W październiku 2016 roku zostało sprzedanych łącznie 3 075 447 biletów na komunikację miejską, w tym 207 538 biletów okresowych. Oznacza to, że w porównaniu z analogicznym okresem w zeszłym roku, pasażerowie kupili 125 792 biletów więcej.
- Coraz więcej krakowian wybiera transport zbiorowy, co świadczy o tym, że częstsze kursy tramwajów które wprowadziliśmy i nowoczesny tabor - odniosły skutek - mówi Łukasz Franek, wicedyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.
WIDEO: Coraz więcej mieszkańców Krakowa przesiada się do komunikacji miejskiej
Autor: Agnieszka Maj
Przypomnijmy, że od 3 października oprócz „pięćdziesiątki” również tramwaje nr 18 i 52 kursują co pięć minut. Od tego dnia zwiększyła się też częstotliwość kursowania kilku innych tramwajów i autobusów miejskich.
Według urzędników komunikacja miejska jest nie tyko szybsza, ale także bardziej komfortowa. W tym roku na ulice Krakowa wyjechało ponad 60 nowych autobusów. MPK czeka na dostawę kolejnych 124 nowoczesnych, przyjaznych dla środowiska pojazdów, w tym 12 autobusów hybrydowych i 20 elektrycznych. - Tak dużych inwestycji w zakup taboru jeszcze w Krakowie nie było - mówi Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK.
W statystykach sprzedaży biletów widać także skutek uchwały o darmowych przejazdach dla uczniów. Dzieci ze szkół podstawowych mogą korzystać z tego przywileju od września. W efekcie dużo rzadziej niż przed rokiem sprzedawane są bilety ulgowe, również te grupowe. W październiku 2015 roku biletów grupowych ulgowych sprzedano 1517, a w październiku 2016 już tylko 313. W analogicznym okresie spadła też sprzedaż biletów ulgowych okresowych - o 3086 sztuk. - Patrząc jednak ogólnie, spadek sprzedaży z powodu darmowej komunikacji nie jest bardzo duży, bo choć uczniowie jeżdżą za darmo, to ich rodzice kupują bilety, by odwieźć swoje dzieci do szkoły - tłumaczył Łukasz Franek.
W zachęcaniu do przesiadki z aut do komunikacji miejskiej pomaga wprowadzanie priorytetów dla tramwajów i autobusów na ulicach, które przyspieszają przejazd przez centrum miasta. Przykładem może być przebudowa pierwszej obwodnicy i zmiana organizacji ruchu na ul. Kalwaryjskiej. - Wiem, że przedsiębiorcy skarżą się na zmiany na Kalwaryjskiej, ale otrzymujemy też listy od mieszkańców Krakowa, z których wynika, że takie zmiany im się podobają - mówi Łukasz Franek.
Jak wynika z badań przeprowadzonych przez firmę SW Research, 87 proc. krakowian pozytywnie ocenia jakość taboru, z którego korzystają. 28 proc. badanych uważa komunikację miejską za najszybszy środek transportu.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?