Widok kina Kijów, opakowanego w ogromną reklamę z okazji festiwalu filmowego PKO Off Camera, zbulwersował ostatnio miejskich aktywistów, miłośników architektury, zabytków i uporządkowanej przestrzeni.
O zasłonięciu budynku wielkopowierzchniową reklamą, na co nie pozwala plan miejscowy dla tego obszaru, powiadomili nadzór budowlany. Wraz z prośbą o kontrolę w piśmie wskazali, że wcale nie lepiej jest kilka kroków dalej: elewację hotelu Cracovia, wpisanego do gminnej ewidencji zabytków, stale przykrywa gigantyczna płachta.
Firma Apollo Film, która jest właścicielem budynku kina Kijów, niezmiennie stoi na stanowisku, że zapisy planu nie są w tej kwestii jednoznaczne. Ma opinię swoich prawników, zwróciła się też o kolejną – do Urzędu Miasta.
Z kolei Echo Investment, właściciel budynku byłego hotelu Cracovia, stwierdza, że za reklamę odpowiada firma wynajmująca to miejsce.
– Poza tym tereny, których przeznaczenie plan miejscowy zmienia, mogą być wykorzystywane w sposób dotychczasowy do czasu ich nowego zagospodarowania. Mówi o tym jeden z paragrafów planu dla tego rejonu. A my dopiero projektujemy nowe urządzenie tego miejsca, zgodne z ustaleniami planu – wskazuje Wojciech Gepner, rzecznik prasowy Echo Investment.
Miejscy aktywiści komentują, że właściciel Cracovii chce zarobić, a przy okazji buduje wrażenie, że tylko wyburzenie hotelu i postawienie nowego obiektu uratuje nas przed wieszakiem na reklamy w tym miejscu.
Tymczasem zawiadomiony Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego prowadzi postępowanie dotyczące wielkich reklam na kinie i byłym hotelu.
– Może ono doprowadzić do usunięcia reklam i ukarania winnych, ale to postępowanie administracyjne, które może trwać bardzo długo – zaznacza Filip Szatanik, wicedyrektor Wydziału Informacji Urzędu Miasta Krakowa. Jak dodaje, przepisy nie pozwalają dzisiaj na błyskawiczne działanie w takiej sytuacji. To ma się zmienić, gdy wejdzie w życie nowa ustawa krajobrazowa czyli za kilka miesięcy.
Wiceprezydent Krakowa ds. rozwoju miasta Elżbieta Koterba potwierdza, że ustawa ta jest bardzo wyczekiwana i daje wreszcie możliwości szybkiej egzekucji.
– Już teraz powołujemy zespół, który jeszcze w tym roku powinien wykonać inwentaryzację reklam w mieście, sprawdzić, które są nielegalne – mówi Elżbieta Koterba.
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?