia do Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego został złożony wniosek o pozwolenie na użytkowanie dla Trasy Wolbromskiej – zachodniej obwodnicy Zielone. A to oznacza, że jeszcze w tym roku z nowo wybudowanej infrastruktury będą mogli korzystać użytkownicy ruchu - podawali urzędnicy 8 grudnia. Wcześniej jednak mieliśmy obietnicę, że trasa będzie otwarta dla ruchu w połowie grudnia.

Realizacja nowej drogi wylotowej na północy Krakowa rozpoczęła się w II połowie 2022 roku. To wspólny projekt, który powstaje na podstawie trójstronnej umowy w trybie „zaprojektuj i wybuduj” pomiędzy Województwem Małopolskim i Gminą Miejską Kraków, a firmą STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o.o. Nowa droga o długości około 2 km przebiega przez teren gminy Miejskiej Kraków i gminy Zielonki.

Za krakowski odcinek odpowiada Zarząd Inwestycji Miejskich. Rozpoczyna się on w rejonie ul. Pachońskiego, gdzie łączy się z budowaną obecnie pod nadzorem ZIM linią tramwajową do Górki Narodowej. W ramach zadania powstał około kilometrowy odcinek nowej drogi kategorii G do granicy Krakowa, posiadającej dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, wraz z chodnikami i ścieżkami rowerowymi. Wybudowano łącznik pomiędzy nową trasą, a ul. Glogera wraz z rondem turbinowym. Rozbudowana na długości około 200 metrach została ul. Glogera. W ramach zadania powstał wiadukt nad torami kolejowymi oraz przejście podziemne umożliwiające ruch pieszy i rowerowy. Wybudowano nową i przebudowano istniejącą infrastrukturę sieci podziemnych, w tym system odwadniający. Trasą Wolbromską poprowadzona będzie komunikacja autobusowa. Przewidziani także nasadzenie ponad 500 drzew i krzewów.

Aleja 29 Listopada

Pieniądze z UE dla północy Krakowa

Linia Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej i rozbudowana aleja 29 Listopada od ulicy Woronicza do granicy Krakowa to dwie inwestycje, na które mieszkańcy czekali od dawna. Te dwie największe transportowe zadania na północy już zmieniają na lepsze komunikacyjne przyzwyczajenia krakowian. Pozytywna zmiana, którą niosą za sobą projekty realizowane przez Zarząd Inwestycji Miejskich nie byłaby możliwa bez finansowego wsparcia ze strony Unii Europejskiej.

Podobnie jak budowa linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej, również rozbudowa al. 29 Listopada na odcinku od ul. Woronicza do granicy Krakowa uzyskała unijne wsparcie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 w wysokości ponad 100 mln zł.

Cel inwestycji to poprawa warunków ruchu w północnej części Krakowa. Dzięki poszerzeniu al. 29 Listopada do co najmniej dwóch jezdni po dwa pasy ruchu w każda stronę, przebudowie wiaduktów kolejowych, a także – w perspektywie czasu – połączeniu nowej al. 29 Listopada z planowanymi do realizacji inwestycjami komunikacyjnymi, m.in. budową północnej obwodnicy, linii tramwajowej do Górki Narodowej, ulic Iwaszki oraz Felińskiego, wyjazd z Krakowa w kierunku północnym staje się znacznie łatwiejszy i szybszy.

Nim jednak rozpoczęły się roboty budowlane, Miasto mając zapewnione finansowanie i przygotowaną koncepcję i decyzję środowiskową, ogłosiło przetarg i wybrało wykonawcę zadania. Zwycięzca rywalizacji – konsorcjum firm STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o.o. (Lider), STRABAG Sp. z o.o. (Partner) – rozpoczął od opracowania dokumentacji projektowej i uzyskania decyzji ZRID. Ten proces trwał 3 lata – od 2017 do 2020 roku. Jesienią 2020 roku wykonawca mógł przystąpić do wbicia pierwszej łopaty.

Jak to bywa w przypadku zadań realizowanych w miastach, roboty budowlane rozpoczęły się od … wyburzania. W listopadzie 2020 roku, usunięto jedno z przęseł starego wiaduktu kolejowego na linii nr 8. To jedna z najważniejszych magistrali kolejowych w Krakowie, zapewniająca wyjazd pociągów na północ, m.in. w kierunku Warszawy. Wyburzenia, a następnie budowa nowej konstrukcji nad al. 29 Listopada musiała być więc prowadzona na raty.

Pierwsza faza budowy – ta najmniej spektakularna – poświęcona była także przygotowywaniu terenu do robót zasadniczych. Wykonawca przebudowywał i budował od nowa sieci infrastruktury podziemnej. W tym miejscu warto zaznaczyć, że wylotówka na Warszawę – dzięki rozbudowie – zyskała zupełnie nową sieć odwodnieniową, co znacznie poprawi bezpieczeństwo przeciwpowodziowe północnych rejonów Krakowa.

Po wykonaniu robót przekładkowych i instalacyjnych, wykonawca zajął się budową nowej jezdni oraz budową i przebudową skrzyżowań. Szybko z tym zakresem uporano się na odcinku od granicy Krakowa do ul. Banacha i dalej do Kuźnicy Kołłątajowskiej. Dodatkowa jezdnia pojawiła się też na odcinku początkowym od Woronicza do Dobrego Pasterza, a w dalszej kolejności do Powstańców. „Wąskim gardłem” okazał się odcinek od Powstańców do Kuźnicy Kołłątajowskiej – m.in. z uwagi na trwające roboty przy przebudowie wiaduktów kolejowych, skrzyżowań i kolizją z infrastrukturą podziemną.

Po rozbudowie na odcinku do Woronicza do granicy Krakowa, aleja 29 Listopada to wreszcie arteria wylotowa na miarę XXI wieku. Na odcinku ok. 2,6 km ruch samochodowy poprowadzono dwoma jezdniami po co najmniej dwa pasy ruchu w każdą stronę. W ramach zadania przebudowa i wybudowano łącznie 15 skrzyżowań z następującymi ulicami: Węgrzecką, Witkowicką, Belwederczyków, planowaną ulicą Iwaszki, linią KST III, planowaną Felińskiego, Banacha, ks. Meiera, Kuźnicy Kołłątajowskiej, Siewną, Powstańców, Rybianka, Dobrego Pasterza i Chlebowa, Nad Strugą, Woronicza.

Na realizacji zadania zyskali rowerzyści i pasażerowie komunikacji autobusowej: powstało 5,3 km ścieżek rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych, a także 2,8 km buspasów. Rejon nowej alej 29 Listopada zdobi 371 drzew i ponad 17 tys. krzewów. Część z roślin nasadzono na zielonych skwerach w rejonie ul. Chlebowej, ul. Rybianka, ul. Felińskiego.

Tesla Bot ma wyręczyć ludzi

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski