Kto będzie miał lepiej? Inwestycje na północy i południu Krakowa

Bartosz DybałaZaktualizowano 
Anna Kaczmarz / Dziennik Polski / Polska Press
Jest szansa, że jeszcze jesienią rozpoczną się prace przy budowie długo wyczekiwanej trasy tramwajowej do Górki Narodowej.

Miejscy urzędnicy od lat nie potrafią poradzić sobie z ulicznym impasem na północy Krakowa. Mieszkańcy wciąż nie mogą się doczekać realizacji kluczowej inwestycji, która ma poprawić płynność ruchu w tej części miasta, czyli rozbudowy al. 29 Listopada. Roboty miały ruszyć już w... 2018 r., ale tak się nie stało. Teraz plan jest taki, by rozpoczęły się dopiero w pierwszym kwartale przyszłego roku.

Urzędnicy mają natomiast dobre informacje dla pasażerów komunikacji miejskiej: jeszcze w tym roku ma się rozpocząć budowa nowej trasy dla tramwajów do Górki Narodowej.

Krakowianie czekają też na to, aż w końcu będą mogli szybciej poruszać się samochodem przez południowo-zachodnią część miasta. W tym z kolei ma pomóc budowa ul. 8 Pułku Ułanów, ale nie wiadomo jeszcze dokładnie, kiedy prace się rozpoczną.

Sprawny dojazd do centrum

Jest szansa, że jeszcze we wrześniu bądź październiku rozpocznie się budowa długo wyczekiwanej przez mieszkańców linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej. Wszystko zależy od tego, kiedy wykonawca inwestycji uzyska ostateczne pozwolenie na jej realizację. Możliwe, że stanie się to już w przyszłym miesiącu. To dobra informacja, choć przypomnijmy, że początkowo rozpoczęcie budowy planowano już w ubiegłym roku, ale po drodze pojawiły się komplikacje i wykonawcy - przedsiębiorstwa Intercor i Tor-Krak - musieli m.in. uzupełniać „dokumentację merytoryczno-techniczną”.

Nim ostateczne pozwolenie na budowę trasy zostanie wydane, potrzebne jest jeszcze uzgodnienie inwestycji przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. Pojawił się jednak problem. - Wpłynęła jedna uwaga mieszkańca odnośnie potencjalnego hałasu tramwaju w porze nocnej - tłumaczy nam Jan Machowski, rzecznik prasowy Zarządu Inwestycji Miejskich. W związku z tym RDOŚ poprosiła pełnomocnika wykonawcy o dodatkowe wyjaśnienia w tej kwestii. Ale jak powiedział nam Machowski, nie powinno mieć to żadnego wpływu na termin wydania pozwolenia na realizację inwestycji.

Budowa torowiska do Górki Narodowej byłaby wybawieniem dla zmagających się z problemami komunikacyjnymi mieszkańców północnej części miasta. W końcu zyskaliby możliwość szybkiego i sprawnego dojazdu - przez Krowodrzę - do centrum. W ramach całej, wartej ok. 380 mln zł inwestycji, ma zostać wybudowane torowisko o długości ok. 5,5 km.

Z pętli Krowodrza Górka poprowadzone zostanie na północ, przez nowe skrzyżowanie z ul. Opolską. Na wysokości ul. Pachońskiego skręci na wschód i przez ulicę Siewną dojedzie do ulicy Bociana. Tam z kolei skręci na północ. Od momentu uzyskania decyzji, zezwalającej na budowę, wykonawca będzie miał 26 miesięcy na stworzenie nowej trasy dla tramwajów.

W 2022 r. nowa al. 29 Listopada

Tymczasem dopiero w I kwartale przyszłego roku mają się rozpocząć prace budowlane przy innej, kluczowej inwestycji na północy, czyli rozbudowy - na odcinku od ul. Woronicza do granicy Krakowa (2,6 km) - al. 29 Listopada, czyli jednej z głównych dróg wjazdowych do stolicy Małopolski.

Wykonawca, czyli firma Strabag, już w maju złożył wniosek o zgodę na przebudowę drogi do Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego. „Obecnie wykonawca został wezwany do uzupełnienia przedmiotowego wniosku” - czytamy w odpowiedzi na interpelację, którą do prezydenta Krakowa złożył radny miejski Łukasz Gibała. Droga ma zostać poszerzona do dwóch, a miejscami trzech pasów w każdym z kierunków, dzięki czemu mają zmniejszyć się korki. Roboty - warte ok. 95 mln zł - zakończą się prawdopodobnie w 2022 r.

Tymczasem na rozładowanie korków z niecierpliwością czekają również mieszkańcy południowo-zachodniej części miasta. Do tego potrzebna jest budowa ulicy 8 Pułku Ułanów, która połączy skrzyżowanie ulic Brożka, Kapelanki oraz Grota Roweckiego z ul. Zawiłą. - Zadaniem nowej drogi jest przede wszystkim odciążenie ul. Kobierzyńskiej, ale także ul. Zakopiańskiej - przyznaje Jan Machowski.

- Ulica 8 Pułku Ułanów powinna już dawno powstać, odciążyć zakorkowany Ruczaj i Borek Fałęcki - mówił nam już w czerwcu 2016 roku Arkadiusz Puszkarz, członek zarządu dzielnicy Dębniki.

Tymczasem dopiero w styczniu br. urzędnicy podpisali umowę z firmą SAFEGE S.A.S., która ma opracować dokumentację projektową, a także uzyskać pozwolenie na budowę nowej drogi.

- Umowa jest realizowana, dokumentacja jest w trakcie opracowania. Pod koniec tego roku ma być złożony wniosek o ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej), który chcielibyśmy uzyskać w I połowie 2020 roku - tłumaczy nam Jan Machowski. Później zostanie ogłoszony przetarg na budowę ulicy. Dopiero po jego rozstrzygnięciu dowiemy się, jaki będzie koszt inwestycji. W dokumentach finansowych miasta realizacja inwestycji jest rozpisana do 2024 roku.

WIDEO: Krótki wywiad

Czytaj także

Wideo

Materiał oryginalny: Kto będzie miał lepiej? Inwestycje na północy i południu Krakowa - Gazeta Krakowska

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 27

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

f
faqq

Wszystkie urzędy powinny być wyprowadzone na obrzeża miasta - w okolice autostrady i parkingów park@ rade. Wtedy centrum samo się odkorkuje. Ponadto po zmianach wprowadzonych kilka lat wstecz, aby gdzieś dojechać autobusami trzeba się przebijać przez centrum, bo wszystkie trasy nawet do sąsiedniej dzielnicy przechodzą przez Rondo Mogilskie lub Grzegórzeckie przykład linia 125 !!! lub tramwaj z Mistrzejowic do Bronowic objazdem przez całą starą Hutę a wystarczyłby łącznik 500m wzdłuż ulicy Dąbrowskiej

a
autobus elektryczny
2019-07-28T09:44:18 02:00, Sokular:

Dla mieszkańca protestującego z uwagi na przewidywaną głośność tramwaju do Krowodrzy Górki mam złą wiadomość.Na bezsenność są stosowne medykamenty .........a w XXI wieku mieszkańcy nie przesiądą się z tramwaju na ...koń.................w inwestycjach liczy się interes społeczny

Oj chyba nie wiesz co to znaczy mieszkać w bloku przy ulicy, po której jeździ tramwaj. Nie da się oglądać telewizji, nie da się spać od 4 do 24 rano, popękane ściany, itd. Znacznie lepsze są autobusy elektryczne. Ponadto z nimi nie ma problemu, że gdy szyna się wybrzuszy, wagon się wykolei, zdarzy się wypadek lub wichura powali drzewo - cały rejon nie ma dojazdu. Autobus można szybko rzucić na objazd ulicą obok. I tak niby masz tramwaj, ale wychodząc do pracy pytasz czy, aby na pewno pojedzie

G
Gość
2019-07-27T10:41:04 02:00, Sokular:

??????? już nie wierzę w te newsy

2019-07-27T17:05:41 02:00, Gość:

CZŁOWIEKU,ty wierzysz w cokolwiek co jest napisane w tym brukowcu!!!!!!

Gkrakowska to obecne POpłuczyny GWymiotnej.

G
Gość

Qćwa, lepiej skończyć odcinek obwodnicy północnej i korki na Krowodrzy się skończą, a może o to chodzi aby zatłoczyć północną część Krakowa?

R
Ruczaj

Ulica 8 Pułku Ułanów, zapowiadana od lat, perspektywą na poprawę komunikacji na Ruczaju.....

Dlaczego wciąż wszyscy, jako mieszkańcy, godzimy się aby mówić o perspektywie?

Czy miasto, które wydaje zgody na kolejne inwestycje na Ruczaju i Klinach, samo prowadzi inwestycje przy Magnolii, nie może zobowiązać deweloperów do wspolfinansowania, zorganizować kredyty i przyspieszyć budowę drogi 8 Pułku Ułanów? Perspektywa 2024 roku....., plus kolejny rok, aby nie odstraszyć inwestorów. To kpina z mieszkańców i wyborców.

Pytanie do strategów i logistyków - czy posiadając dokumentacje inwestycyjna, na budowę 8 Pułku Ułanów potrzeba aż 4 lata?

S
Sokular

Do Pani Juli (komentarz niżej) media piszą to co podają im urzędnicy i nie dziennikarze muszą się tego wstydzić.......to,że realizacja inwestycji przebiega czasem jak w kabarecie Olgi Lipińskiej nie jest winą Gazety

S
Sokular

Dla mieszkańca protestującego z uwagi na przewidywaną głośność tramwaju do Krowodrzy Górki mam złą wiadomość.Na bezsenność są stosowne medykamenty .........a w XXI wieku mieszkańcy nie przesiądą się z tramwaju na ...koń.................w inwestycjach liczy się interes społeczny

m
magda

Pytanie do urzędników - w tym roku powstanie chodnik na XX Pijarów - czy planowane jest postawienie słupków odgradzających bo w przeciwnym razie chodnik będzie zastawiony przez toyoty z pobliskiego salonu tak jak dzisiaj pobocze ?

J
Jula

Rok temu inny pismak pisał w "Dzienniku Polskim" z grubsza to samo, tylko wtedy budowa miała się zacząć jesienią 2018. Nie macie w tej gazecie wstydu.

G
Gość

Najlepiej jak zwykle będzie miał helikopter.

G
Gość
2019-07-27T10:41:04 02:00, Sokular:

??????? już nie wierzę w te newsy

CZŁOWIEKU,ty wierzysz w cokolwiek co jest napisane w tym brukowcu!!!!!!

G
Gość
2019-07-27T11:52:54 02:00, krak:

Skandaliczne tempo realizacji obietnic !

To rusz dupę,będzie szybciej

J
Jur

Pomysł na odkorkowanie miasta to przenieść wszystkie ważne urzędy na peryferia niedaleko obwodnicy ,porobić pasy zjazdowe na drogach proste iskuteczne

G
Gosc
2019-07-27T13:18:10 02:00, Gość:

Ani słowa o S7

Elegancko

Krakow nie ma swoich ludzi w warszawie I tyle w temacie.zmiana majchrowskiego nic nie pomoze.licza sie tylko uklady. Tak bylo za komuny I tak jest za demokracji.

G
Gość

Ani słowa o S7

Elegancko

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3