Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mercedes na lato

Redakcja
Dziennik Polski: Bogusław Korzeniowski Do niedawna Mercedes postrzegany był w kategoriach luksusowej limuzyny. Od kilku jednak lat firma stara się pozyskać nowych, młodych wiekiem klientów. Stąd całkowicie odnowione karoserie samochodów klasy C i E.

     Kontynuatorami rewolucyjnych zmian są modele CLK w wersji coupé i czteromiejscowy kabriolet.      Rynek samochodów kabrio w Europie jest dość wąski, stąd też nie opłaca się samodzielnie tworzyć nowego modelu. Korzystniejsze, ze względów finansowych, jest zlecenie wykonania projektu i uruchomienia produkcji wyspecjalizowanemu zakładowi. Za swojego partnera konstruktorzy Mercedesa wybrali zakład Wilhelm Karmann GmbH w Osnabruck. Wspólne prace konstrukcyjne zaowocowały zupełnie nowym modelem, który zachowując dynamiczne linie znane z innych kabrioletów Mercedesa, oferuje większy komfort, a nade wszystko przystającą samochodom z "wyższej półki" elegancję.      Za model bazowy do stworzenia czteromiejscowego kabrioletu posłużył zaprezentowany w ubiegłym roku oznaczony symbolem CLK coupé. Dzięki temu obydwa pojazdy mają identyczne wymiary zewnętrzne oraz wiele wspólnych elementów stylizacyjnych.      Całkowicie inna od wersji coupé jest natomiast stylizacja tylnej partii nadwozia. Za siedzeniami ukryto bowiem składany dach, który przykryto płytą o specyficznie wyprofilowanym kształcie (wypukłości za tylnymi zagłówkami przypominają te z samochodów sportowych lat pięćdziesiątych).      Zbieżności stylistyczne nie oznaczają jednak, że kabrio powstał po zabiegu "ucięcia" dachu w wersji coupé.      Ze względu na zmniejszenie sztywności nadwozia wynikające z pozbawienia modelu słupków tylnych i dachu należało dokonać znacznych wzmocnień płyty podłogowej. W tym celu zastosowano grubsze blachy i dodatkowe wzmocnienia na wysokości obramowania szyby przedniej, na podłodze pod siedzeniami przednimi i tylnymi, na tunelu środkowym oraz za tylną kanapą. Zmianie uległy również konstrukcje drzwi i mechanizmy sterowania szybami bocznymi. Zadbano również o należyte bezpieczeństwo podczas ewentualnej wywrotki.      Najważniejszą zaletą samochodu CLK kabrio jest możliwość przewozu czterech dorosłych osób w komforcie, jakiego można oczekiwać od dużego mercedesa. Kierowca i pasażer siedzący z przodu mogą liczyć na wysoki komfort, dzięki wszechstronnej regulacji pozycji fotela. Nie zapomniano również o łatwym dostępie do tylnej kanapy. Po otwarciu drzwi wystarczy pociągnąć za uchwyt umieszczony w górnej części oparcia przedniego fotela, opuścić oparcie i równocześnie przesunąć fotel do przodu. Potem fotel sam powróci do pierwotnego położenia.      Na rynku dostępne będą dwie wersje wyposażenia wnętrza: sport i elegance, różniące się kolorystyką użytych materiałów tapicerskich i tablicą przyrządów. Jednak bez względu na wybraną opcję wystroju wnętrza, kupujący może oczekiwać bogatego wyposażenia. Obejmuje ono elementy zapewniające bezpieczeństwo jazdy, jak również komfortowe urządzenia poprawiające samopoczucie kierowcy. Do tych pierwszych zaliczają się m.in. układy: ABS, BAS, ASR, poduszki powietrzne główne i boczne, do drugich zaś ogrzewanie siedzeń, klimatyzacja, automatyczne otwieranie dachu (napęd elektrohydrauliczny uruchamiany jest przyciskiem na konsoli środkowej), elektryczna regulacja foteli, elektryczne składanie lusterek zewnętrznych itd.      Nie zabrakło również nowinek technicznych. Jedną z nich jest wyłączanie systemu bezpieczeństwa pasażera (naciągacz pasów, poduszka powietrzna) w momencie, kiedy nikt nie podróżuje na prawym fotelu.      Kolejną innowacją jest "elektroniczny kluczyk". Kierowca ma możliwość otworzenia drzwi, bagażnika, klapki wlewu paliwa oraz szyb (przygotowując w ten sposób otwarcie dachu), operując jednym i tym samym pilotem. Jak twierdzą projektanci tego systemu, brak tradycyjnego kluczyka z metalowym gryfem i uruchamianie silnika falami radiowymi pozbawia złodziei możliwości kradzieży.      Zabezpieczono się również na wypadek, gdyby pod groźbą pistoletu zmuszono kierowcę do opuszczenia samochodu. Przy przekroczeniu prędkości 15 km/h samoistnie zostaną zaryglowane zamki. Nie ma jednak obawy o zablokowanie samochodu po wypadku. W razie zadziałania sensorów "Crash" zamek jest automatycznie odblokowywany.      Kupujący mają do wyboru cztery silniki (2 litry - 136 KM, 2 litry kompresor - 192 KM, 2,3 litra kompresor - 193 KM i V6 -3200 cm sześc. - 218 KM), które współpracują z pięciobiegową manualną skrzynią przekładniową lub pięciobiegowym automatem.      Najsłabsza wersja rozwija 204 km/h. Najmocniejszym kabrioletem można jeździć powyżej 230 km/h. Jednak jazda takim mercedesem to przyjemność nie dla każdego. Najtańszy model kosztuje ponad 55 000 DM. Najdroższy blisko 90 000 DM.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski