Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Letnie płyny

BK
Rady i porady

Letnie płyny

Rady i porady

Letnie płyny

     Podróże samochodem mają jedną niezaprzeczalną zaletę: sami układamy plan podróży i sami decydujemy, co naprawdę warto zwiedzić. Nie ma więc problemów, jak w przypadku wycieczek autokarowych, z "pobieżnym zwiedzaniem", omijaniem "mało istotnych atrakcji" i robieniem wszystkiego na komendę. Jednak samodzielna podróż ma także dużą wadę: prowadzenie samochodu przez kilka czy nawet kilkanaście godzin przez jedną i tą samą osobę. Warto więc wcześniej dokładnie przygotować pojazd, aby na drodze nie spotkały nas przykre niespodzianki.
     Jeżeli wybieramy się w dalszą podróż, powinniśmy dokładnie przejrzeć poszczególne podzespoły. Nikomu nie polecamy oczywiście własnoręcznych napraw czy diagnozowania układów. Te czynności pozostawmy raczej mechanikowi. Samodzielnie możemy natomiast zakupić odpowiednie płyny eksploatacyjne i zadbać o szczegóły, którymi mechanikowi nie warto zawracać głowy.
     Najważniejszymi czynnikami wpływającymi na poprawną i długotrwałą pracę silnika są układy chłodzenia i smarowania. Ten pierwszy ma za zadanie utrzymywać odpowiednią temperaturę, dla zapewnienia najkorzystniejszej pracy (silnik zimny - duże spalanie, silnik za gorący - zmiany termodynamiczne i anomalie spalania). Ten drugi odpowiada za utrzymanie cienkiej warstwy oleju pomiędzy przemieszczającymi się metalowymi elementami, dzięki czemu ograniczone jest tarcie i poprawione chłodzenie elementów, które nie mają styku z innymi mediami chłodzącymi.
     Aby zapewnić najlepszą skuteczność układu chłodzenia, powinniśmy go przeczyścić. Polega to na spuszczeniu dotychczas używanego płynu, wlaniu do układu wody i specjalnego płynu (płyn do czyszczenia chłodnic oferowany jest we wszystkich sklepach z akcesoriami i kosmetykami samochodowymi oraz na stacjach paliw), uruchomieniu silnika aż do jego "zagotowania" i spuszczeniu wody z układu. Dzięki temu wypłukane zostaną wszystkie osady i oczyszczone elementy wewnątrz układu chłodzenia.
     Drugą ważną czynnością, jaką możemy przeprowadzić samodzielnie, jest oczyszczenie chłodnicy z zewnątrz. Bardzo często blaszki, z jakich jest ona zbudowana, są zasklepione przez owady i warstwę kurzu. Aby je usunąć, należy spryskać odczynnikiem do wstępnego mycia silnika (preparat sprzedawany jest w pojemnikach ze spryskiwaczem, podobnych jak płyn do mycia szyb, i służy do namoczenia silnika przez zasadniczym myciem wodą), a następnie przepłukać wodą. Można także przedmuchać chłodnicę sprężonym powietrzem, ale musimy pamiętać o tym, aby strumień powietrza nie zdeformował blaszek. Jeżeli zabieg czyszczenia przeprowadzimy niestarannie i blaszki zostaną pogięte, wówczas pozbawimy chłodnicę przepływu zimnego powietrza i tym samym obniżymy skuteczność całego układu.
     W przypadku systemu olejenia warto także zastosować "płukanie". Pomoże to usunąć smar, jaki wytrącił się na ściankach. Udrożnimy w ten sposób kanały olejowe i polepszymy smarowanie. Do przeczyszczenia układu najkorzystniej zastosować środki chemiczne (np. STP) lub oleje zawierające środki czyszczące. W tym drugim przypadku wymieniamy jedynie olej na nowy i eksploatujemy go przez krótszy okres (zamiast 10 000 olej zmieniamy po 3000 km). Dokładne dane odnośnie specyfików czyszczących układ olejenia i olejów używanych do przeczyszczeń powinniśmy uzyskać w każdym wyspecjalizowanym w sprzedaży i wymianie olejów warsztacie.
     Po wykonaniu wszystkich operacji, zgodnie z instrukcją należy wlać świeży olej. Dobór oleju uzależniamy od warunków,w jakich będziemy eksploatować samochód. Zazwyczaj używamy oleju wielosezonowego (np. SAE 15W/30), który umożliwia szybkie uruchamiania silnika w zimie i gwarantuje dość dobre parametry smarne w lecie. Jeżeli jednak wybieramy się w długą podróż i będziemy jeździć z dużymi obciążeniami: np. pokonywanie terenów górskich, szybka jazda czy jazda z przyczepą powinniśmy używać oleju o większej lepkości (oznaczenie olejów w klasyfikacji SAE nie podaje wartości lepkości, ale tylko oznaczenie klas, które wzrastają wraz z lepkością). Na lato powinniśmy stosować oleje o jak najwyższej drugiej cyfrze w oznaczeniu (np. SAE 15W/40). Zastosowanie prawidłowego oleju pozwoli nie tylko na dobre smarowanie, ale także na chłodzenie węzłów smarnych i całego układu.
     Wyposażeni w nowy płyn chłodzący i nowy olej możemy z większym zaufaniem wsiadać do samochodu.
(BK)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski