Marszałek Marek Sowa przybliżał założenia strategii Małopolski. Fot. Jacek Sypień
OLKUSZ. Budowa obwodnicy została wpisana do Wykazu Przedsięwzięć Wieloletnich. Taką decyzję podjął ostatnio sejmik województwa.
Omawiając przygotowania do budowy południowo - wschodniej obwodnicy Olkusza, stwierdził, że w ramach pierwszego etapu inwestycji, który ma zostać zakończony w 2014 roku zostanie wybudowany 4700 m długości odcinek drogi, który rozpocznie się przy drodze 94, będzie biegł ulicą Zagaje w Olkuszu, następnie wybudowaną od podstaw drogą wzdłuż torów kolejowych do przejazdu kolejowego za Rabsztynem, gdzie połączy się z drogą wojewódzką 783 w stronę Wolbromia. Przetarg na tę inwestycję ma zostać ogłoszony jeszcze tej jesieni, a do końca roku ma zostać wyłoniony wykonawca. Równocześnie ma się rozpocząć wykup gruntów pod nową drogę. - Część gruntów należy do Skarbu Państwa, wystąpimy o ich nieodpłatne przekazanie i mamy deklarację wojewody w tej sprawi - mówił marszałek Sowa.
Szacuje się, że inwestycja będzie kosztowała 24,6 mln zł, a wykup gruntów 13,5 mln zł. Jak mówił marszałek Sowa, być może przed 2013 rokiem uda się rozpocząć drugi etap tej inwestycji, czyli budowę 2800 m odcinka od skrzyżowania przy drodze 791 na os. Młodych, następnie południowym skrajem osiedli Pakuska i Młodych do trasy 94 na wysokości ulicy Zagaje. Koszt budowy drugiego etapu obwodnicy szacuje się na 28 mln zł, a wykup gruntów pochłonie prawie 10 mln zł.
- Jest to niezwykle istotny odcinek. Pozwoli on ominąć kierowcom uciążliwy przejazd kolejowy, doprowadzi do zmniejszenia się ruchu tranzytowego przez Olkusz oraz co bardzo istotne uruchomić tereny na aktywność gospodarczą - mówił burmistrz Olkusza Dariusz Rzepka, który podobnie jak marszałek Marek Sowa, dziękował posłowi Andrzejowi Ryszce oraz radnej wojewódzkiej Lidii Gądek za wspieranie tej inwestycji.
Kiedy realizacja inwestycji w zaplanowanym terminie stanęła pod znakiem zapytania, w marcu br. olkuscy radni jednogłośnie przyjęli rezolucję w sprawie protestu przeciwko wykreśleniu przez władze województwa budowy południowo - wschodniej obwodnicy Olkusza z Indykatywnego Wykazu Projektów Kluczowych Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Te wspólne działania były na tyle skuteczne, że budowa pierwszego etapu obwodnicy wróciła na listę inwestycji.
Podczas spotkania w Centrum Kultury Marszałek Sowa przybliżył też elementy przyjętej ostatnio przez sejmik Strategii Rozwoju Województwa Małopolskiego na lata 2011-20, które dotyczą bezpośrednio powiatu olkuskiego. Mówił o zapisanej w strategii budowie "dwupasmówki" z Krakowa do Olkusza, wraz z budową północnej obwodnicy Olkusza oraz o budowie drogi, która połączy autostradę A1 z drogą 94 w rejonie Bolesławia. W strategii znalazły się także zapisy dotyczące turystycznego zagospodarowania Pustyni Błędowskiej.
Przypomnijmy, że przygotowania do realizacji południowo - wschodniej obwodnicy Olkusza trwają od kilku lat. Przed ponad pięcioma laty władze województwa, gminy i powiatu zawarły umowę, której efektem było opracowanie wstępnego studium wykonalności z elementami koncepcji programowej obejścia Olkusza, co zostało wykonane w latach 2006 - 2008. Kolejnym krokiem było zawarcie w lipcu 2009 roku umowy pomiędzy władzami województwa, powiatu i gminy Olkusz dotyczącej opracowania projektu budowlanego i wykonawczego oraz nabycia gruntów pod planowaną inwestycję wraz z wypłatą odszkodowań.
(SYP)
Strefa Biznesu: Wypalenie zawodowe coraz większym wyzwaniem dla firm
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?