Kto spowalnia pociągi Pendolino

Kto spowalnia pociągi Pendolino

Arkadiusz Maciejowski

Dziennik Polski 24

Aktualizacja:

Dziennik Polski 24

„Tylko” 160 km na godzinę?
1/2
przejdź do galerii

„Tylko” 160 km na godzinę? ©FOT. TOMASZ HOŁOD

Kontrowersje. Przez problemy firmy Alstom supernowoczesne składy będą mogły jeździć maksymalnie 160 km/godz. Tak jak stare lokomotywy.
Mimo że nowe pociągi Pendolino jeszcze nawet nie zaczęły wozić pasażerów, budzą coraz więcej kontrowersji. Właśnie wyszło na jaw, że ich producent, firma Alstom, ma kłopoty z uzyskaniem dla tych składów pozwolenia na poruszanie się po polskich torach z prędkością powyżej 160 km/godz.

Zgodnie z umową do końca maja Alstom powinien przekazać kolejarzom z PKP Intercity pierwszych osiem Pendolino z pozwoleniem na jazdę 250 km/godz. Tymczasem Marek Gawroński, rzecznik Alstomu tłumaczy, że obecnie w Polsce nie ma odpowiednich torów i systemu sterowania ruchem, które pozwalałyby na przeprowadzenie testów i uzyskanie odpowiedniej homologacji.

– Obecnie maksymalna prędkość dozwolona przez polskie regulacje, z krajowym systemem sterowania ruchem kolejowym (SHP), wynosi tylko 160 km/h – mówi Gawroński.

Najbliżej znajdujące się torowisko, spełniające wymogi, jest w Czechach.
Zdaniem przedstawicieli Alstom najważniejsze jest jednak bezpieczeństwo. – Dlatego testy powinny być przeprowadzone w kraju, w którym produkt będzie eksploatowany – tłumaczy Gawroński. Jest oczywiście jeszcze tor w Żmigrodzie (woj. dolnośląskie), na którym Pendlino pobiło polski rekord prędkości, jadąc 293 km/godz. Problem jednak w tym, że jest to tylko tor doświadczalny, a aby pociąg uzyskał pozwolenie na jazdę z daną prędkością, testy muszą być przeprowadzone na normalnym torze liniowym, czyli takim, po którym na co dzień jeżdżą inne składy.

Przedstawiciele Alstomu proponują więc, że na razie dostarczą pociągi z homologacją do 160 km/h, a dopiero w grudniu do 250 km/h. Na takie rozwiązanie nie godzą się jednak kolejarze z PKP IC. Twierdzą, że byłoby to złamanie umowy, a inne firmy, które także starały się o dostarczenie do Polski szybkich pociągów, mogłyby im zarzucić, że odebrali od Alstomu pociągi niespełniające specyfikacji przetargowej. Kolejarze ostrzegają więc, że mogą nakładać na producenta pół miliona zł kary w przypadku każdego pociągu za miesiąc opóźnienia. Jeśli więc w maju nie dostarczy on ośmiu składów mogących jeździć 250 km na godzinę, to PKP IC może nałożyć już w czerwcu 4 mln zł kary.

– Czekamy teraz na dokładne wyjaśnienia i reakcję Alstomu – powiedziała nam wczoraj Beata Czemerajda z PKP IC. – Firma od początku wiedziała, jak wygląda sytuacja na polskich torach, więc teraz powinna wywiązać się z umowy.

Z punktu widzenia zwykłego pasażera niewiele stałoby się, gdyby na razie Pendolino miało homologację do 160 km na godzinę, ponieważ i tak jeszcze nie wozi podróżnych. Problem teoretycznie rozpocząłby się w grudniu, gdy te składy mają zacząć regularnie kursować po polskich torach.

Faktem jest jednak, że i tak wtedy tylko na jednym odcinku w Polsce – między Olszamo­wicami a Zawierciem (85 km na trasie Kraków-Warszawa) – pociągi będą mogły pojechać 200 km/h. Na pozostałych odcinkach od Krakowa aż do Gdańska Pendolino pojedzie maksymalnie 160 km na godzinę. Na więcej nie pozwoli stan torów. – Rok później, czyli od grudnia 2015 zostanie udostępniony kolejny odcinek z prędkością 200 km/h, między Grodziskiem Mazowieckim a Idzikowicami (80 km) – mówi Beata Czemerajda.

Napisz do autora
arkadiusz.maciejowski@dziennik.krakow.pl

Komentarze (9)

Dodajesz komentarz jako: Gość

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

Liczba znaków do wpisania:

zaloguj się

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
dno

Wójcik (gość)

Zgłoś naruszenie treści

jak zwykle wychodzi u nas brak dyscypliny tak było i tak bd już chyba

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
W Świerszczyku pisać

kali (gość)

Zgłoś naruszenie treści

Jest oczywiście jeszcze tor w Żmigrodzie (woj. dolnośląskie), na którym Pendlino pobiło polski rekord prędkości, jadąc 293 km/godz.... i w tym momencie przestałem czytać dalej. SMUTNE!

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Rekord 292 km/h

Wrocławiak (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 2

Rekord "Pendolino" został osiągnięty na CMK, a nie na torze w Żmigrodzie, gdzie jest pętla o promieniach 600m i 900m. Przy v=292km/h i przy ruchu po okręgu o r=600m wymagane przyśpiesznie...rozwiń całość

Rekord "Pendolino" został osiągnięty na CMK, a nie na torze w Żmigrodzie, gdzie jest pętla o promieniach 600m i 900m. Przy v=292km/h i przy ruchu po okręgu o r=600m wymagane przyśpiesznie poprzeczne do toru ruchu wynosiłoby ok 11m/s2 czyli 1.1g, dla pilota myśliwca to nie jest dużo, ale dla pasażera tak. Pomijam fakt jak osiągnąć takie przyśpieszenie boczne - żadna przechyłka w torze tego nie zrównoważy!zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Te kary to moze być strzał w stopę

Arq (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 2

Czegoś nie rozumiem. Alstom sprzedał chyba sam pociąg a nie infrastrukturę kolejową. Skoro PKP nie może przystosować torów do przeprowadzenia testów z prędkością 250km/h to jak może domagać się kar...rozwiń całość

Czegoś nie rozumiem. Alstom sprzedał chyba sam pociąg a nie infrastrukturę kolejową. Skoro PKP nie może przystosować torów do przeprowadzenia testów z prędkością 250km/h to jak może domagać się kar za brak homologacji, chyba że chcą te kary oddawać potem z odsetkami. Może niech zrobią tetsty na modelu Pendolino H0, jakiś minister podpisze homologację, potem się go wywali i zrobi proces który prokuratura umorzy. zwiń

Zdjęcie autora komentarza
Pendolino

Zbigniew Rusek

Zgłoś naruszenie treści

Może to 160 km/h wystarczy, gdyż pociągi są elektryczne a pojazd elektryczny im szybciej jedzie, tym więcej zużywa prądu (samochodowy przeciwnie, gdyż ma skrzynię biegów i powolna jazda samochodu...rozwiń całość

Może to 160 km/h wystarczy, gdyż pociągi są elektryczne a pojazd elektryczny im szybciej jedzie, tym więcej zużywa prądu (samochodowy przeciwnie, gdyż ma skrzynię biegów i powolna jazda samochodu =- zwłaszcza z automatyczną skrzynią - jest paliwożerna). To 160 i tak będzie zapewniać lepszy komfort jazdy niż składy z lokomotywą (notabene, tylko te szybkie lokomotywy zapewniają szybkość 160 km/h, a pozostałe elektrowozy - do 125 km/h), gdyż będzie miał lepsze przyśpieszenie, amortyzacje, lepsze wyposażenie składu (wygodne siedzenia, klimatyzacja), mniejszy hałas. zwiń


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
160 km/h to jest standard XX wieczny

kakaowymistrz (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 1

Prędkość 160 km/h pociągu jest niekonkurencyjna na dalszych trasach gdy wzdłuż linii kolejowej jest droga A lub S. Pendolino planowo zaczną jeździć w grudniu 200 km/h. Jeżeli 8 gotowych składów...rozwiń całość

Prędkość 160 km/h pociągu jest niekonkurencyjna na dalszych trasach gdy wzdłuż linii kolejowej jest droga A lub S. Pendolino planowo zaczną jeździć w grudniu 200 km/h. Jeżeli 8 gotowych składów wyjedzie wcześniej na tory (na wakacje), to będzie jeździć 160 km/h.zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Husarz EU44 i tak bije na głowę Pendolino

makaoli (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 2 / 4

To dlaczego kupili ten badziewny Włoski makaron skoro nie ma z niego pożytku?
Kto dostał łapówkę za zakup PENDOLINO? I kto trzepie kasę za ich przestój?
EuroSpriner ES64U4 Husarz produkowane...rozwiń całość

To dlaczego kupili ten badziewny Włoski makaron skoro nie ma z niego pożytku?
Kto dostał łapówkę za zakup PENDOLINO? I kto trzepie kasę za ich przestój?
EuroSpriner ES64U4 Husarz produkowane przez SIEMENS (polskie oznaczenie: EU44) jest o niebo lepsza niż przestarzałe PENDOLIONOzwiń


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
co za bzdury

łorms (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 5

Na jakiej podstawie twierdzisz, że to jest "badziew"? Czy tak dla zasady sobie piszesz aby sobie ponarzekać? W jaki sposób ma być pożytek z pociągu, skoro PLANOWO ma wejść do ruchu w grudniu tego...rozwiń całość

Na jakiej podstawie twierdzisz, że to jest "badziew"? Czy tak dla zasady sobie piszesz aby sobie ponarzekać? W jaki sposób ma być pożytek z pociągu, skoro PLANOWO ma wejść do ruchu w grudniu tego roku? Masz JAKIEKOLWIEK domysły, przesłanki, nie mówiąc o dowodach na korupcję? Nawet politycy i dziennikarze tego nie mają, a mają 100 krotnie większą wiedzę od ciebie.

W czym jest Husarz lepszy od Pendolino? Przecież to jest lokomotywa, a Pendolino to pasażerski EZT.

Siać bzdury każdy potrafi.zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Docelowo będzie ok. 300 km torów na 200 km/h.

łorms (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 3

"Na pozostałych odcinkach od Krakowa aż do Gdańska Pendolino pojedzie maksymalnie 160 km na godzinę. Na więcej nie pozwoli stan torów."
Nie stan torów, tylko niewdrożenie systemu sterowania ruchem...rozwiń całość

"Na pozostałych odcinkach od Krakowa aż do Gdańska Pendolino pojedzie maksymalnie 160 km na godzinę. Na więcej nie pozwoli stan torów."
Nie stan torów, tylko niewdrożenie systemu sterowania ruchem (sygnalizacji kabinowej). Na części Warszawa-Gdańsk również będzie się jeździć 200 km/h, a docelowo na całej CMK będzie 230-250 km/h. zwiń

Najnowsze wiadomości

Zobacz więcej

Najczęściej czytane

Polecamy

Wideo