Osiem aut stanęło na starcie III Supertestu Ekonomii zorganizowanego przez Auto Klub Dziennikarzy Polskich. Były to: citroen C3 1.4 HDi, dacia logan 1.5 dCi, fiat panda 1.3 multijet, kia picanto 1.0 LPG, peugeot 107 1.4 HDi,
Jak się okazało, mogą one być tańsze, niż by się mogło wydawać. Pod warunkiem że jazda - jak w Superteście Ekonomii - odbywać się będzie w zgodzie z przepisami ruchu drogowego, a w szczególności z obowiązującymi normami prędkości. Oto efekty.
Zwycięski peugeot 107 1.4 HDi zużywał na trasie średnio 2,92 l oleju napędowego na 100 km. Koszt paliwa (14,07 l po 3,89 zł/l) na całej trasie wyniósł tylko 54 zł 73 gr. Największa w stawce (cięższa od zwycięskiego peugeota prawie o pół tony) i wyposażona w silnik o największej pojemności (1496 cm**) hybrydowa toyota prius przejechała trasę, zużywając przeciętnie 3,96 l benzyny (4,16 zł/l) na 100 km.
Dwupaliwowa kia picanto spaliła 20,87 l gazu (1,99 zł/l) i 6,5 l benzyny. Łączny koszt paliwa kii był niższy od wartości benzyny zużytej przez priusa, ale wyższy od pozostałych uczestników testu korzystających z oleju napędowego.
Mistrzem zasięgu została w tym roku dacia logan, która dysponując 50-litrowym zbiornikiem paliwa i zużywając średnio 3.21 l/100 km, mogłaby pokonać bez uzupełniania paliwa dystans 1558 km. Druga w tej klasyfikacji skoda fabia kombi wyposażona w 45-litrowy bak, mimo mniejszego spalania (3,12 l/100 km), ma zasięg o 100 km mniejszy.
W klasyfikacji "Najtańszy w eksploatacji" po raz trzeci triumfował fiat panda. Koszt eksploatacji 1 kilometra przy założeniu, że kupiony za 35 000 zł samochód przejedzie 100 tys. km, zużywając średnio 3,05 l oleju napędowego na 100 km po 3,89 zł/l, wyniósł 46 gr.
(A)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?