Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Martwy punkt na rondzie Mogilskim. Jak nie popchniesz, to nie pojedziesz

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Pasażerowie pomagają motorniczemu pchać tramwaj na rondzie Mogilskim
Pasażerowie pomagają motorniczemu pchać tramwaj na rondzie Mogilskim Fot. Adam Wojnar
Komunikacja. Po wyłączeniu sygnalizacji świetlnej łatwiej mają piesi, ale coraz częściej z powodu braku dostępu do prądu tramwaje tamują ruch.

W ostatnim czasie na rondzie Mogilskim trzykrotnie tramwaje zatrzymywały się w miejscu i nie mogły ruszyć dalej. Pojazdy trzeba było przepychać, pomagali w tym też pasażerowie. Takie tamowanie ruchu powoduje jednak wypadanie kursów i opóźnienia.

Urzędnicy i pracownicy MPK wyjaśniają, że to pechowy zbieg okoliczności, bo tramwaje stawały... w martwym punkcie, w którym nie ma poboru prądu. Po tych wydarzeniach zaczęli się też zastanawiać, co zrobić aby więcej nie dochodziło do podobnych sytuacji.

- To nie były awarie pojazdów ani sieci trakcyjnej - podkreśla Marek Gancarczyk, rzecznik MPK. Dodaje, że tramwaje zatrzymywały się na tzw. przerywaczu, czyli miejscu, w którym na sieci trakcyjnej nie ma napięcia. „Przerywacze” to krótkie odcinki na trakcji. Jest ich wiele na krakowskiej sieci. Powstały po to, aby w przypadku awarii, czy jakiegoś zdarzenia, przy którym koniecznie jest wyłączenie napięcia nie trzeba było pozbawiać go w całej sieci. Dzięki „przerywaczom”, po wyłączeniu napięcia nie ma go tylko na obszarze ograniczonym martwymi punktami.

Osobom uczącym się prowadzić tramwaj zwraca się na to uwagę podczas szkolenia. Motorniczy wie więc, że jeżeli zatrzyma tramwaj w miejscu, w którym odbierający prąd pantograf znajdzie się na „przerywaczu”, to pojazd dalej nie ruszy.

Marek Gancarczyk przyznaje, że nieraz zdarzają się jednak przypadki (nie tylko na rondzie Mogilskim, gdzie w tym roku doszło do tego cztery razy), kiedy motorniczy musi zatrzymać pojazd, aby np. ustąpić pieszemu czy rowerzyście, który nagle pojawił się na trasie przejazdu. Jeśli się okaże, że po zatrzymaniu nie ma dostępu do prądu, to trzeba czekać aż inny tramwaj przeciągnie pojazd, który ugrzązł. Nieraz kończy się tym, że tramwaj pchają pasażerowie.

- Zdarzają się takie spontaniczne działania pasażerów, z ich inicjatywy. Podobnie jest jak zaparkowany samochód tarasuje przejazd tramwaju. W takich sytuacjach ludzie też pomagają przepchać go tak, aby tramwaj mógł przejechać - mówi Marek Gancarczyk. Dodaje, że po ostatnich przypadkach motorniczowie zostali uwrażliwieni co do „przerywaczy”, szczególnie na rondzie Mogilskim.

Sprawą zajęli się też specjaliści od organizacji ruchu z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. - Wprowadziliśmy dodatkowe oznakowanie dla prowadzących tramwaje, aby uważali w tym miejscu - informuje Piotr Hamarnik z ZIKiT.

Przyznaje, że na ostatnie wydarzenia wpływ mogło mieć wyłączenie świateł na rondzie Mogilskim. Wcześniej, kiedy piesi mieli czerwone światło, tramwaje mogły spokojnie skręcać, bez nagłego hamowania i ryzyka, że pojazd zatrzyma się na „przerywaczu”. Teraz może się zdarzyć, że ktoś wejdzie nagle na przejście dla pieszych i motorniczy musi od razu reagować.

Przypomnijmy, że miejscy fachowcy testowali funkcjonowanie ronda bez sygnalizacji na jego dolnym poziomie podczas remontu torowiska przy ul. Westerplatte. Rozwiązanie bardzo się spodobało pieszym a i motorniczowie nie zgłaszali do niego uwag. Została więc podjęta decyzja o wyłączeniu świateł na dłuższy czas. Przedstawiciele ZIKiT i MPK mieli obserwować, czy nowe zasady ruchu nie pogorszą warunków bezpieczeństwa. Incydenty z zatrzymanymi tramwajami na razie nie przywrócą świateł na rondzie. W ZIKiT i MPK liczą, że uczulenie motorniczych oraz dodatkowe oznakowanie wystarczą.

Awarie i wykolejenia tramwajów w Krakowie

Ostatnio w Krakowie często dochodzi też do awarii i wykolejeń tramwajów. Zebraliśmy kilka przykładów z tego roku:

  • 4 stycznia: rondo Kocmyrzowskie - wykoleił się tramwaj linii 52, Dworzec Towarowy - awaria tramwaju 7, Bronowice Małe - brak napięcia 15 stycznia: awaria Krakowiaka na pl. Centralnym
  • 18 stycznia: skrzyżowanie Dietla i Starowiślnej - wykoleił się tramwaj 19
  • 21 stycznia - między Dworcem Towarowym a Politechniką - awaria tramwaju 50 (w tunelu)
  • 22 stycznia: ul. Bronowicka - awaria pesy
  • 4 lutego - trasa w stronę os. Piastów - awaria tramwaju 52
  • 4 lutego - przy rondzie Matecznego - wykolejenie tramwaju 19
  • 5 lutego - rondo Kocmyrzowskie - wykolejenie Krakowiaka
  • 9 lutego - przystanek Struga - wykolejenie Krakowiaka
  • 1 marca 2016 - Starowiślna - uszkodzenia szyny
  • 3 marca - ul. Łowińskiego - wykolejenie tramwaju 4
  • 7 marca - ul. Bieńczycka - awaria tramwaju 9
  • 8 marca - tunel pod Galerią Krakowską - awaria tramwaju
  • 4 kwietnia - na wjeździe na rondo Mogilskie - wykolejenie Krakowiaka
  • 19 kwietnia - Wzgórza Krzesławickie - awaria tramwaju
  • 29 kwietnia - między Kocmyrzowem a Czyżynami - wykolejenie tramwaju 52
  • 9 maja - al. Jana Pawła II - awaria tramwaju
  • 10 maja - ul. Kościuszki - awaria torowiska
  • 19 maja - ul. Dunajewskiego - awaria tramwaju 24
  • 27 maja - ul. Łowińskiego - wykolejenie Krakowiaka
  • 30 maja - okolice ronda Piastowskiego - awaria tramwaju
  • 1 czerwca - al. Solidarności - wykolejenie pesy
  • 3 czerwca - ul. Krakowska przy Koronie - wykolejenie tramwaju 8.

Marzena Rogozik

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski