Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Metropolia może zyskać 360 mln zł na budowę linii tramwajowych z Krakowa do gmin ościennych. Jest decyzja Senatu

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Wideo
od 16 lat
Senat RP przyjął projekt ustawy metropolitalnej dla Krakowa, która pozwoliłaby przekształcić Stowarzyszenie Metropolia Krakowska w związek metropolitalny. W krakowskim magistracie przekonują: "Ustawa stwarza nowe możliwości dla miasta i 14 gmin ościennych, a jedną z korzyści jej uchwalenia byłyby dodatkowe wpływy do budżetu tych gmin".

Metropolia Krakowska to obszar, który tworzy 15 sąsiadujących ze sobą gmin, skupionych wokół Krakowa – ośrodka wzrostu całego regionu.

Przegłosowany projekt ustawy o Krakowskim Związku Metropolitalnym ma być dodatkowym krokiem ku wspólnym działaniom zrzeszonych gmin. Inicjatywę ustawodawczą zaprezentowaną przez senatora sprawozdawcę Bogdana Klicha, poparł na posiedzeniu plenarnym Senatu – w imieniu samorządu krakowskiego i prezydenta Krakowa, ale także Stowarzyszenia Metropolia Krakowska – Jerzy Muzyk, zastępca prezydenta Krakowa ds. zrównoważonego rozwoju.

– W ramach funkcjonowania stowarzyszenia zawsze przyświecała nam idea pewnej jednomyślności, wypracowywania konsensusu z uwzględnieniem odmienności, ale przede wszystkim wykorzystania atrybutów związanych ze spójnym działaniem, np. w zakresie realizacji środków finansowych w ramach perspektyw unijnych – zaznaczył wiceprezydent Jerzy Muzyk.

Główne założenia wynikające z projektu ustawy to m.in. wyższy udział związku we wpływach z podatku PIT – 10 proc., co oznaczałoby roczne dochody związku z budżetu państwa na poziomie 360 mln zł.

– Dla nas niezwykle ważne jest to, by idąc w kierunku realizacji strategii, posiadać instrumenty prawne, które umożliwią pozostawienie do dyspozycji gmin dodatkowych środków na realizację celów metropolitalnych, które pochodzą z odpisu z PIT od osób fizycznych. Obecnie w polskim porządku prawnym nie dysponujemy żadnym innym instrumentem, który stwarzałby taką możliwość - powiedział wiceprezydent Jerzy Muzyk. - To prawda, że kwota 360 mln zł w odniesieniu do budżetu Krakowa wynoszącego w tym roku blisko 8 mld zł jest kwotą skromną, ale jest istotnym wkładem w zakresie kontynuowania szeregu podjętych już inicjatyw aglomeracyjnych, choćby w zakresie wydłużenia linii tramwajowych do gmin ościennych – dodał.

Projekt ustawy zakłada też m.in.:

  • przekształcenie Stowarzyszenia Metropolia Krakowska w związek metropolitalny,
  • większy wpływ gmin na proces tworzenia związku,
  • inna konstrukcja organu wykonawczego – zamiast wieloosobowego zarządu – stanowisko dyrektora wykonawczego,
  • zadania dostosowane do tych opisanych w Strategii Metropolii Krakowskiej 2030 (w dokumencie uchwalonym w 2021 r. wskazano 7 dziedzin zarządzania, istotnych dla funkcjonowania każdej gminy, m.in. ochronę środowiska, gospodarkę, zdrowie oraz kwestie związane z tzw. inteligentnym zarządzaniem).
W Krakowie na listach wyborczych nie zabraknie znanych nazwisk.

Znani politycy na listach wyborczych. W Krakowie szykuje się...

Teraz, by ustawa metropolitalna weszła w życie, potrzebna jest akceptacja Sejmu i podpis prezydenta RP.

Najspokojniejsze kraje na świecie, zobacz zestawienie

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Metropolia może zyskać 360 mln zł na budowę linii tramwajowych z Krakowa do gmin ościennych. Jest decyzja Senatu - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski