Kraków. Węzeł przesiadkowy w Bronowicach powstanie najwcześniej za kilka lat

Arkadiusz MaciejowskiZaktualizowano 
W Bronowicach powstaje nowy przystanek kolejowy Adam Wojnar
Komplikują się plany budowy nowoczesnego węzła przesiadkowego w Bronowicach z parkingiem park&ride na ok. 220 aut. Spółka Miejska Infrastruktura unieważniła właśnie przetarg, w którym miał zostać wybrany wykonawca tego zadania.

Inwestycja planowana jest wewnątrz łącznicy węzła drogowego ulic Armii Krajowej i Balickiej, między wiaduktem kolejowym a tym, po którym przebiega ulica Balicka. Ma tam powstać dworzec autobusowy komunikacji miejskiej i podmiejskiej (z poczekalnią, punktami sprzedaży biletów, toaletą), a nad nim parking park&ride.

Obiekt służyć miałby więc zarówno kierowcom jak i pasażerom MPK. Ci pierwsi, dojeżdżający do Krakowa z okolicznych miejscowości, mogliby zostawić auto na parkingu, a dalszą podróż odbywać tramwajem, autobusem lub pociągiem. W okolicy powstaje bowiem też nowy przystanek PKP na którym zatrzymywać będą się m.in. pociągi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej kursujące m.in. z Balic do centrum Krakowa (o tym w dalszej części tekstu).

Przetarg na projekt i realizację tej inwestycji został ogłoszony w maju br. W Miejskiej Infrastrukturze zamierzali przeznaczyć na to zadanie maksymalnie około 33 mln zł. Zgłosiły się trzy firmy. I... wszystkie zaproponowały zdecydowanie wyższe ceny. Wyższe nawet dwukrotnie! „Oferta z najniższą ceną przewyższa kwotę, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. Zamawiający nie może zwiększyć tej kwoty” - czytamy w dokumentacjach przetargowych zamieszczonych na stronie internetowej spółki Miejska Infrastruktura. Ta „najniższa cena” wynosiła ponad 55 milionów złotych brutto.

Urzędnicy unieważnili więc przetarg i chcą ogłosić go ponownie. - Zakładając, że nowe zamówienie zostanie ogłoszone na początku III kwartału br., to rozstrzygnięcie może nastąpić pod koniec 2019r. Roboty, według założeń, rozpoczęłaby się po uzyskaniu pozwolenia na budowę (II kwartał 2020 r.) - wylicza Dariusz Nowak, kierownik magistrackiego biura prasowego.

Jednocześnie urzędnicy zamierzają złożyć wniosek do radnych miejskich o to, by w budżecie zabezpieczone zostały dodatkowe pieniądze na tę inwestycję. Mało prawdopodobne jest bowiem, by w kolejnym przetargu pojawiły się dużo niższe oferty.

Z magistratu nie dostaliśmy natomiast odpowiedzi na pytanie „dlaczego miasto niedoszacowało tej inwestycji„ i nie została od razu zabezpieczona w budżecie odpowiednia kwota.

Pierwotnie urzędnicy zakładali, że cały węzeł przesiadkowy powstanie do 2021 roku. Teraz informują, że „zakończenie budowy mogłoby nastąpić na przełomie 2021/2022roku”.

Przypomnijmy, że przeciwko tej inwestycji mocno protestowała część okolicznych mieszkańców. Zamiast niej chcieliby utrzymania i urządzenia zieleni w miejscu, gdzie jest planowana; na terenie przed oknami bloków części z nich.

Mieszkańcy Bronowic uważają, że budowa parkingu doprowadzi do korkowania się ulic w jego otoczeniu. Są za budową parkingów park&ride, ale na całkowitych obrzeżach miasta, aby to tam zatrzymywać auta osób dojeżdżających do Krakowa z sąsiednich gmin.

Problemy w Bronowicach piętrzą się jednak nie tylko wokół węzła przesiadkowego. Coraz bardziej opóźnia się m.in. budowa wymienionego wcześniej nowego przystanku PKP Kraków-Bronowice, który powstaje w rejonie ul. Armii Krajowej (nieopodal planowanego przez miasto dworca autobusowego i parkingu park&ride).

- Połączy kolej aglomeracyjną z komunikacją miejską. Podróżni otrzymają do dyspozycji cztery wygodne perony. Dostaną się na nie szerokim przejściem podziemnym - podkreślali kolejarze w 2018 roku kolejarze. Wtedy też jeszcze zapewniali, że „oddanie przystanku do użytku planowane jest na przełomie pierwszego i drugiego kwartału 2019 r.”. W kolejnych miesiącach termin ten był „korygowany”.

- Budowa jest na zaawansowanym, końcowym etapie. Zgodnie z obowiązującym harmonogramem uruchomienie przystanku planowane jest na grudzień tego roku - podkreśla teraz Piotr Hamarnik z biura prasowego PKP PLK. Opóźnienia w pracach tłumaczy m.in. tym, że już podczas prac w terenie odkryto „dużą liczbę podziemnych instalacji, które nie były oznaczone na mapach i trzeba było je przeprojektować”.

Roboty opóźniają się jednak na całym modernizowanym przez kolejarzy odcinku Główny Towarowy - Kraków Mydlniki. W PKP informowali niedawno, że wykonawcy prac „wolniejsze tempo niektórych robót wyjaśnia także ograniczoną liczbą podwykonawców”.

Kolejne niepokojące informacje dotyczą z kolei budowy innego węzła przesiadkowego, który ma powstać w sąsiedztwie przystanku kolejowego Kraków Mydlniki-Wapiennik. Zaplanowano tam m.in. miejsca parkingowe i pętlę autobusową. Jak twierdzą urzędnicy miejscy, budowa nie mogą rozpocząć się w tym roku. Spowodowane jest to m.in. „opóźnieniem na etapie sporządzania dokumentacji projektowej”.

WIDEO: ZAKAZ WSTĘPU

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 10

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

l
lol

55 mln na 100 miejsc parkingowych i po co to komu? Lepiej zbudujcie jakiś tramwaj, albo przystanki SKM w końcu a nie jakieś głupie parkinigi.

G
Gość
2019-07-16T09:34:28 02:00, Agar z Azorów:

Za to autostrada z Kurdwanowa do nikąd wraz z tramwajem do sanktuariów powstaje bez zakłóceń. Za setki milionów. W Krakowie najważniejsze są priorytety ...kościelne!

Ona tam miała powstać 40 lat temu...

G
Gość

Dziadostwo!...

O
Olo

Za to spółka parkingowa przejadła miliony z opłat za SPP. A efekty żadne

A
Agar z Azorów

Za to autostrada z Kurdwanowa do nikąd wraz z tramwajem do sanktuariów powstaje bez zakłóceń. Za setki milionów. W Krakowie najważniejsze są priorytety ...kościelne!

p
parking piętrowy

powinni pójśc po rozum do głowy

tylko kolej z przesiadkami i parking piętrowy mają sens na przyszłość

bo teraz aut wjeżdżają tysiące

G
Gość

Trwa wygaszanie inwestycji miejskich. Czy będziemy czekać do końca kadencji Prezydenta?

G
Gość

Brawo prezydent!

G
Gość

Brawo, a może opóźnić tak pensje urzędnikom

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3